עוברים את הגבול

קריקטורות של מיכאל באלאק מוצא להורג. ציורים של יואכים לאב כרות ראש. כך התכוננו העיתונים בפולין למשחק מול גרמניה. מאמן הנבחרת הפולנית: "לא מצדיק את התמונות, אבל בהחלט יכול להבין מאיזה מקום הן באות. הגרמנים שלטו על הפולנים במשך יותר מחצי מאה"

בפולין התרגשו מאד לקראת משחקי יורו 2008. אולי התרגשו קצת יותר מידי. בצהובון הנפוץ "סופר אקספרס" פורסמה בסוף השבוע קריקטורה של מאמנה ההולנדי של הנבחרת הלאומית, לאו בינהאקר, אוחז בראשיהם הערופים של קשר נבחרת גרמניה מיכאל באלאק ושל מאמן הנבחרת הגרמנית, יואכים לאב.

הכותרת של הכתבה היתה: "תביאו לנו את הראשים שלהם!". נבחרת גרמניה התמודדה הערב (ראשון) מול פולין (ניצחה 0-2). אולי זו ההיסטוריה הפוליטית בין המדינות ואולי אלו דברים אחרים, אבל מה שבטוח - בפולין היו חמים על המשחק הזה. ה"פאקט", צהובון פולני אחר, פירסם קריקטורה של בינהאקר, כאשר באלאק, הלבוש במדים של חייל פרוסי, כורע לרגליו ומתחנן שלא יוציא אותו להורג. הקריקטורה נעשתה ברוח "קרב טננברג" - שידוע גם כניצחון הצבאי הגדול ביותר של פולין על גרמניה (והתרחש בשנת 1410).

מיכאל באלאק הגיב לדברים: "כמובן שראינו את התמונות והכותרות, וכמובן שלא שמחנו לראות אותן. זה לא נחמד לראות את עצמך מוצג בצורה כזאת. אין לקריקטורות האלו קשר לכדורגל".

הסיפור גרם לחלק מאנשי הפרלמנט הגרמני לעמוד על הרגליים האחוריות. בגרמניה ובפולין אף חששו שהעניין ידרדר עד לרמה של תקרית דיפלומטית. בינהאקר, הכוכב הראשי של הקריקטורות, ניסה להסביר את שני צדדי המפה. "התמונות האלה מצביעות על כך שיש אנשים חולים בעולם הזה", אמר. "הן לא ראויות".

"חובה להגיד שתמיד היתה יריבות בין גרמניה להולנד, בגלל הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה, אבל מה שהגרמנים עשו להולנד זה כלום לעומת מה שהם עשו בעבר לפולנים, כאשר שלטו עליהם במשך יותר מחצי מאה. על זה מבוססת השנאה של הפולנים לגרמנים, וקשה להם להוציא את זה מהמערכת שלהם". בינהאקר סיכם: "אני לא מצדיק את התמונות האלה, אבל אני בהחלט יכול להבין מאיזה מקום הם באות".