משרד הביטחון מצמצם הזמנות: 400 עובדי מתפרות בסכנת פיטורים

על-פי גורמים המקורבים למשרד הביטחון, הדבר נובע מהסטת תקציבים עקב הצורך לממן את עליית מחירי הדלק במשרד

חשש מסגירת מתפרות ומפיטורים של מאות עובדים בענף הטקסטיל בארץ בעקבות עיכוב או צמצום בהזרמת הזמנות חדשות לייצור מדי צה"ל מצד משרד הביטחון. כך נודע ל"גלובס". על פי גורמים המקורבים למשרד הביטחון, הדבר נובע מהסטת תקציבים עקב הצורך לממן את עליית מחירי הדלק במשרד.

עוד נודע כי הצמצום בהזמנות עלול להביא לפגיעה בארבע מתפרות גדולות המעסיקות יחד כ-400 עובדים: מתפרת העצמאות במצפה רמון, מתפרת מקט בבית ג'אן, מתפרת האחים בורנשטיין בחיפה ומתפרת סלטקס בקרית שמונה.

יש לציין כי מרבית המתפרות בארץ עובדות עבור משרד הביטחון וכמעט ואין מתפרות שעובדות עבור השוק האזרחי וזאת לאור הקושי להתחרות מבחינת מחירים בייצור בסין.

"בחודשים האחרונים מערכת הביטחון צמצמה את ההזמנות שלה ב-50%, זאת בהמשך למשטרת ישראל שממשיכה להוציא את הייצור שלה לסין", אומר בעלי מתפרת סלטקס בקריית שמונה, אריה בורנשטיין, שהינו גם בעליה של מתפרת "האחים בורנשטיין" בחיפה.

גם במתפרת מקט בבית ג'אן מרגישים את המצב. בחודש האחרון נאלץ הבעלים, מג'ד קאבלן, לפטר 70 עובדות בעקבות צמצום ההזמנות ממשרד הביטחון. בנוסף, המתפרה הפסיקה לעבוד בימי שישי ויום העבודה התקצר. "לפעמים המתפרה עובדת רק עד 12 בבוקר", אומר קאבלן. "הנשים הדרוזיות לא יוצאות מהכפר ועבור המשפחות שלהן זה ענף תעסוקה משמעותי. קשה לי להסתכל לאנשים מהכפר בעיניים", הוסיף.

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "השנה, עקב הקיצוץ התקציבי, כמות עבודות התפירה המוזמנות מ-11 המתפרות שאנו עובדים עימן קטנה מבשנים שעברו. הודענו כבר בתחילת ינואר על כך והמלצנו להתארגן, כך שהדבר יבטיח עבודה שוטפת לכל השנה.

"יש לציין, שרוב העבודות הן עבודות המוזמנות על ידינו. המתפרות מצידן אינן משקיעות מאמצים לקבל עבודות מגורמים ממשלתיים אחרים, ציבוריים ופרטיים". יצוין כי השבוע יערך דיון בכנסת בהצעת החוק לחייב את כוחות הביטחון לרכוש תוצרת הארץ. *