נמחקה ייצוגית ב-150 מיליון שקל נגד עיריית ת"א בגין דו"חות חניה

התובע ביקש לחייב את העירייה בהחזר מלא של כל התשלומים כתוצאה מגבייה שלא כדין של קנסות חניה, בתוספת כפל קנס ריבית והצמדה והוצאות גבייה

נמחקה בהסכמה תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית בהיקף של 150 מיליון שקל נגד עיריית תל-אביב בטענה לגביית תשלום שלא כדין של דו"חות חניה.

לפני כשנה הגיש אמיר אור את כתב התביעה והבקשה לאישורה כייצוגית ובמהלך הדיון המוקדם שהתנהל בתיק בפני השופט ד"ר עמירם בנימיני המליץ השופט לתובע להסתלק מהתביעה לנוכח הסיכויים הקלושים לאישורה. בעקבות כך הודיע אור לביהמ"ש על רצונו להסתלק מהתביעה הייצוגית ללא צו להוצאות והעירייה הסכימה לכך לאור העובדה שבקשת ההסתלקות הוגשה בשלב מוקדם של ההליכים.

התובע ביקש בכתב התביעה לחייב את העירייה בהחזר מלא של כל התשלומים כתוצאה מגבייה שלא כדין של קנסות חניה בתוספת כפל קנס ריבית והצמדה והוצאות גבייה. לטענתו, דו"חות החניה נגבו שלא כדין זאת בהסתמך על פסיקתו של השופט אלי ספיר מביהמ"ש לעניינים מקומיים בהליך שהתנהל בין עיריית ת"א לחברת שלמה השכרת רכב.

בתביעה נאמר כי בהתאם לפסק דינו של השופט ספיר עיריית ת"א לא יצאה ידי חובתה בכך שהמציאה לחייבים פלט ממוחשב של רשות החניה מטעמה ובו פרטי החייב ופרטי הודעת הדואר רשום לכאורה שנשלחה אל החייב, אלא על העירייה להמציא לחייב את הן דו"ח החניה והן את אישור המסירה של דואר רשום של דו"ח החניה ואולם היא הציגה פלט ממוחשב מבלי להציג אישור מסירה בדואר רשום מקורי של דו"ח החניה וכך פעלה לגבות חובות בגין דו"חות חניה בניגוד לדין.

העירייה טענה בין היתר, כי מדובר בתשלומי קנס שאינם באים בגדר התשלומים שניתן לתבוע את השבתם בתביעה ייצוגית וגם עצם העובדה שהתשלום היה בלתי חוקי אין בה כדי לחייב היענות לתביעת השבה. עוד טענה העירייה, כי חיובה להשיב את הכספים יפגע בתקציבה. ואין הצדקה שהציבור כולו "יספוג" את המעמסה התקציבית שייסודה במעשיהם הנפסדים של אותם עבריינים המבקשים להתחמק מנשיאה בעונש שהושת עליהם כדין וחוש הצדק הבסיסי מוביל למסקנה כי על ציבור העבריינים אשר זלזל בחוקים ובתקנות ומבקש עתה להתעשר על חשבון הציבור בכללותו, שיידרש לשאת בכל התוצאות הנובעות מעצם התנהגותו העבריינית. (ת.א. 2157/07).