טבע זה לא רק שיאים: "מניית העם" איבדה 3.4 מיליארד דולר משווייה ביום ההודעה על הניסוי הכושל בקופקסון 40 מ"ג

ד"ר בן-ציון ויינר, סמנכ"ל בכיר למו"פ בטבע, ואנליסטים בשוק ההון משרטטים את האתגרים של טבע בעתיד הקרוב

נפילה של 8.5% במחזור גבוה כמעט פי 4 מהממוצע, זה היה מנת חלקה של מניית טבע שלשום (ב') בוול-סטריט. טבע פרסמה שלשום תוצאות מאכזבות לניסוי שלב III של הקופקסון, תרופת הדגל של החברה לטיפול בטרשת נפוצה, במינון 40 מיליגרם, ושווי השוק נחתך ב-3.4 מיליארד דולר.

קצת היסטוריה: בפעם הקודמת שטבע ספגה נפילה יומית חדה כזו, ביוני 2006, זה היה בעקבות חששות שהחברה לא תעמוד בתחזיות שלה, על רקע "תעלול" שביצעה חברת התרופות Merck. טבע תכננה אז להשיק גרסה גנרית ל-Zocor של מרק, ומרק בתגובה הורידה את מחיר התרופה. הפעם, לא הפעילות הגנרית כי אם דווקא האינובטיבית (תרופות מקוריות) היא זו שהובילה לירידה החדה.

"טבע נשפטת יותר ויותר בפריזמה של חברת פארמה רגילה, ולא של חברה גנרית. אתמול ראינו את זה בצורה מובהקת", אמר אתמול האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "משקיעים בוחנים את הצמיחה ארוכת הטווח של טבע על בסיס הפייפליין האינובטיבי שלה. על כל פספוס, או ממצא שמתפרש כשלילי - היא 'נקנסת'. המשקיעים מצפים מטבע לעשות את המעבר מחברה מוטת גנריקה לחברה מוטת מוצרי מקור, לקראת אמצע העשור הבא", אומר בורגן.

ומה הלאה? מהם האתגרים וההזדמנויות שעומדים היום בפני טבע, ומה צפוי בעתיד? מיפינו את הנושאים העיקריים שמעסיקים ויעסיקו את טבע ואת משקיעיה בעתיד הקרוב:

גנריקה. "אנחנו חברת הגנריקה המובילה בעולם. טבע עובדת על מאות מוצרים בטווחי זמן ארוכים, לארה"ב, אירופה ולשאר העולם", אומר היום ל"גלובס" ד"ר בן-ציון ויינר, סמנכ"ל בכיר למחקר ופיתוח בטבע. "אנחנו מאמינים שיש לנו יכולות שאין לחברות אחרות. הוכחנו את זה בתחום הגנריקה של מוצרים כימיים 'קלאסיים' בשנים האחרונות, ונמשיך להוכיח מנהיגות בתחום הגנרי. יש לנו גם ייצור חשוב של חומרי גלם, מנוע צמיחה נוסף שלנו, שמאפשר לנו אינטגרציה ורטיקלית: שליטה בכל התהליך מחומר הגלם ועד המוצר הסופי", מוסיף ויינר.

"התקופה הנוכחית היא שנות השיא של הגנריקה במונחים של פקיעות פטנטים", אומר בורגן. "המשקיעים מתחילים להיות מוטרדים ממה שיקרה אחר כך, וטבע - כמובילת השוק - נשפטת אפילו יותר לחומרה". בורגן מציין שבעיני המשקיעים, פעילות גנרית שאינה במסגרת paragraph 4, כלומר אינה כוללת אתגור פטנט קיים ולצידו קבלת תקופת בלעדיות בהשקת התרופה הגנרית - היא פעילות פחות מעניינת.

האנליסטית נועה ויסברג מאי.בי.אי מציינת שהיקף צבר המוצרים הגנריים של טבע עומד על 90 מיליארד דולר במונחי מוצר מקור.

ביוגנריקה. "השוק הגנרי נוצר למעשה כשנחקק חוק Hatch-Waxman בארה"ב. כרגע, עומדים על הפרק מספר חוקים להסדרת כניסת הביוגנריקה", אומרת ויסברג. "טבע מתכוננת לכך בכובד ראש. יש לה שני מפעלים, והיא מוכרת כבר תרופה אחת - הורמון גדילה. טבע רכשה את קוג'נסיס האמריקנית שעוסקת בתחום, והיא מוכנה. ברגע שתהיה חקיקה - טבע תהיה שם". ויסברג מציינת שמ-1994 ועד 2007, קצב הצמיחה השנתי של ההכנסות מביוטכנולוגיה בארה"ב גדל ב-32.7%. גם ויינר מתייחס לביוגנריקה כאל אחד ממנועי הצמיחה של טבע. "אנחנו מפתחים בעזרת הטכנולוגיה של קוג'נסיס מספר מוצרים, חלקם בשלב של ניסויים קליניים", הוא אומר. "הטכנולוגיה רלוונטית לא רק לארה"ב - השוק של הביוגנריקה הוא העולם הגדול. יש לנו מספר מוצרים שאנחנו כבר מוכרים, ובנוסף יש לנו יחידת מחקר מצוינת בארץ שמפתחת מוצרים חדשים וביוגנריים".

בורגן סבור שבביוגנריקה כרגע רב הנסתר על הגלוי. "עד שתמונת המצב הרגולטורית בארה"ב לא תתבהר, יהיו הרבה סימני שאלה. במצב השוק הנוכחי, סימני השאלה מקבלים יותר חיזוק", אומר בורגן.

