ניחוח צרפתי: eBay תשלם ללואי ויטון פיצויים של 63 מיליון דולר - לא מנעה מכירת זיופים

ב-eBay טוענים כי ההחלטה תפגע בחופש הבחירה של הצרכנים ; החברה צפויה לערער על ההחלטה

בית משפט בצרפת הורה לאתר המכירות הפומביות, eBay, לשלם לחברת לואי ויטון פיצויים בסך 63 מיליון דולר בגין כישלון לאתר זיופים של מוצריה שנמכרו באתר. כמו-כן, הואשמה החברה בהפרה של הסכמי בלעדיות על הפצת בשמים של כריסיטיאן דיור, גרליאן, ג'יבנשי וקנזו.

הפסיקה מהווה מכה ל-eBay ומטרתה לכפות על החברה לנקוט צעדים משמעותיים יותר אל מול הכמות ההולכת וגדלה של מותגים מזויפים שנמכרים באמצעותה. eBay טענה להגנתה שהיא שיפרה ללא היכר את הפיקוח על המוצרים הנמכרים באמצעותה והטענות המועלות בתביעה, שהוגשה ב-2006 אינן רלבנטיות להיום.

למרות ש-eBay מוציאה כ-20 מיליון דולר בשנה בניסיון למנוע ממוצרים מזויפים למצוא את דרכם למכירה באתר, חיפוש עניבה של הרמס או ארנק של שאנל עדיין עלולה להיות משימה הכרוכה באכזבה אפשרית כתוצאה מרכישת מוצר מזוייף.

"הפסיקה נראית קיצונית מעט" אומר סקוט כריסטי, תובע פדרלי לשעבר, "אינני יודע אם בית משפט בארה"ב היה עושה אותו דבר". עם זאת, לדעת כריסטי, הפסיקה כוונה כנגד כל אותם מוכרים בלתי מאושרים של בשמים ומוצרים נוספים הנמכרים תחת הסכם הפצה בלעדי, ולאו דווקא נגד eBay.

eBay הודיעה שתערער על החלטת בית-המשפט, מאחר שלטענתה פסק הדין פוגע בחופש הבחירה של הצרכנים ומעודד מצב של אי תחרותיות. דובר מטעם eBay אמר שהשלכות ההחלטה תפגע בצרכנים מעבר ללקוחות האתר "אם למשל מישהו קונה בושם אבל אינו מרוצה ממנו, בהנחה שאין לו קבלה על הקניה, פסק הדין מונע ממנו את האפשרות למכור את הבושם דרך האתר" אמר.

פסק הדין הוא חלק ממתקפה גוברת והולכת על החברה שפועלת כבר 13 שנים, וניתן לראות אותה כחלק מהגברת הפיקוח על אתרים כמו YouTube, שנדרש לפקח על הפרת זכויות יוצרים והתקין מערכת זיהוי דיגיטלי המונע העלאת תכנים המפירים זכויות יוצרים. בדומה לכך, הציע אחד השופטים הצרפתים ש-eBay תדרוש מהאנשים המוכרים דרכה מוצרים תעודות אותנטיות או הצגת מספרים סדרתיים על גבי המוצר כדי למנוע מכירת מוצרים מזוייפים. אלכסנדר פון שירמייסטר, מנכ"ל eBay בצרפת דחה את הרעיון על הסף "יש הבדל תהומי בין תוכן דיגיטלי לבין מוצרים ברי קיימא, ההצעה הזו לא ניתנת ליישום" אמר. *