אלי הורביץ: "מותר לזוז מ-1.7% - המציאות מחייבת ללכת קצת יותר לטובת הצמיחה אבל לא למקום מסוכן"

כך הגיב היום יו"ר טבע אלי הורביץ, בפורום קיסריה באילת המבקש להגדיל את יעד הגירעון ; הורוביץ מציע לא להיכנס לפאניקה מקריאות לפיהן אנו עומדים בפני משבר גדול

"אני אוהב להסתכל על דברים מנקודת מבט שאני מכיר אותה - של מנהל שמעריך את דעתם של הגדולים בעיני", הגיב היום (ה') בדיפלומטיות אלי הורביץ, היו"ר של טבע, לתוואי המדיניות הכלכלית שנשמע רבות בפורום קיסריה באילת המבקש להגדיל את יעד הגירעון בשיעור הגבוה מ-1.7%. עם זאת, התמיכה שלו לא הייתה מסויגת: "אני חושב שמותר לזוז מה-1.7, אין פה שום דבר קדוש לא כלפי מעלה ולא כלפי מטה, והמציאות מחייבת ללכת קצת יותר לטובת הצמיחה, אבל לא למקום מסוכן".

הורביץ ביקש לציין כי בדרך כלל הוא נמנה עם חסידי השמירה של משמעת תקציבית ומוניטרית. "אינני יודע אם המהלך של הנגיד (ההתערבות במסחר בדולר, א.ו.) הצליח או לא אבל זה לא חשוב. המסר הועבר".

יו"ר טבע מציע לא להיכנס לפאניקה מקריאות של דוברים בכנס לפיהן אנו עומדים בפני משבר גדול. "לפעמים יש נטייה בחיים להיות קצת יותר מידי פונדמנטליסטי. כשאני קורא את המספרים של הייצוא - בין משבר וההתנהגות במשבר לבין "יכול להיות שיש משבר" - אני מבכר להכין את עצמי כשיש משבר ולא להתנהג כאילו יש משבר; יש חשש מגשם כבד - אני עוד לא פותח מטריה, אבל אני מתכונן".

ויחד עם זאת, הורביץ מודע לקשר הבלתי ניתן לניתוק בין הדולר החלש והתמורה שיקבלו היצואנים הישראליים בחו"ל. לטענתו, יצואן יכול לבחור לא לבצע את ההזמנות במיוחד היצואנים בענפים העונתיים. "הנחמה היחידה שיש לי בתופעת השקל החזק, הוא שגם לשכנינו זה קורה", אמר. "אינני יודע כיצד הם התנהגו ואינני יודע כיצד אנחנו צריכים להתנהג כיוון שבניגוד אליהם, אנו תלויים בייצוא, בשעה שהעולם תלוי במחירי הגלם שמחיריהם מזנקים לשמים", התייחס הורביץ לגאות במחיר הנפט הגולמי, שהגיע היום (ה') כמעט עד 146 דולר לחבית.

"אני לא יודע היום על פיתרון, ואני לא מציע למצוא פתרון או טריק לשבועיים. כן צריכה להיות התייחסות רצינית למצב הזה. הורביץ סיים את דבריו תוך שהוא אומר ש"אני חש שאנחנו בתחתית". הדברים נאמרו בהתייחס לנתונים לפיהם ישראל נמצאת במקום 30 מתוך 31 מדיניות בהוצאה למחקר ופיתוח אזרחי. בכך, אנחנו רבע בערך מפינלנד וזה לא יכול להיות במדינה שרוצה להתקדם בקצב אמיתי של צמיחה מבוססת ידע ומצוינות".