בניגוד להכחשות המנכ"ל: מריל לינץ' עומד כנראה בפני מחיקות הון נוספות

באפריל, שבועיים לפני שגייס 2.55 מיליארד דולר, אמר המנכ"ל ג'ון תאין שלבנק יש "שפע הון"

זה זמן מה מדגיש מנכ"ל בנק ההשקעות מריל לינץ', ג'ון תאין, שהבנק לא יצטרך לבצע מחיקות הון נוספות או לגייס עוד הון, אך ייתכן שהביטחון שהוא מציג אינו במקומו.

ביום ו' פשטו בשוק שמועות שמריל קרוב לפרסם אזהרת רווח, יום אחרי שסיטיגרופ הזהיר מפני מחיקות משמעותיות נוספות ברבעון השני.

משקיעים לקחו ברצינות את השמועות, שהורידו את מניית מריל ב-4.6% ביום ו' על רקע החששות הגוברים מפני חשיפת החברה למכשירי חוב מורכבים ולנגזרים הידועים כהתחייבויות אג"ח בגיבוי נכסים, CDOs.

האזהרה של סיטיגרופ, שהושמעה בשיחת ועידה עם משקיעים, התבססה על נסיבות דומות. אם החששות ביחס למריל יתבררו כמוצדקים, החברה הזו תצטרך לגייס עוד הון. רק בשבוע שעבר אמר תאין כי מהלך כזה אינו נחוץ.

אנליסטים כבר שמעו השנה מתאין הבטחות ללא כיסוי. באפריל הוא מסר לעיתון היפני "ניקיי" שלמריל יש שפע הון והוא אינו זקוק לעוד הון. כעבור כמה ימים, תאין חזר על דבריו במהלך ביקור ביפן. שבועיים אחר-כך, מריל גייס 2.55 מיליארד דולר ממכירת אג"ח להמרה למניות בכורה. "אם מישהו אומר לי שהוא לא זקוק לגיוס הון ושהכל בסדר, אני לא ממש מאמין לו", אומר ג'ים היוגה, מנכ"ל משותף של חברת ניהול הנכסים גרייט קומפניס.

מסרים לא עקביים

תאין השמיע גם מסרים לא עקביים לגבי יכולתו של מריל לגייס הון באמצעות מכירת נכס גדול, האחזקה בת 20% שלה בסוכנות החדשות הפיננסיות בלומברג. באפריל אמר המנכ"ל שאין לבנק כוונה לממש את האחזקה הזו, ואילו בתחילת החודש הוא הודיע שהבנק שוקל מכירה כזו.

מריל ייפגע כנראה גם מהשימוש שעשה בחברות לביטוח אג"ח MBIA ואמבאק כדי לצמצם את הסיכון שלו מאחזקת CDOs. ביום ה' שעבר איבדה MBIA את דירוג האשראי הגבוה שלה.

אנליסטים מסבירים כי המשמעות היא שגם נכסי ה-CDO ה"רעילים" של מריל וגם העסקאות שהבנק עשה כדי לצמצם את סיכוני הנכסים הללו עלולים להסב לו הפסדים ברבעון הנוכחי, ולהניע אותו למכור נכסים או מניות כדי לגייס הון.

מריל לינץ' צפוי לפרסם את הדו"חות לרבעון השני בחודש הבא, ואנליסטים אומרים שלא כל הבשורות צפויות להיות גרועות. למריל יש עסקי ברוקראז' חזקים, תחום שבו גם מורגן סטנלי דיווח על תוצאות חזקות בשבוע שעבר. *