"צדיקים" יותר מחולדאי: העליון אסר חנייה בתחנות אוטובוסים בלילות - אף כי העירייה כלל לא רושמת שם דו"חות

העליון מקבל בכך את ערעור המדינה והופך החלטה של בית המשפט המחוזי, שהתיר חניה לאחר שעות הפעילות של האוטובוסים ; שופטי העליון פוגלמן, לוי וג'ובראן: "האינטרס הציבורי מחייב לא להשאיר שיקול-דעת לנהגים מול תמרורים"

בית המשפט העליון קבע היום (ב') כי אסור לחנות בתחנת אוטובוסים בלילה, גם לאחר שעות פעילות קווי האוטובוסים. בכך קיבל העליון את ערעור המדינה על פסק דין של ביהמ"ש המחוזי בתל-אביב, שהתיר חניה לאחר שעות הפעילות.

בפברואר 2006, בשעה 23:47, החנה עיתונאי הרכב רון אהרונוביץ את רכבו ברחוב אבן גבירול 70 בתל-אביב, בתחום תחנת אוטובוסים, לאחר שראה שלט שבו מצויין כי האוטובוס האחרון עוצר בתחנה ב-23:10. לאהרונוביץ נרשם דו"ח ברירת קנס על סך של 250 שקל ורכבו נגרר.

אהרונוביץ ביקש להישפט ובית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב הרשיע אותו, וגזר עליו את הקנס המקורי. זאת לאחר שקבע כי אין כיתוב המתיר עצירה או חניה בתחנת האוטובוסים, וכי אין כל הוראת חוק הפוטרת אותו מאיסור החניה במקום המיועד לחנית אוטובוס לאחר שעות הפעילות.

ציווי מנדטורי

ואולם, המחוזי בתל-אביב קיבל את ערעורו של אהרונוביץ וקבע כי חניית רכב בתחנת האוטובוסים אחרי שעות הפעילות איננה עבירה. הוא קבע כי אחריותה של העירייה לדאוג למיקסום מספר מקומות החניה בעיר, ואחריות זאת משמשת מטרה חקיקתית בפני עצמה. לפי המחוזי, התרת החניה בתחומי תחנות אוטובוסים לאחר שעות הפעילות תגשים תכלית זו, מבלי לפגוע בפעילותם של קווי האוטובוסים או בבטיחות הנוסעים.

השופט העליון עוזי פוגלמן, בהסכמת השופטים העליונים אדמונד לוי וסאלים ג'ובראן, קיבל את ערעור המדינה לעליון, וקבע כי בהעדר סימון או תמרור אשר אמור להיות מוצב על-ידי הרשות המוסמכת, האיסור על חניה בתחום תחנת אוטובוסים איננו מוגבל בזמן.

פוגלמן אומר שמכלול ההסדרים בתקנות התעבורה ובחוקי העזר הרלבנטיים מבקש ליצור מערכת כללית ברורה, שתסדיר את השימוש בדרך בצורה בטוחה ונוחה. תכלית זו מחייבת מתן משמעות ברורה לסימנים ותמרורים שנקבעו, מבלי להותיר שיקול דעת למשתמשים בדרך לנהוג לפי הבנתם.

לפי פוגלמן, "כאשר מסומנים סימני דרך כחוק על נהג לציית להם, גם אם אין הם עולים בקנה אחד עם שיקול דעתו. האינטרס הציבורי מחייב שלא להשאיר בידי נהגים שיקול דעת בשעה שיש סימנים ותמרורים מחייבים כחוק".

השופט ביקר את בית המשפט המחוזי ואמר כי "הגישה הפרשנית שבה נקט המחוזי איננה עולה בקנה אחד עם התכלית הזו והיא מביאה לתוצאה לפיה הסימון בדרך איננו בגדר ציווי מנדטורי, ובידי הנהג שיקול דעת לקבוע אם לציית לתמרורים ולסימנים, או לא באופן שמפרש את תכליתם. לא ניתן לקבל גישה זו, והיא עלולה להביא לאי בהירות".

עם זאת, ציין השופט כי עיריית תל-אביב הודיעה כי אינה רושמת דו"חות חניה בתחומי תחנות אוטובוסים בשעות הלילה ובסופי השבוע, בימים שבהם התחבורה הציבורית איננה פעילה. לכן, לפי השופט, אילו היה אהרונוביץ מחנה את רכבו בשעה 01:00 בלילה ולא בשעה בה חנה, לא היה נרשם לו דו"ח. (רע"פ 7451/07).