בכירים ברשות המסים מעריכים: נסרדישי לא יפצל מחדש את הרשות

לדברי הבכירים, בשיחות סגורות הם התרשמו כי נסרדישי אינו מתכוון לאמץ המלצות את ועדת סוארי לפיצול רשות המסים מחדש לאגף מס הכנסה ואגף המכס והמע"מ

מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, לא יפצל את רשות המסים מחדש לשני אגפיה - אגף מס הכנסה ואגף המכס והמע"מ. כך מעריכים גורמים בכירים ברשות המסים.

לדברי גורמים ברשות, נסרדישי אמר באחרונה בשיחות סגורות כי נושא מבנה רשות המסים הוא נושא לא פשוט שיש לבחון היטב ולא להחליט בו כלאחר יד. לדבריהם, הם התרשמו כי בכוונתו להשאיר את הרשות מאוחדת, וזאת למרות שבעבר, קודם שמונה למנהל הרשות, התבטא כי יש מקום לפצלה.

נושא מבנה רשות המסים הוא אחד העניינים הבוערים על סדר יומו של נסרדישי. בספטבמר 2007 סיימה את עבודתה ועדה בראשותו של פרופ' יצחק סוארי לבחינת המבנה הראוי של הרשות. הוועדה המליצה לפצל את הנהלות האגפים - כפי שהיה בעבר - ולהשאיר אותן תחת מנהל אחד, שישמש כמעין מנהל-על. הוועדה המליצה כי מנהל הרשות יהיה נציב מס הכנסה, בעוד מנהל מכס ומע"מ ישמש כמשנה שלו.

שר האוצר, רוני בר-און, ביקש בזמנו מהמנכ"ל, ירום אריאב, כי יעביר לו את מסקנותיו והמלצותיו בעקבות דו"ח סוארי. בשלב מסוים, החליט בר-און להקפיא את הנושא עד למינוי מנהל קבוע לרשות המסים, בנימוק כי ההחלטה בנושא תתקבל בתיאום עימו.

בכנס של רשות המסים שנערך באחרונה בנווה אילן, אמר נסרדישי כי לאחר שילמד את דו"ח סוארי, יחליט על מבנה הרשות. יישום המלצות ועדת סוארי פירושו איבוד מוטת שליטה מסוימת של מנהל הרשות, שכן כנציב מס הכנסה, יישמר הקשר עם השטח באגף מס הכנסה, אך מנגד יאבד הקשר עם השטח באגף מכס ומע"מ. לדברי גורמים ברשות, לא מן הנמנע שנסרדישי, בפוזיציה החדשה שלו כמנהל רשות המסים, אינו מעוניין לוותר על סמכויות וקשר עם השטח, ולכן ימליץ לבר-און שלא לקבל את המלצות ועדת סוארי, אלא להשאיר את המצב כמות שהוא. זאת, בנימוק כי אין מקום לגרום כיום לזעזועים במערכת.

חשש מעיצומים

אם אכן יימשך האיחוד, יש להניח כי עובדי רשות המסים יפתחו בעיצומים: העובדים דורשים לדחות את המלצות ועדת סוארי ולהשיב את הרשות למצבה הקודם: שני אגפים נפרדים עם שני מנהלים. שני ראשי ועדי העובדים - טלחום פרדילוב ממס הכנסה וסאלח שמעיה מאגף המכס ומע"מ - הודיעו אישית לראשי האוצר על התנגדותם הנמרצת למסקנות. לדבריהם, מסקנות הוועדה סותרות את עמדת רוב המוזמנים שהופיעו בפניה וגם של מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, יוסי בכר, שקראו לביטול האיחוד.

עם זאת, גורמים ברשות העריכו, כי נסרדישי יוכל למגר את התנגדות הוועדים על-ידי תוספות תשלום, הן בגין העבודה הנוספת הנגזרת מהנהגת מס הכנסה שלילי, והן בגין העבודה הנוספת במסגרת חקירות מס נגד משפחות הפשע.

דוברת רשות המסים מסרה בתגובה: "אין בסיס לכל התרשמות כזו או אחרת בדבר עמדתו של יהודה נסרדישי בסוגיית המבנה העתידי של רשות המסים. נסרדישי לומד בימים אלה את הנושא וטרם גיבש עמדתו בעניין".