איך בוחרים קורס להכרת שוק ההון - והאם זה משתלם?

המגוון רחב ונע מקורסים חינמיים שמספקים היכרות בסיסית - ועד לקורסים מקיפים למתקדמים שמספקים תרגול בסימולטור ; המחירים מתחילים בכ-1,500 שקל ויכולים להגיע גם ל-11 אלף שקל, בהתאם לרמת ההעמקה ולאופי התרגול

גם מי שלא מחובר באופן רציף לערוצי החדשות לא יכול להתעלם מהעובדה שבחודשים האחרונים רועדים השווקים הכלכליים, והבורסות כבר לא מחייכות למשקיעים כפי שחייכו בשנים האחרונות.

כיוון שמרבית המשקיעים בבורסה לא משכו את כל כספם גם כשהבורסות נפלו, עומדות בפניהם, כמו בפני כל מי שמתעניין בצפונות שוק ההון ועדיין לא למדו את הנושא, שתי ברירות: האחת, לסמוך על מנהל תיק ההשקעות ולחכות לימים טובים יותר, והשנייה ללמוד את הנושא באחד מעשרות המסגרות הקיימות כיום בשוק, ולנצל דווקא את התקופה הנוכחית לקניית מוצרים במחירים נמוכים יחסית, או כמו שמגדיר זאת נפתלי מנדלוביץ' (מנדי), מנכ"ל מכללת מגמות המקיימת קורסים בשוק ההון כבר קרוב ל-20 שנה, "זו בדיוק התקופה ללמוד ולהבין את הדברים. היום אפשר להרוויח אפילו באג"ח ולא בהכרח במניות. השוק של היום מלא הזדמנויות. אם במצב של גאות בבורסה מעבר לרווחים יש גם תשלום והפסד במקרה של טעות, כיוון שהמחירים מאוד גבוהים, הרי בשוק של היום גם מי שטועה ירוויח כסף".

בשנות הגאות של הבורסה צצו קורסים להכרת שוק ההון תחת כל עץ רענן, וקשה היה לפתוח עיתון או לגלוש באינטרנט מבלי להיתקל בהצעות מגוונות ללימודים שישנו את חיינו ויביאו את העושר לפתח הבית בלי להתאמץ.

כיום, בעידן שאחרי הבועה, קיים עדיין מבחר גדול ומגוון של קורסים, במסגרות שונות, ששרדו את הירידה הגדולה בביקושים. השוני העיקרי בין הקורסים בא לידי ביטוי בעיקר ברמות ההעמקה ובשיטות האימון.

הקורסים הבסיסיים בשוק מספקים העמקה ברמות שונות ומספר מגוון של שעות לימוד ושעות תרגול, במחירים מגוונים. מספר שעות הלימוד בקורסים נע בין 25 (מתוכן 10 שעות תרגול) בבר אילן, לבין 100 (מתוכן 30 שעות תרגול) במכללת מגמות.

בין הקורסים ניתן למצוא גם קורסים למתקדמים המבקשים להעמיק בנושאי שוק ההון, לבצע ניתוח טכני של מניות, או לסחור במעו"ף.

מסחר וירטואלי בנתוני אמת

המעוניינים בהשתלמויות חינמיות צריכים לקחת בחשבון שהן לרוב כוללות שיעורים תיאורטיים ללא אימון. קורסים בסיסיים בתשלום אפשר למצוא במגוון גדול של גופים - בתי השקעות, מכללות ומוסדות אקדמיים, ואלה גם מציעים לא פעם קורסים מקיפים, המיועדים למתקדמים. כך למשל הקורסים של מכללת פאיבריד (pibreed) של "פאי בית השקעות", בהם נערכים חלק מהשיעורים בתרגול מבוקר בסימולטור ייחודי שפותח על ידי צוות המכללה, המאפשר מסחר "על יבש" בנתוני שוק אמיתיים. קורס זה, בשונה מהאחרים, אף זכה להכרה אקדמית ומזכה בנקודות אקדמיות לסטודנטים במכללה למנהל.

את שעות האימון הרבות ביותר בקורסים הבסיסיים מציעה מכללת מגמות (30), אולם חלק מהקורסים, כמו זה של מיטב, מציעים אימון וירטואלי באתר אינטרנט ייעודי הנמצא בבקרה של המדריכים במהלך כל הקורס.

