מנהל אגף האספקה לשעבר בחברת החשמל הורשע בקבלת שוחד ובעבירות מס

אשר כהן הורשע בקבלת שוחד של 1.3 מיליון שקל מבעלי חברת "חשמל הצפון", בתמורה לסיוע בזכייתם במכרזים של חברת החשמל בהיקף של 125 מיליון שקל

בתום מערכה משפטית שארכה כ-5 שנים, הרשיע היום (ד') שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יוסף אלרון, את אשר כהן, שהיה מנהל אגף האספקה בחברת החשמל ויו"ר וועדת המכרזים של האגף, בשורת עבירות שוחד, עבירות מס, עבירות הלבנת הון ועדות שקר בבית משפט.

השופט קבע כי כהן קיבל שוחד של 1.3 מיליון שקל והטבות שונות מבעלי חברת "חשמל הצפון". הנאשם השני, רוני ריטבלט, שנתן לכהן את השוחד, הורשע אף הוא בעבירות מתן שוחד, בעבירות השמטת הכנסות ושימוש בחשבוניות פיקטיביות. שותף שלישי למעשים הוא נעים טוקאן, שהורשע בעבר ושימש עד מדינה.

בכתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד יחיאל ליפשיץ ויוחי ספיר מפרקליטות מחוז חיפה, נטען כי כהן הגיע לסיכום עם ריטבלט וטוקאן עוד לפני הקמתה בפועל של חברת חשמל הצפון, לפיו ינהג כהן לקידום האינטרסים העסקיים של החברה בחברת החשמל. בכלל זה יפעל להכללת חשמל הצפון ברשימת הספקים הרשומים של חברת החשמל, בתמורה לטובות הנאה.

על-פי כתב האישום, סייע כהן בזכייתה של חשמל הצפון בהליך של בקשות לקבלת מחיר ובהגדלת היקפי האספקה בפועל. כתוצאה מקשר זה, מכרה החברה לחברת החשמל בשנים 1994-2000 ציוד בהיקף של 125 מיליון שקל.

בתמורה לסיוע, העבירו ריטבלט וטוקאן לכהן כספי שוחד בהיקף 2%-7% משווי המכירות. בכתב האישום נטען עוד, כי כספי השוחד מומנו בכסף שחור, שהושג בין היתר בעסקאות פיקטיביות.

מכספי השוחד רכש כהן שתי דירות, האחת בחיפה והאחת בגבעתיים. על מנת להסוות את דרכי העברת הכספים פתח כהן חשבון בבנק באוסטריה, אליו הועברו הכספים.

הפרשה נחשפה לאחר שבשנת 2001 הושעתה חברת חשמל הצפון מלשמש ספקית של חברת החשמל, כשבין יתר הנימוקים להשעיה נטען כי סיפקה לחברת החשמל מוצרים (מהדקי זרם על פלטה) באיכות נמוכה מזו לה היתה מחויבת על-פי הסכם ההתקשרות, תוך ביצוע עבירות של זיוף ומירמה - כך לטענת חברת החשמל.

בתגובתה להחלטה להשעותה כאמור, הגישה חשמל הצפון כנגד חברת החשמל בקשה למתן צו מניעה זמני ותביעה בבית המשפט המחוזי בחיפה, בטענה כי השעייתה נעשתה שלא כדין. במהלך הדיון בתביעה האזרחית נפתחה "תיבת הפנדורה", והחקירה הועברה למחלקת חקירות מס הכנסה צפון ולשלוחה הצפונית של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בפיקודו של סנ"צ רוברט גולדשטיין.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי העסקתו של אשר כהן הופסקה בעקבות פתיחת החקירה נגדו, וכי החברה שיתפה פעולה באופן מלא עם המשטרה והפרקליטות. במקביל נמסר כי הושעה הספק מהליכי הרכש בחברת החשמל, וכי החברה מתכוונת לפעול בהליכים אזרחיים נגד כהן ונגד בעלי "חשמל צפון".