אולמרט: "החלנו לצעוד על דרך המלך באמצעות תקציב 2008 שהנהיג בר-און"

ראש הממשלה בכנס קיסריה באילת על הפיגוע בירושלים: "אנחנו מתעלמים מדברים חשובים - זה פיגוע שנעשה בתוך ישראל מתוך ישראל" ; "בלי תרועות חצוצרה - אנחנו מקיימים שני משאים-ומתנים לשלום"

"המציאות הכלכלית בשנים האחרונות לא היתה מתרחשת ללא המציאות המדינית", אמר ראש הממשלה במסגרת פורום קיסריה המתקיים באילת. אולמרט, שהופיע בכנס הממליץ לממשלה על מדיניות כלכליות בגלימות שונות יותר מכל משתתף אחר, ציין כי "יש לנו התעלמות מוחלטת ממה שקורה בירושלים בשעה שאנחנו מדברים על הוצאות הממשלה. אני אומר את זה בהקשר לפיגוע בירושלים".

"זה פיגוע שנעשה בתוך ישראל מתוך ישראל", אמר אולמרט. "בלי תרועות חצוצרה - אנחנו מקיימים שני משאים ומתנים לשלום", הוסיף. "הבעיה העיקרית של מדינת ישראל הוא שאין לנו גבולות - ולאו דווקא פיזיים; גם אם תוכן השלום לא יושלם במו"מ מהיר - עצם ההבנות הללו הן חיוניות למדינת ישראל לפחות כמו למדינת ישראל. אם לא נגיע לזה מהר, יכול להיות שנאבד את ההזדמנות למצוא בן-שיח שיהיה מוכן להתייחס לשאלת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית".

"היום עוד אפשר למצוא הסכמה בינלאומית רחבה לקבע את ההסכמה למדינה יהודית - אם נתמהמה יותר מידי, לא יהיה לנו פרטנר ולא קהילה בינלאומית רחבה שתהיה מוכנה לצאת למאבקים עבורנו. הפערים בינינו לבין הפלסטינים אינם כפי שהיו בתחילת הדיונים.

אלה הסוגיות שעומדות בינו לבין הפלסטינים: "גבולות; פליטים; סידורי ביטחון", ציין ראש הממשלה. אולמרט אף ציין שמהר מאוד המו"מ עם הסורים יהפוך להיות מו"מ ישיר.

"הבעיות העיקריות הן לא בתחום הכספי בכל הנוגע לרשויות המקומיות. הן יותר בתחום הניהולי", התייחס מוקדם יותר למשבר הרשויות המקומיות.

"למרות המשבר העולמי, הוא אינו מבטל באופן מוחלט את כושר הצמיחה של המשק הישראלי שימשיך לצמוח", התייחס ראש הממשלה לסוגיית הצמיחה בכלכלת ישראל. אולמרט ציין כי הצמיחה באה לידי ביטוי במספר תחומים - ובהם התעסוקה. אולמרט ציין שלראשונה בישראל, הממשלה התחייבה על שיעור השתתפות בתעסוקה של 71.7% עד 2010.

אולמרט ציין כי "בעוד שהצלחנו להגיע לתוצאות יפות בתחום התעסוקה והצמיחה, טרם חשבו בממשלה על מנגנון שיאפשר לחלק את פירות הצמיחה באופן שיוויוני יותר".

"לא רצינו להשקיע ביצירת מנגנונים שיעשו חלוקה צודקת יותר ויביאו לטיפול בשכבות מצוקה. לא עסקנו מספיק בפריפריות בדרום ובצפון ולא עסקנו מספיק בבעיות בחינוך - והפעם הראשונה בה החלנו לצעוד על דרך המלך היתה בשנה האחרונה - באמצעות תקציב 2008 אותו הנהיג רוני בר און".

"אני לא בטוח שהבעיה העיקרית שלנו היא הצפיפות בכיתות", אמר אולמרט, תוך שהוא מזכיר את תפקידו כראש עיריית ירושלים - בעלת "מערכת החינוך הגדולה והמורכבת ביותר", לדבריו, 40% מהכיתות החדשות הצפויות להיבנות יהיו של היישובים היהודיים.

"אני חושב שבמשך הרבה מאוד שנים אנחנו הצלחנו לקדם את התשתיות באזורים שהיו נמצאים בנחיתות כלכלית וחברתית במדינת ישראל", אמר ראש הממשלה. לטענתו, "אין שום פיתרון אחר לפיתוח כל הנגב עד שלא יפעל קו רכבת מאילת לתל-אביב".

"מעולם לפני כן לא בא אוצר להציג תקציב שהיעד שלו הוא הגדלת הצמיחה וצמצום פערים חברתיים", אמר. לטענתו של ראש הממשלה, אם יינתן לו המרחב המתאים - אזי גם בהתחשב בזעזועים שהמשק העולמי עובר, יוכל המשק לצמוח בהתחשב בתחזיות (4.2% צמיחה), אבל כל זה כפוף להתקדמות במישור המדיני - "אחרת הכל ראוי לבחינה מחודשת", סיכם אולמרט.