בית על עמודים: בפועל יש בלוני גז במקום גינה

קומה מפולשת היא למעשה קומת עמודים מקורה הפתוחה בצדדים, שעליה עומד בניין. הקומה המפולשת החלה דרכה בארץ בהשראה מאדריכלות מודרנית, אבל הפכה במקומות רבים לתופעה של הזנחה ומילוי צרכים שונים.

אייקון ישראלי: נהוג לומר כי האדריכל הישראלי זאב רכטר המנוח הוא הראשון שבנה בארץ (ב-1933) מבנה מגורים על עמודים - בית אנגל בת"א, מבנה יפה בסגנון באוהאוס, שהושפע מוילה סבואי שבנה המודרניסט לה קורבוזיה. "זה היה שיא האופנה בשנות ה-50 וה-60", מספר האדריכל גיל שנהב, ממשרד כנען-שנהב אדריכלים. "בניין על עמודים גם מאפשר לאוויר לזרום מתחתיו". עם השנים קמו בניינים רבים עם קומה מפולשת, אך אלו חיפשו די מהר תפקיד פונקציונאלי ולא נשארו כגינה או שטח ציבורי. בחלק מהמקרים הן משמשות חניה, במקומות אחרים הן נסגרו לטובת חנות ואף שימשו לדירות גן. אפילו קומת העמודים בבית אנגל נסגרה.

במקומות רבים הפכו שיכונים עם קומות מפולשות למוזנחים. "הקומה המפולשת היא בעצם הקומה הציבורית, ואם זה בניין מוזנח אז המצב מחמיר שבעתיים", מסביר שנהב, "מגיעים אליה חתולים, שמים בה בלוני גז וזה נראה רע".

לדברי שנהב, אספקט בעייתי נוסף בקומה המפולשת הוא העובדה שהיא התגלתה כנקודת חולשה מסוכנת ברעידות אדמה. תמ"א 38 מאפשרת זכויות בנייה תמורת חיזוק הבניין, בין היתר באמצעות סגירת הקומה הפתוחה למטה.

לדעת שנהב, במצב של בנייה רוויה עדיף לתכנן בקומה זו את הפונקציות הציבוריות, למשל חדר כושר לבניין, לובי, חדרי אשפה מסודרים ועוד. גם מבחינה עיצובית, לדבריו, היום ההעדפה היא לראות כיצד בניין יורד בצורה אלגנטית לקרקע, ולא בניין שכאילו עומד על גפרורים.