ללמוד מצ'רלס דאו

כולנו מכירים את מדד דאו ג'ונס שקרוי על שמו, אבל כדאי להכיר גם את מדד חברות התחבורה שפיתח

חלק מהתובנות על השינויים בכלכלת העולם ומשמעותם באות ממחקרים, דו"חות כספיים וידיעות, וחלקן מגיע דווקא מהשינויים שאנחנו רואים על הגרפים של הסקטורים והמניות. באמצעות חיבור התובנות משני הסוגים אנחנו מסיקים מסקנות ומיישמים אותן. לכל אחד כדאי להסתכל על הגרפים של המניות שבתיק ההשקעות שלו (ואלו שהיו בתיק שלו) בשביל להפנים מה קורה בעולם.

פעמים רבות התנהגות המניות מוגזמת. לכן, למשל, אנו רואים בירידת מניות ההימורים הזדמנות. הרי הימורים לא ייעלמו מהעולם. מניות מהסקטור ירדו בעשרות אחוזים, וניתן לקנות היום בתי קזינו בזול. השאלה, איזה בית קזינו ואיזה יצרן מכונות הימורים לקנות, חשובה - אבל לא קריטית. התרסקויות דומות ניתן לראות גם במניות אופנה, תעופה, מלונאות וכו'.

בחירת חברת אופנה להשקעה קשה יותר, לדעתנו, מבחירת חברת מלונות, כי בהשקעה בחברת מלונות קונבנציונלית וטובה, כמו IHG שבקניון, קונים נכסים במקומות אסטרטגיים, שתמיד יהיו כאלו. ואגב, בדיקה קלילה של מחירי המלונות בלאס-וגאס מראה שהם שומרים על רמתם ולא משקפים את הצלילה במחירי המניות, שגורמת לנו לצפות למחירי מבצע במלונות.

השקעה בחברות אופנה מסובכת יותר, כי הן תלויות בהרבה פרמטרים נזילים. ראו מה קרה ל-ANF ול-AEO, שנחשבו לטובות וחזקות וצללו, לעומת AEO ו-URBN, שגם נחשבות לטובות וחזקות אבל לא צללו (עדיין). המשמעות היא שבאופנה המניות לא מתנהגות באופן סקטוריאלי, וכמו שקשה לדעת מי תרד ומי לא, קשה יותר להעריך מי תעלה מהתחתית ומי תשקע עוד יותר. צריך להיכנס לנשמתם של המותגים, ההנהלות והצרכנים בשביל לעשות זאת.

כוחה של התחבורה

דבר אחד ברור: הקניון נשען היום פחות על אופנה ומוצרי קצה, ויותר על הליבה של הפעילות הכלכלית, כמו תחבורה. כשתגיע ההתאוששות הכלכלית, סביר להניח שמניות מוצרי הקצה יעלו יותר ונחזור אליהן.

צ'רלס דאו, אחד ממייסדי חברת דאו ג'ונס, חתום על המדדים הראשונים של החברה, שהמפורסם שבהם הוא Dow Jones Industrial Average, שמכונה בפשטות מדד הדאו ג'ונס. הוא אחראי גם למדד דאו לחברות התחבורה. המדד הזה חשוב מאוד, כי הוא מלמד מה באמת קורה בכלכלה: כשחברות התחבורה מרוויחות ופעילותן טובה פירושו שהכלכלה העולמית חיה ונושמת.

כשמדברים על תחבורה מדברים על כל החבילה: תובלה אווירית, תחבורה ימית, רכבות ומשאיות. עליית מחירי הנפט מכה בענף התחבורה, אבל לא במידה שווה. ענף התעופה, למשל, נפגע באופן אנוש. ענף התובלה הימית, מצד שני, מאזן טוב יותר בין הגידול בביקושים לגידול בעלויות. גם ענף הרכבות נהנה מסנטימנט כללי חיובי של המשקיעים.

אביבית מנה קליל הניחה על שולחן הדירקטוריון דו"ח עדכני שכתבו טים טיבריו ולורנס לי, אנליסטים של אופנהיימר. לפי הדו"ח, למרות התיקון שהיה ביוני במחירי התובלה באוניות המטען הגדולות, בסך הכול מגמת המחירים ארוכת הטווח נותרה של עליות. לעומת זאת, מחירי ההובלה במכולות יורדים. עם זאת, באופנהיימר סבורים שההשקעה במניות חברות מהענף, שמיוצג בקניון על ידי DAC, היא אטרקטיבית ובטוחה יחסית.

גם בתחום התובלה הימית היבשה, שמיוצג בקניון על ידי GNK, מזהים באופנהיימר פוטנציאל, שנובע מהאפשרות לדו"חות כספיים טובים ומהמשך הביקוש לסחורות בסין. בנוסף לשתי המניות שבקניון, אפשר לבחון גם את EGLE (המלצה שלנו) ואת ESEA, FREE ו-SSW, שמקבלות המלצת תשואת יתר מאופנהיימר.

כתבה שפורסמה זה מכבר ב-Financial Times הצביעה על השינויים שעובר הענף. למשל, ניכרת כניסה של קרנות גידור שמחפשות הזדמנויות מחוץ להישג ידו של משבר האשראי. הן מחליפות את חברות האוניות היווניות והסקנדינביות, ששלטו בעבר בציי האוניות ובתעבורה הימית, בחברות החכרה והשכרה, ופעילות במסחר בנגזרים על מחירי ההובלה הימית.

המאמר מציין כי מחירי התובלה הימית גבוהים היום במיוחד כתוצאה מהביקוש הסיני, אבל מזהיר שברגע שהמחירים עולים, בונים עוד אוניות, כך שהשוק מוצף והמחירים צונחים. מבחינתנו זו עוד דוגמה לכך ששיטת ההשקעה של "קנה והחזק" פשטה את הרגל.

עדכונים ופעילות

ההגנה על הקניון נפתחה לפי 1,249 נקודות, נסגרה בסגירה של יום שישי (1,239 נקודות) ונפתחה שוב מתחת ל-1,235. אנחנו הולכים הדוק עם ההגנה בשל ה"חשש" ממהלך עלייה מפתיע. בינתיים הוספנו רווח של 14,350 דולר לתיק.

ב-11 ביולי מכרנו טבע משיקולי ניתוח טכני, הקטנו את הפוזיציות ב-CELG וב-GOOG, ומכרנו את CTRP ו-HMIN. בנוסף, הגדלנו את הפוזיציות ב-MGM, ADM, LULU, GE, RGC, JOYC, PAAS, NEM ו-SPG. הגדלנו חשיפה לסקטור התחבורה באמצעות חברת הרכבות BNI, והחזרנו את חברת הנדל"ן JOE לאחר שירדה והגיעה לאזור תמיכה.

ב-14 ביולי במהלך המסחר סגרנו את הפוזיציה ב-CBG וב-JEF, פתחנו ב-EBAY והגדלנו ב-IHG. *

דירקטורים: אביבית מנה קליל וסרגיי וסצ'ונוק (אופנהיימר), יוסי בראל (אינטגרל), חיים ונציה (פרוקסימה) ורמי שמעון (גלובס). הטור נכתב כמה ימים לפני פרסומו. זיו סגל הוא Level 2 Chartered Market Technician, ומבצע ניתוחים טכניים עבור גופים פיננסיים לרבות Easy-Forex ואופנהיימר. סגל ו/או לקוחותיו עשויים להחזיק בני"ע או נגזרי ני"ע המוזכרים בטור. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה או מכירה של ני"ע או תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.

לתגובות: ziv@powerta.com