אחרי אילינוי: גם פלורידה תובעת את קאנטריווייד בגלל תנאי משכנתאות

מאשימה את הבנק במצג-שווא, הונאת לקוחות ונטילת ריבית סאב-פריים גם מלקוחות בעלי כושר החזר מוכח

מדינת פלורידה הגישה אתמול (ב') תביעה נגד בנק המשכנתאות קאנטריווייד פייננשל בגין תנאי הלוואה דרקוניים. בשיאו של משבר המשכנתאות בארה"ב נתנה קאנטריוויד, לכאורה, הלוואות סאב-פריים לאנשים תוך ידיעה שלא יוכלו לעמוד בהחזרים שלהן.

התביעה הכללית במדינת אילינוי ובמדינת האם של החברה, קליפורניה, כבר הגישו תביעות נגד קאנטריווייד ביום רביעי שעבר. באותו יום אישרו בעלי המניות של הבנק את רכישתו על-ידי בנק אוף אמריקה. דובר בנק אוף אמריקה, המצפה להשלים ביולי את הרכישה המתוכננת של קאנטריווייד, סירב להגיב על כתב התביעה של מדינת פלורידה.

המדינה מאשימה את בנק המשכנתאות גם כי הלווה כספים בריבית סאב-פריים גבוהה לאנשים שעמדו בתנאים לקבלת הלוואות פריים רגילות. עוד נטען במסמכי התביעה, כי הבנק היה מעורב בפעולות נוספות של שיווק מטעה ובמסחר לא הוגן. הבנק, לפי התביעה, התכוון רק למקסם את רווחיו, מבלי להתחשב בסיכוני האשראי. מסמכים שהציגה התביעה לבית המשפט מרמזים כי מנהלים בבנק אישרו בקשות להלוואות סאב-פריים שנדחו תחילה בגלל חשד שהמבקשים מסרו פרטים שקריים. "הנאשמת לא התעקשה לוודא שללווים יש יכולת מספקת לעמוד בהחזרי משכנתא כאלה", נטען בתביעה.

בכתב התביעה נאמר כי קאנטריווייד בנה את ההלוואות "כאשר ידע או צריך היה לדעת שהלווים לא יוכלו לעמוד בהחזרים אחרי שתפוג התקופה הראשונית, שבה סכום ההחזר נמוך ואחריו יש עלייה חדה בשיעור ההחזר".

בתלונה נטען גם שקאנטריווייד טען בפני הלקוחות ששעורי הריבית הם קבועים, כאשר לא כך היה הדבר. הבנק מואשם כי הציג ללווים בצורה לא נכונה את פרק הזמן בו שיעורי הריבית הקבועה יהיו בתוקף, והטעה אותם בשאלה בכמה יעלו התשלומים כשיפוג שיעור הריבית הראשוני.

"זה לא יעלה על הדעת שחברה תנסה לנצל את חלומו של מישהו לבעלות על בית", אמר התובע הכללי של מדינת פלורידה, ביל מקולום בהצהרתו. "בעלי בתים בפלורידה שמנסים להגן על בתיהם מעיקול לא צריכים לדאוג בגלל המשכנתא שלהם כאשר ברוקרים ומלווים מרוויחים שלא בצדק על חשבונם". פלורידה וקליפורניה הן המדינות המובילות בהִשְׁתַּמְּטוּת מתשלומי ההחזר על משכנתאות.