עו"ד רם כספי קרא לחלק את ירושלים: "העיר העתיקה תהיה תחת ריבונות משותפת"

כספי, מבכירי הפרקליטים בישראל, חולל סערה בטקס חלוקת תארים במכללת שערי משפט בהוד-השרון ; מציע כי "העיר המערבית תהיה תחת ריבונות יהודית, והעיר המזרחית תהיה בירת המדינה הפלסטינית"

עו"ד רם כספי, מבכירי הפרקליטים בישראל, חולל הערב (ג') סערה בטקס חלוקת תארים במכללת שערי משפט בהוד-השרון, כשקרא לחלק את ירושלים. "פתרון שאלת ירושלים מתחיל בחלוקת העיר", אמר. "העיר המערבית תהיה תחת ריבונות יהודית, העיר המזרחית תהיה בירת המדינה הפלסטינית והעיר העתיקה תהיה תחת ריבונות משותפת, שתגובה באמנה עליה יחתמו מדינות רבות".

דבריו של כספי, אורח הכבוד באירוע, עוררו סערה בקהל. מספר בוגרים ובני משפחותיהם, ובהם גם בני המגזר הערבי, קטעו את דבריו וקראו לו לפנות את הבמה, עד שהוא נאלץ להפסיק את נאומו. עם זאת, כספי סירב לרדת מהבמה (תרתי משמע), באומרו שציפה לתגובות קשות מצד שומעיו, ושבשם החופש האקדמי הוא מתעקש להשלים את דבריו.

כספי אמר בעבר בראיון ל"גלובס" כי חלום חייו הוא לנהל את המשא-ומתן עם הפלסטינים. "רק תן לי לעשות את זה ואני אומר לכולם שלום". הערב הוא חשף למעשה חלקים ממתווה שרקם להשגת הסכם מדיני עם הפלסטינים, "תוכנית יצירתית" כלשונו שהציג באחרונה לשר החוץ הבריטי ולגורמים דיפלומטיים בינלאומיים נוספים.

על-פי "תוכנית כספי", החזקה הבלעדית במקומות הקדושים תימסר לגורמי הדת הרלוונטיים. לגבי העיר העתיקה אמר כספי כי "יש להחיל את החוק המנדטורי שהיה נהוג בפלסטינה עד לה' באייר תש"ח. הגורמים השיפוטיים יהיו ישראלים ופלסטינים בתוספת גורם מביה"ד הבינלאומי בהאג".

לדבריו, החפירות שמבצעים הגורמים היהודים והמוסלמיים בהר הבית מונעות גם הן את גיבוש ההסכם עם הפלסטינים. "יש להפסיק את החפירות תחת אל-אקצא ותחת אורוות שלמה. חיכינו אלפיים שנה, נחכה עוד אלפיים שנה".

כספי הוסיף, שתשלום מסים הוא סממן של ריבונות ולכן לפי הצעתו כל עסק שיפעל בתוך העיר העתיקה יהיה פטור ממסים וישלם רק ארנונה מקומית, דבר שיביא לפריחה כלכלית אדירה וימשוך חברות רב-לאומיות למקום.

פרקליט הצמרת ציין, כי פרט לסוגיית ירושלים גם שאלת זכות השיבה מונעת השגת הסכם עם הפלסטינים. לדבריו, "לפליטי 48' אין, לא היתה ולא תהא זכות שיבה לישראל, יש להם תביעה לזכות שיבה ועליהם לוותר עליה ולא לוותר על הזכות שאין להם. היחיד שיש לו זכות שיבה לארץ ישראל הוא עם ישראל השב למולדתו. אסור להגיע למצב שתהיה לפלסטינים מדינה וחצי - פלסטין וחצי ישראל".

בסוף נאומו ריצה כספי את הסטודנטים כשקרא למועצה להשכלה גבוהה להפסיק את האפליה בתקצוב בין האוניברסיטאות למכללות. "הכספים הם כספי המסים של כולנו. דין סטודנט משערי משפט כדין סטודנט באוניברסיטה העברית ושכר הלימוד חייב להיות זהה עבור שניהם", אמר.