"זה נכון שאין כרגע חקיקה מוגדרת, אבל מצד אחד זו בעיה ומצד שני הזדמנות", מדגיש ויינר. "ה-FDA פתח דרך למו"מ פר מוצר, ואנחנו מנצלים את המסלול הזה. בנוסף, העובדה שפיתוח תרופה ביוגנרית הוא ארוך ויקר, היא עוד הזדמנות עבורנו. אפשר לומר כמעט בוודאות שיהיה גם צורך בניסויים קליניים, בניגוד למצב בתחום הכימי. כל ניסוי עולה עשרות מיליוני דולרים, ולא הרבה שחקנים יודעים לשחק במגרש הזה. טבע יודעת, והיא טובה בו מאוד", הוא מציין.

תרופות מקוריות. "העדיפות הראשונה שלנו היא הגנריקה, אבל אנחנו משלימים אותה בעזרת ביוגנריקה, וגם בפיתוח תרופות מקוריות", אומר ויינר. "רוב הפעולות שלנו בתחום המו"פ הייחודי מתבסס על המדע הישראלי, וזה יתרון שאין לחברות תרופות גדולות אחרות. אנחנו יכולים לבחור את אותם יהלומים מדעיים שיהפכו לתרופות, ועושים זאת בהצלחה". ויינר מציין שטבע מפתחת מוצרים בתחום הסרטן, הטרשת הנפוצה ומחלות אוטו-אימוניות.

התרופה המקורית החשובה ביותר של טבע היא הקופקסון, אך גם האזילקט מתבלטת. לפני מספר שבועות פרסמה טבע את תוצאות ניסוי שלב III באזילקט, תרופה מקורית המיועדת לטיפול בפרקינסון, ולא רק שהתרופה השיגה את כל יעדי הניסוי, היא גם הוכיחה יכולת לעכב את התפתחות המחלה. "זו הייתה פריצת דרך מבחינתה של טבע, ולדעתי גם פריצת דרך בתחום הנוירולוגיה", אומר ויינר. "האזילקט הייתה תרופה עם פוטנציאל, אבל יש סיכוי שהניסוי יהפוך אותה לתרופה חשובה מאוד. הניסוי נתן לנו הרבה כוח בשוק, מכיוון שזו התרופה הראשונה שמונעת מוות של נוירונים במוח. אני מקווה שה-FDA יאשר לנו את ההתוויה החדשה לתרופה".

מעבר לאזילקט, יש לטבע בקנה עוד תרופות מקוריות שנמצאות בשלבים שונים של פיתוח, ואחת מהן היא ה-laquinimod לטיפול אוראלי בטרשת נפוצה. "במגזין נחשב מאוד פורסם לאחרונה מאמר שמיצב את ה-laquinimod כתרופה המבטיחה ביותר מבין התרופות הקיימות מסוגה", אומרת ויסברג. "זה לא אומר בהכרח שהתרופה תצליח. התרופה היחידה שמקדימה אותה היא של נוברטיס, אך שם יש בעיית בטיחות קשה".

רכישות. טבע הציגה בפברואר את התוכנית האסטרטגית שלה לשנים הקרובות, לפיה היא צופה ב-2012 הכנסות של 20 מיליארד דולר ורווח של לפחות 4 מיליארד דולר. "התוכנית מדברת על גידול אורגני בעיקרו", אומר ויינר. "אני מניח שבשנים הקרובות טבע גם תבצע רכישות, וזה ה-upside".

איפה יכולה טבע להתעניין ברכישות? "במיוחד בארצות שיש בהן פעילות גנרית עכשווית משמעותית, או שהפעילות הגנרית תהיה משמעותית", אומר ויינר, שלא פוסל, כמובן, גם רכישות אסטרטגיות, דוגמת הרכישה של קוג'נסיס בתחום הביוגנריקה. "כל רכישה נבדקת לפי קריטריונים קשוחים. אנחנו לא משלמים עבור מה שלא מתאים לקריטריונים שלנו או למודלים הכלכליים הקפדניים שלנו, ולראייה לא רכשנו בשנה שעברה את מרק KGaA".

"התזרים של טבע מאפשר רכישה", אומרת ויסברג. "טבע צריכה דריסת רגל בגרמניה, שהוא השוק הגנרי הרביעי בגודלו. גם יפן יכולה להוות שוק מעניין. יש שם אוכלוסיה גדולה ואחוז גבוה של קשישים, כך שהגנריקה חייבת להיכנס ליפן בצורה כזו או אחרת".

בורגן מצביע על קושי אפשרי בתחום המיזוגים והרכישות של טבע. "יש פעילות ערה והתעניינות גוברת בגנריקה מצד חברות פארמה ו-healthcare גדולות שלוטשות עיניים לתחום", אומר בורגן, ומציין את הרכישות של רנבקסי, Zentiva ו-APP. "הרכישות האחרונות בוצעו לפי מכפילים מאוד גבוהים. זה הופך את הסביבה העסקית של טבע למאתגרת במיוחד.

ושוב, קופקסון. "חבל שלא הוכחנו שהקופקסון 40 מיליגרם יעיל מעבר ל-20 מיליגרם, אבל מה שכן הוכחנו הוא שהקופקסון הוא מוצר נפלא", אומר ויינר. "אני מנהל מו"פ ונמצא בטבע כבר 33 שנה, ואני מכיר את התעשייה היטב. הרבה מאוד מוצרים נכשלו בשלב III בעוד ששלב II היה טוב. טבע לא יצרה את הציפיות סביב הניסוי. אנחנו קיווינו שהניסוי יצליח, אבל השוק יצר ציפיות. בסך הכל, הקופקסון הוא מוצר הדגל הייחודי של טבע, והרגישות היא לא קטנה".