מסע הלחצים עזר: בריטיש גז מחדשת המו"מ עם ישראל למכירת הגז מול עזה

בריטיש גז כבר הבהירה כי המחיר שהציעה בעבר (4.5 דולר ליחידת גז) אינו רלוונטי, ולפי הערכות תדרוש כעת מחיר גבוה יותר של 6-7 דולר ליחידת גז ; בממשלה שוקלים כעת אפשרות להעביר לידי חברת החשמל את ניהול המו"מ מול בריטיש גז

בריטיש גז (סימול: BG) הודיעה אמש רשמית כי חידשה את המגעים עם ממשלת ישראל למכירת הגז הטבעי מול חופי עזה. בכך נענתה בריטיש גז לפניות מצד משרדי האוצר והתשתיות בחודש האחרון לחדש את המו"מ שהופסק בתחילת 2008. נושא חידוש המו"מ עם בריטיש גז עלה גם במהלך ביקורו של רו"מ בריטניה, גורדון בראון, בארץ בשבוע שעבר.

"גלובס" חשף לראשונה את כוונת המדינה לחדש את המו"מ עם בריטיש גז, זאת לנוכח מצוקת הגז במשק והתלות בספק הגז המצרי. בבריטיש גז הדגישו עם זאת, כי ההתקדמות במו"מ כפופה לנכונותה של ישראל לשלם "מחירי שוק" כהגדרתה עבור הגז.

"זהו עוד שלב בתהליך שאני מצפה שיהיה ארוך וממושך", אמר מנכ"ל בריטיש גז, פרנק צ'פמן, בהתייחסו לנושא בשיחת ועידה לרגל פרסום תוצאות הרבעון השני, "המכשולים להשלמת העסקה נובעים במציאות מצידה של ישראל להכיר בערך המחיר של הגז הטבעי כיום בעולם".

לדבר צ'פמן, בעיה נוספת היא היעדר הסכמות במישור הפוליטי בין ישראל לרשות הפלסטינית על ייצוא הגז. כזכור, הרשות הפלסטינית מחזיקה ב-10% מהמיזם, עם אופציה להגדלת חלקה בעתיד ל-40%.

לפני כחצי שנה הפסיקה בריטיש גז את המגעים עם הממשלה, וסגרה את משרדיה בישראל על רקע הסחבת במו"מ ופערים בנושא מחירי הגז. מאז ניסו במשרדי האוצר והתשתיות לשכנע את החברה הבריטית לחזור בה מהחלטתה, בין השאר, בעקבות הודעת ממשלת מצרים כי בכוונתה להעלות את מחירי הגז לישראל.

בריטיש גז כבר הבהירה כי המחיר שהציעה בעבר (4.5 דולר ליחידת גז) אינו רלוונטי, ולפי הערכות תדרוש כעת מחיר גבוה יותר של 6-7 דולר ליחידת גז. בממשלה שוקלים כעת אפשרות להעביר לידי חברת החשמל את ניהול המו"מ מול בריטיש גז, זאת כתנאי לדרישת החברה שהמו"מ יתנהל ישירות מול המדינה או חברה ממשלתית.

במשק האנרגיה מעריכים, כי מאחר וחברת החשמל פועלת כחברה עסקית, היא תוכל לנהל את המו"מ מול בריטיש גז ביותר יעילות מאשר הממשלה. כזכור, אישרה באחרונה הכנסת את הצעת שר התשתיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, לתיקון חוק הגז, כך שיאפשר לחברה ממשלתית לעסוק בשיווק ומכירת גז.

בראש ועדת המשנה שמינתה הממשלה למו"מ עם בריטיש גז עומדים מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, ומנכ"ל משרד התשתיות, עו"ד חזי קוגלר. במקביל, הוקמה ועדת מכרזים בין משרדית, בראשות המשנה לחשב הכללי, עמי לנדאו.