הקו האחורי של מכבי (ולא רק שלה...)

יוסי גייר וסולי לניאדו הם לא רק סוכני שחקנים מהמובילים בארץ. את שני עורכי הדין ממשרדו של שחקן מכבי ת"א לשעבר, שמוליק זיסמן, תמצאו כמעט בכל תפר אפשרי שבין ספורט למשפט: מחוזים, דרך ספונסרשיפ ועד ביטוח. רק אל תצפו מהם להיות האמא והאבא של השחקנים

טל בורשטיין, יניב גרין, ליאור אליהו, צ'סטר סימונס וג'ייסון וויליאמס. לא, זאת לא החמישייה החדשה שיעלה אפי בירנבויים על הפרקט בהיכל נוקיה השנה. אלה הם חמשת שחקני מכבי ת"א שמיוצגים על ידי עורכי הדין יוסי גייר (בתמונה מימין) וסולי לניאדו, המנהלים את מחלקת הספורט של משרד ז.א.ג (זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות'), שבראשו עומד שחקן מכבי לשעבר - שמוליק זיסמן.

השניים מייצגים גם כדורגלנים בכירים כמו דרק בואטנג מבית"ר ירושלים וגיל ורמוט, שעסקת חזרתו מגנט הבלגית להפועל ת"א נסגרה על ידיהם רק השבוע. הם גם תפרו חוזי ספונסר לטניסאים יוני ארליך, אנדי רם ושחר פאר, ואפילו מיצגים מאמני כדורסל כמו פיני גרשון ועודד קטש. וזאת רק רשימה חלקית.


סימונס. לקוח, כמו עוד 4 שחקני מכבי

גייר (51) ולניאדו (35) הם לא עוד סוכני שחקנים. הם עוסקים גם בייצוג קבוצות כדורסל (הפועל חולון ועירוני "אלדן" אשקלון) קבוצות כדורגל, וגם ארגוני ספורט כמו איגוד הכדורסל. לאור פערי הגילאים והניסיון, החלוקה בין השניים היא די ברורה. גייר, אחד מעו"ד הוותיקים והידועים בארץ העוסקים בייצוג ספורט, אחראי בעיקר על הטיפול בכדורגלנים ובטאלנטים מישראל ומחו"ל. במקביל הוא גם עוסק בנושא זכויות שידור, והסכמי פרסום בספורט. לניאדו לעומת זאת מטפל בתחום שחקני הכדורסל הזרים, כדורסל נשים ופציעות ספורט - תחום שזוכה בשנים האחרונות לעדנה, בשל המודעות הגוברת לביטוחי ספורט.

אחד המקרים המתוקשרים ביותר בתחום שבהם טיפל המשרד שלהם, הוא תביעת הפיצויים על סך 7.14 מיליון שקל שהגיש קטש בסוף 2002 נגד הכשרת הישוב חברה לביטוח, בדרישה לפיצוי חד פעמי עבור אובדן הקריירה שלו. זאת מעבר לפיצוי החודשי בגין אובדן כושר עבודה. תביעה זו גררה שורה של תביעות דומות, כמו למשל של כדורגלן הפועל ת"א בעבר, רונן חרזי.

עודד קטש
קטש. תביעה בסך 7.14 מיליון שקל

"העיסוק בייצוג שחקנים וגופי ספורט הוא מאוד מעניין", אומר לניאדו, "כי הוא בעצם נותן לך כעו"ד להתעסק בהרבה תחומים - מדיני חוזים, דרך נזיקין ועד מיסוי (ראו ידיעה בהמשך). זה מכריח אותך גם להתמקצע בחוקים ותקנות של איגודים כמו פיב"א או פיפ"א הקשורים ישירות או בעקיפין בעבודה שלך".

* ש: אחד הדברים הכי חשובים לשחקנים, בטח לזרים שמגיעים לכאן, הוא שהסוכן לא רק יסגור את החוזה ויגזור קופון, אלא גם ישמש כמו אבא ואמא וידאג לעניינים היומיים. זה שירות שאתם נותנים?

גייר: "לא ברמה של סוכן רגיל. יש אומנם שחקנים שאנחנו מטפלים בהם גם בשלב המו"מ מול הקבוצה, אבל אנחנו גם עובדים במקביל עם סוכנים ישראלים או זרים, למשל סוכנות אוקטגון, שמנהלים את העניינים השוטפים שקשורים לטיפול בשחקן. במקרים כאלה אנחנו נכנסים בדרך כלל לתמונה בצד המקצועי - חתימה על חוזה, או פיתרון של סכסוך משפטי".

* ש: זה חסרון, לא?

"רוב אנשי הספורט שאנחנו מייצגים הם מהדרג שפחות זקוק לסוכן, ויותר למישהו שבקיא בנבכי עולם המשפט".

