כלכלני דיסקונט מעריכים כי שער הדולר כנגד השקל יתכנס עד סוף השנה ל-3.5 שקלים

שיעור הצמיחה בישראל צפוי לעמוד על 3.9% ; האינפלציה השנתית צפויה לעלות ולהסתכם ב-3.9% ; שיעור הריבית צפוי להיוותר ברמה הנוכחית, 3.75%, עד לסוף השנה

החטיבה הפיננסית במחלקת מאקרו כלכלה בבנק דיסקונט מפרסמת היום (ד') סקירה ותחזית מעודכנת לשנת 2008.

בדיסקונט צופים כי שיעור הצמיחה בישראל צפוי לעמוד על 3.9%, וזאת לעומת צמיחה מהירה בשיעור של 5.3% בשנת 2007. הצמיחה בישראל גבוהה במעט מההערכות של קרן המטבע העולמית לצמיחה גלובלית של 3.7%, המהווה ירידה ביחס לצמיחה המהירה שרשמה הכלכלה העולמית בשנת 2007 שהסתכמה ב-4.9%.

כלכלני דיסקונט אומרים כי ההאטה בקצב הצמיחה ביחס לשנה הקודמת היא על רקע ההאטה הגלובלית, ההאטה הצפויה בסחר העולמי, הירידה הניכרת ברווחיות היצוא והתמתנות קצב העלייה בצריכה הפרטית ובהשקעות

האיומים המרכזיים על הצמיחה בשנת 2008 הם שוק הדיור בארה"ב, השלכת משבר הסאבפריים על הכלכלה הריאלית וכן המשך העלייה במחירי הסחורות והאנרגיה.

בהתייחסם לצד הפיסקאלי צופים בדיסקונט כי שנת 2008 תסתכם בגירעון של 1% מהתמ"ג וזאת לעומת גרעון מזערי של 126 מיליון שקל במאזן התקציבי בו הסתיימה שנת 2007.

כלכלני דיסקונט מתייחסים גם לסביבה הנומינלית ומציינים כי בהמשך לשנה קודמת, המשיך השקל להתחזק מול הדולר גם בשנה הנוכחית ושער החליפין דולר/שקל ירד עד כה בכ-13%. הכלכלנים מניחים כי שער החליפין יתכנס עד סוף שנת 2008 לרמה של 3.5 שקלים. וזאת לאור התחזית כי הריבית בארה"ב לא תוסיף לרדת, ואילו בישראל צפויה ירידה בחשבון השוטף.

האינפלציה השנתית צפוי לעלות להערכתם ולעמוד על 3.9%, זאת בהמשך לעלייה שחלה בשיעור האינפלציה בשנה הקודמת אז הסתכמה ב-3.4%. לדעתם עליית המדד בשנה החולפת והמשך העלייה הצפויה עד לסוף השנה מושפעות באופן בולט מהעלייה החדה במחירי האנרגיה והסחורות בעולם. מאידך השפעת הייסוף החד של השקל מול הדולר על האינפלציה היא מתונה, עקב התרופפות התמסורת ביניהם.

המשך העלייה באינפלציה מחד, וההאטה הצפויה בצמיחה, מאידך, יתבטאו להערכת כלכלני דיסקונט בהתייצבות שיעור הריבית ברמתה הנוכחית, 3.75% עד לסוף השנה.