איל נפט רוסי תובע מרומן אברמוביץ' 5 מיליארד ד'; טוען שגזל ממנו שדה נפט

לאחר שהפסיד בבית משפט רוסי, שלווה צ'יגירסקי מקווה לקבל את מבוקשו מהחוק הבריטי

לונדון הפכה לזירת מאבקים משפטיים בהיקף של מיליארדי דולרים בין כמה מהאוליגרכים הרוסיים הגדולים בתחום תעשיית הנפט והמחצבים. אתמול (ד') החל בבית המשפט המסחרי העליון בלונדון הדיון בתביעתו של שלווה צ'יגיריניסקי, בעל השליטה בחברת יוגראנפט, נגד מילהאוס קפיטל, חברת ההשקעות של רומן אברמוביץ'. צ'יגירינסקי תובע מאברמוביץ' פיצוי בסך 4-5 מיליארד דולר.

לפי התביעה של צ'יגיריניסקי, שכבר הוגשה לבתי משפט ברוסיה ובאיי הבתולה ונדחתה, צ'יגיריניסקי ואברמוביץ' סיכמו בשנת 2000 על פיתוח של שדה נפט גדול ברוסיה, פריובי, על-ידי חברה משותפת, יוגראנפט-סיבנפט, כשהראשונה היתה שייכת לצ'יגירינסקי והשנייה לאברמוביץ'. סיבנפט-יוגראנפט קיבלה זיכיון לפתח את החלק הדרומי של שדה הנפט פריובי, עם עתודות מוכחות של 300 מיליון טון נפט.

דילול מניות תמוה

הכל התנהל כשורה עד דצמבר 2003, אז דולל בבת אחת חלקה של יוגארנפט במיזם המשותף מ-50% לפחות מ-1%, בעקבות הנפקת מניות של המיזם. ההחלטה על ההנפקה התקבלה בשתי אסיפות של בעלי המניות, בתמרונים משפטיים מסובכים ובצורה לא חוקית, לטענת יוגראנפט.

כתוצאה מכך, שדה הנפט פריובי עבר לבעלות מלאה של סיבנפט, שנמכרה לאחר מכן לגזפרום, חברת הגז והנפט הממשלתית של רוסיה. השדה קיבל את השם גזפרום נפט, וב-2006 הוא תרם 10% מסך התפוקה של גזפרום, עם פוטנציאל גדול להגדלת תפוקה.

הפסיד במוסקבה, מנסה בלונדון

לאור ההפסד במשפטים שהוא ניהל נגד אברמוביץ' ברוסיה, החליט צ'יגירינסקי בנובמבר 2007 להגיש את תביעתו בבימ"ש בלונדון. בית המשפט הבריטי יצטרך תחילה לקבוע אם בסמכותו לדון בסכסוך מסחרי ברוסיה. לפי העיתון הרוסי "ויידומוסטי", פרקליטיו של צ'יגירינסקי יטענו בבית המשפט שהמערכת המשפטית הרוסית מושחתת ונתונה ללחצים פוליטיים.

פרקליטיו של צ'יגירינסקי טוענים כי התביעה נוגעת לבריטניה מאחר שמילהאוס קפיטל, חברתו של אברמוביץ', רשומה כחברה בריטית. בריזובסקי נכלל גם הוא בין הנתבעים, מאחר שייתכן כי היתה לו אחזקה בסיבנפט באותה עת. הנתבעים הם מילהאוס, אברמוביץ' ובריזובסקי.

בבריטניה כבר קיים תקדים לדיון משפטי בו מעורבים אוליגרכים רוסים. בית המשפט המסחרי בלונדון הסכים לדון בתביעה נגד אולג דריפסקה, טייקון מתכות רוסי, גם היא בהיקף של מיליארדי דולרים. *