* ש: מה בעצם מבדיל אתכם מעוד משרד עורכי דין שמתמחה בחוזים?

"המשרד שלנו עוסק במגוון רחב של נושאים, ולכן אנחנו נותנים לשחקנים שלנו ערך מוסף שאין במקומות אחרים. אם זה בנושאים כמו השקעות, נדל"ן, ייצוג מול מערכת המשפט, בוררויות והליכי גישור, ואם זה באיתור ספונסר או מפרסם שמחפש ספורטאי כפרזנטור וסגירת החוזה. כמו למשל חוזה האימוץ של אנדי רם ויוני ארליך עם מנורה-מבטחים, או הסכם הפרסום של קטש עם קורנפלקס תלמה".

אומנם כלל ידוע הוא שעמלת סוכן נעה בין 5%-10% משווי החוזה, אולם בניגוד לסוכני שחקנים רבים, בעיקר מהכדורגל, גייר ולניאדו הם לא מאלה שמתרברבים בקופונים שהם גזרו מהחוזים של הלקוחות שלהם. להיפך, הם אומרים שלמרות שמדובר בתחום רחב יחסית, נתח הרווחים שלהם הוא לא בהכרח גבוה. "כשהקמנו את המשרד בשנות ה-80', נשענו הרבה יותר על ייצוג ספורטאים", מדגיש גייר. "זאת היתה המטרה שלנו - לטפל בספורטאים בכל האספקטים הדרושים להם. היום אנחנו אומנם חולשים על תחומים רבים שנוגעים בספורט, אבל ההכנסות העיקריות של המשרד מגיעות דווקא מתחומים אחרים".

* ש: אז מה היתרון בלהחזיק מחלקת ספורט?

"לספורטאים יש הכנסה די גבוהה ביחס לחתך הגילאים שלהם. במקביל זה יוצר לנו כמשרד עו"ד בסיס לקוחות רחב יותר שיכול להשתמש בפלטפורמות נוספות שיש לנו. צריך להודות גם שזה תחום מאוד מעניין שמנקז אליו הרבה תשומת לב, וזה גם חשוב".

* ש: יש לכם קווים אדומים בייצוג שחקנים?

לניאדו: "ניגוד אינטרסים. אנחנו תמיד בודקים טוב טוב שייצוג שחקן לא מתנגש עם הצרכים של שחקן אחר. אנחנו למשל נזהרים בייצוג ספורטאים אולימפיים, בגלל התפקיד של שמוליק" (יו"ר מינהלת הספורט ההישגי שאחראי על ההכנות לאולימפיאדה בבייג'ין - ת.ג).

"כמובן שלא נסכים לעולם לייצג ספורטאי או אגודת ספורט שרוצים לעשות דברים מנוגדים לחוק", מוסיף גייר, ומעלה לפתע חיוך שובב על פניו. "גם עם מתאגרפים אנחנו מעדיפים לא להתעסק".

ואז פיני גרשון החליט לחכות שנה

אחד התחומים שצוברים תאוצה במסגרת ייצוג שחקנים, אגודות ומועדוני ספורט, הוא נושא המס. לא פעם, אם בעת ניסוח חוזה או בעת רישום, דרוש להם ייעוץ בתכנון תשלומי המס. לשם כך רתמו גייר ולניאדו את האחראי על תחום המיסוי במשרד, ירון זאבי (38), שלו ניסיון בתחום המיסוי במגזר הציבורי והפרטי. "התנועה מחוץ לישראל ואליה מצריכה חשיבה מקדימה בנושא המס", מסביר זאבי. "גם רכישה של קבוצת כדורגל או כדורסל על ידי חברה, או בעל חברה, מצריכה חשיבה בנושא. התפקיד שלי הוא לבדוק את ההשלכות שיש לחוזים על הנושא הזה, כדי לייצר יותר רווחים לשחקנים".

ירון זאבי
עו"ד זאבי. "חשיבה מקדימה"

אחד מהמקרים המפורסמים בתחום, שעליו דווח ב"גלובס" בחודש מאי, הוא נושא חזרתו של פיני גרשון, לקוח של גייר ולניאדו, לאימון בישראל. כאשר בחן גרשון אפשרות לחזור לארץ לאחר שפוטר מאולימפיאקוס, התברר לו כי לא יהיה זכאי להטבות מס של תושב חוזר, אם לא ישלים שלוש שנים רצופות של מגורים מחוץ לישראל כתושב מדינה זרה. מתחשיב שערך אז העיתון עלה שגרשון היה צריך להעביר לקופת המדינה סכום שנע בין 160-300 אלף אירו לשנתיים - מה שאוטומטית הרתיע אותו מלשוב לישראל.