התחרות בשוק תעודות הסל מתעוררת לחיים: הקרב בין תכלית לקסם עובר לזירת הדולר

התחרות התעוררה לחיים כשקסם פרסמה לפני כחודש כי בתעודת הסל קסם דולר, תינתן ריבית ליבור שבועית בניכוי 0.1% ; תכלית לא נותרה חייבת ומיהרה להשיק את "תכלית דולר רה-אינווסט"

ענף תעודות הסל בישראל, ידוע כענף תחרותי ביותר. אחת הסיבות לכך היא שתעודות סל הינן מוצרים גנריים ומנהליהן מחפשים כל דרך אפשרית לבדל את עצמם האחד מהשני. אחת הדרכים והעיקרית שבהן, הינה מתן הטבות בדמי הניהול ובשנתיים האחרונות אכן חלה שחיקה בדמי הניהול שגובים מנהלי התעודות השונים.

לאחרונה, נדמה כאילו התחרות בדמי הניהול נרגעה מעט, וכי השוק הגיע, פחות או יותר, לשיווי משקל, אולם בשבועות האחרונים נראה כי התחרות התחדשה והיא מתמקדת בין שתי השחקניות הגדולות - קסם ותכלית.

התחרות התעוררה לאחרונה לחיים כשקסם פרסמה לפני כחודש כי בתעודת הסל קסם דולר, תינתן למשקיעים ריבית ליבור שבועית בניכוי 0.1%. לפני ההוזלה עמדה הריבית על ליבור בניכוי 0.35%. נראה כי קסם לא בחרו סתם באיזו תעודה לתת הטבה משמעותית, אלא בחרו דווקא בתעודה בה נמצא חלק משמעותי מנכסי תכלית (2.2 מיליארד שקל), המתחרה המשמעותית שלה שלא נותרה חייבת ובתגובה הודיעה לפני מספר ימים, כי תנפיק בהמשך השבוע תעודת סל חדשה על הדולר בשם "תכלית דולר רה-אינווסט" אשר בה, בדומה לקסם, יהנו המשקיעים מריבית ליבור בניכוי 0.1%.

ההטבה תינתן רק למשקיעים החדשים או למשקיעים קיימים שיעבירו את כספם לתעודה החדשה, מהלך אשר כרוך בעלויות. חידוש נוסף בתעודה זו, הוא כי במועד תשלום הריבית למשקיע, התעודה מחזירה את כל הריבית חזרה לתעודה, במקום להעביר אותה ישירות למשקיע. כך דוחה המשקיע את תשלום המס בגין רווחי הון עד למועד מכירת התעודה, וכן דוחה תשלום עמלות שונות שהבנק גובה על העברת הריבית לחשבון הלקוח. עם זאת, חשוב לציין כי שיטת ה"רה-אינווסט" מגדילה את החשיפה של הלקוח לדולר, שכן השקעתו בתעודת הסל הולכת וגדלה באופן אוטומטי, מה שמגדיל את חשיפתו למטבע.

היום, הצטרפה גם הדס (חברת תעודות הסל של גאון בית השקעות) לתחרות ופרסמה כי בתעודת הסל הדולרית שלה, תינתן למשקיעים ריבית ליבור החל מחודש יוני. טרם השינוי, גם הדס שילמה למשקיעיה ריבית ליבור בניכוי 0.35%. עקב המהלך של הדס, לא נתפלא אם שוב נחזור ונראה את ביטוייה של התחרות בכך ששאר השחקנים יישרו קו ויעלו גם הם את הריבית בתעודות הדולר.

תכלית, אשר בבעלות בנק דיסקונט וקבוצת מייקל דייויס ומנוהלת על-ידי איל סגל ודוד אלאלוף, הינה השחקן השני בגודלו בענף תעודות הסל והיא מנהלת נכסים בהיקף של כ-8.5 מיליארד שקל. קסם, של אקסלנס, שמנהלת כ-11.6 מיליארד שקל, שלטה בצורה ניכרת בשוק, אך איבדה נתח שוק בשנה החולפת לנתח שוק של כ-32%. תכלית הגיעה לנתח של כ-23.5% והיא מתחילה לאיים באופן משמעותי על ההגמוניה של קסם.