דלק פטרוליום סיימה את השלב המוסדי בזכות גופים שקשורים בחתמים שלה

באחד המכרזים 64% מהגיוס הגיעו מגופים הקשורים לחתמים ; במכרז השני, הרוכשות הגדולות ביותר היו קרנות הפנסיה הוותיקות

לא קל להנפיק בימים אלו בבורסה של תל-אביב, אפילו לחברה בשליטת יצחק תשובה. דלק פטרוליום מקבוצת דלק תכננה לגייס בשבוע האחרון 500 מיליון שקל, לצורך רכישת תחנות דלק נוספות במדינות בנלוקס (הולנד, בלגיה ולוקסמבורג).

המכרז חולק לשני חלקים: מוסדי וציבורי. החלק המוסדי התקיים בשבוע שעבר ובו גויס סכום של 391 מיליון שקל, והחלק הציבורי היה אמור להתקיים היום אך נדחה למחר (ד'). דלק פטרוליום הודיעה כי המכרז יידחה מכיוון שהחברה לא פרסמה בעיתונות תיקון פרטים בתשקיף. התיקון יפורסם היום בעיתונות והמכרז יתבצע מחר.

אם הגיוס בשלב המוסדי היה מתרחש לפני כשנה בשיא הגאות, חברה מסוגה של דלק פטרוליום הייתה זוכה לביקושים גבוהים. אולם היום מדובר בתקופה שונה, וגם חברה בסדר הגודל שלה מצליחה רק במאמצים רבים לעבור את ההנפקה בשלום.

לפני שנה, כדי לקיים הנפקה של חברה גדולה ומוכרת, בדירוג בינוני-גבוה, לא היה צורך ביותר משלושה חתמים לכל היותר. בהנפקה הנוכחית השתמשה דלק פטרוליום בלא פחות מתשעה חתמים, בהובלת אקסלנס חיתום, חברה נכדה של קבוצת דלק.

מתוצאות השלב המוסדי של ההנפקה ניתן לראות כי היא עברה בהצלחה - אבל בעיקר הודות לגורמים הקשורים לחתמים.

האג"ח שגויסו מחולקות לשתי סדרות. הראשונה, בהיקף של 300 מיליון שקל, צמודה למדד עם פדיון סופי ב-2016. השנייה שקלית בהיקף של 200 מיליון שקל, ופדיונה ב-2014.

מתוצאות ההנפקה עולה, כי רוב הרכישות בוצעו על-ידי גופים הקשורים לחתמים. במכרז לסדרה צמודת המדד הוגשו 53 הצעות, כש-33 מתוכן היו של גופים הקשורים להנפקה. בשורה התחתונה גייסה דלק פטרוליום 241.15 מיליון שקל, כש-154 מיליון שקל המהווים 64% מהגיוס הגיעו מגופים הקשורים לחתמים.

פסגות בלט בביקושים

אחד החתמים בהנפקה היה פסגות לאומי ושות' חיתום, שהיא חברת החיתום המשותפת לבית ההשקעות פסגות ובנק לאומי. במקרה או שלא, מבין המשתתפים בהנפקה בלט בית ההשקעות פסגות, שהזרים לא מעט ביקושים לסדרה צמודת המדד. פסגות רכש 72.7 מיליון שקל, כש-47.7 מיליון שקל מתוכם הוזרמו לקופות הגמל וההשתלמות שבניהולו, וכן פסגות ניירות ערך רכש 25 מיליון שקל נוספים.

בהקשר זה נציין, כי קופות הגמל רכשו אג"ח בריבית של 4.5%, בעוד שפסגות ניירות ערך רכשה אג"ח בריבית גבוהה יותר של 4.72% בממוצע. גם בנק לאומי הזרים לא מעט ביקושים להנפקה, ורכש 15 מיליון שקל לנוסטרו שלו. בסך-הכל רכשו לאומי ופסגות 86.5 מיליון שקל מהסדרה צמודת המדד, המהווים 35% מהביקושים של המשקיעים המוסדיים לסדרה צמודת המדד.

מנגד, בסדרה השנייה, שהייתה כאמור של אג"ח שקלי, בלטה מנורה מבטחים שחברת החיתום שלה הייתה אחת מהחתמים בהנפקה. מנורה-מבטחים רכשה 25 מיליון שקל בהנפקה, המהווים כ-16% ממנה. עם זאת נציין, כי מנורה מבטחים אינה הרוכשת הגדולה ביותר בהנפקה זו. הרוכשות הגדולות ביותר היו קרנות הפנסיה הוותיקות שרכשו 28.7 מיליון שקל וישיר בית השקעות שרכש 18.8 מיליון שקל.

בד"כ משתתפים בהנפקות מוסדיים, אולם בהנפקה זו השתתפו גם אינטרנט זהב וסמייל 012, שבשליטת יורוקום. כל אחת מהשתיים רכשה 10 מיליון שקל.יורוקום קפיטל פיננסים, חברה בת אחרת של יורוקום, רכשה 16 מיליון שקל. ייתכן שהסיבה היא שיורוקום קפיטל חיתום הייתה אחד החתמים בהנפקה? *