התשלום עבור הקורסים וההכשרות מגוון ונע בין כ-1,500 שקל, לבין 11 אלף שקל.

מרבית קורסי ההיכרות וההעשרה קצרים. קורסים אלה אינם מהווים תחליף לתואר אקדמי והם לא יהפכו את תלמידיהם למומחים לשוק הון. "אנחנו מלמדים את האנשים לא לפחד לנהל את הכסף שלהם ולקחת עליו אחריות", אומר מנדלוביץ'. "ניהול ההון האישי הוא חלק חשוב באיכות החיים של כל אדם. זה כמו נהיגה - כל אחד צריך לדעת לנהוג את ההון שלו בשכל ישר, וכל אחד יכול".

דפנה אריאלי, מנכ"ל מכללת מיטב מבית ההשקעות מיטב, מסבירה כי מרבית הקורסים מכוונים את הסטודנטים להשקעות סולידיות ושקולות. "במיטב, לדוגמה, מקפידים לא ללמד מסחר במט"ח, ולא מעודדים מסחר יומי, לכן, לירידות בבורסה אין השפעה ישירה על סגנון התלמידים שמחפש קורסים כאלה. האנשים שלומדים בקורס להשקעה סולידית לא באים לעשות מכה אלא להשקיע לאורך זמן".

המכללה מציעה קורסים חינמיים של 3-4 מפגשים בני כ-3 שעות המיועדים לקהל הרחב. במסגרת הקורסים נלמדים מושגי יסוד ומכשירים פיננסיים, כאשר מפגש אחד מוקדש לנושא תיקי גמל והשפעות וועדת בכר, והרצאת הסיכום ניתנת ע"י צבי סטפק בנושא אקטואליה בשוק ההון.

גם בבנקים אפשר בחינם

גם הבנקים, שהבינו כי הדרך לכיסי הלקוחות עוברת בין היתר בערכים מוספים המוצעים ללקוחות הרימו בחודשים האחרונים את הכפפה והם מציעים סוגים שונים של השתלמויות חינמיות בשוק ההון.

* בנק הפועלים: הבנק סיים באחרונה סדרה של 21 סדנאות בנות שני מפגשים במקומות שונים בארץ לציבור הרחב. מהבנק מדווחים על היענות גבוהה של 3,500 איש, ומבטיחים לשוב ולערוך סדנאות דומות במידה ויהיה ביקוש מצד הציבור.

* בנק דיסקונט: הבנק מציע השתלמויות בשוק ההון לנשים. תנאי הכניסה הוא סכום השקעה של 750 אלף שקל לכל חברות הקבוצה. ההשתלמויות החינמיות נערכות פעמיים בחודש, משך שלוש שעות.

* הבנק הבינלאומי: הבנק מציע ללקוחות השתלמויות בנות 4 שעות שנושאיהם נקבעים על-פי סקרים שנערכים בקרב המשתתפים. בקרוב יחנוך הבנק גם סדנאות חינמיות למתקדמים.

6 טיפים לפני שתבחרו קורס בנושא שוק ההון

מנהלי המכללות ומרכזי הקורסים מעניקים טיפים למבקשים להרחיב את הידיעה בנושאי שוק ההון:

1. מי המרצים? חשוב לבדוק מי המרצים, מה ניסיונם ואיזה רקע יש להם.

2. בירור תכני הקורס: בקשו פירוט על תכני הקורס ובדקו שאלה מתאימים לצרכיכם.

3. תעודת סיום: בררו את מהות תעודת הסיום של הקורס. האם היא מוכרת? האם היא מעניקה נקודות זכות בהשתלמויות או במוסדות אקדמיים?

4. איכות הגוף המלמד: כדאי לבדוק כמה שנים המוסד כבר פועל, מי המרצים המובילים בו, עם אלו גופים מקצועיים (אקדמיים או פיננסיים) הוא קשור.

5. המלצות מחברים: חשוב לשמוע מאנשים שלמדו באותו המוסד. אם יש לכם מכרים שעוסקים בשוק ההון או במקצועות פיננסיים, לא יזיק להתייעץ גם איתם ולשמוע ביקורת.

6. שיטות התרגול: חשוכ לבדוק באיזו דרך מתבצע התרגול, ואם הוא תרגול יבש או בסימולטורים.