החברה לישראל הזרימה לצים 246 מיליון דולר

הסכום הושקע בחברת הספנות בתמורה ל-10.4 מיליון מניות של החברה; שווי העסקה משקף לצים שווי של 500 מיליון דולר בלבד

החברה לישראל דיווחה היום כי השקיעה בכ-10.4 מיליון מניות צים כ-246 מיליון דולר. ההשקעה באה לאחר הנפקת זכויות שביצעה החברה בכדי להזרים מזומנים לחברה. ההיענות להנפקה מצד החברה לישראל שמחזיקה ב-98.4% ממניות צים משקף לחברה שווי של 500 מיליון דולר בלבד.

צים פנתה למשקיעים הפרטיים בהצעה להשתתף בהנפקה, ואותם משקיעים ידוללו במידה שלא יזרימו את הסכום הנדרש. הזרמת ההון תאפשר לצים ליישם את התוכנית האסטרטגית שלה, הכוללת התרחבות והצטיידות של צי האניות שברשותה. נזכיר, כי במסגרת התוכנית האסטרטגית צים רכשה 21 אוניות ענק, שאמורות לעבור לבעלותה החל מהשנה הבאה ועד למחצית 2012.

לחברה לישראל שרכשה את צים ממדינת ישראל בשנת 2004 בסכום של כ-240 מיליון דולר לא תהיה בעיה להזרים את הסכום. נכון לסוף הרבעון הראשון, עומדת קופת המזומנים שלה על 533 מיליון דולר (מתוך המאזן המאוחד של החברה). הקבוצה יכולה להרשות לעצמה לבצע השקעות בסדר גודל שכזה, בעיקר בזכות אחזקתה המוצלחת בכי"ל. רק ברבעון האחרון הרוויחה כי"ל 347 מיליון דולר. בעקבות הרווחים היא חילקה דיבידנד בסך 173 מיליון דולר, כשהחברה לישראל שילשלה מתוך זאת 90 מיליון דולר לכיסה.

חברת הספנות צים עוברת תקופה לא פשוטה. השילוב של ירידת הדולר מחד והעלייה החדה במחירי הנפט מאידך פעלו כתנועת מלקחיים על החברה. התוצאה היא שברבעון הראשון הפסידה צים 29 מיליון דולר, ועל-פי הערכות אנליסטים, היא צפויה לרשום הפסד גם בסיכום 2008.

יובל בן זאב, מכלל פיננסים אמר בתגובה לעסקה ל"גלובס" כי החברה לישראל במחיר הזה מוכנה לקנות מניות של צים ולא למכור את החברה. המצב בשוק ההובלות הימי הוא מצב קשה וישנן חברות אחרות אשר מניותיהן ירדו בכ-50% בתקופה האחרונה.

בן זאב ציין כי ההחזקה העיקרית של החברה לישראל נשארה עדיין כי"ל ולהורדת שווי חברת ההובלות הימיות יהיה אפקט מתון יחסית על ביצועי החברה.

החברה לישראל תכננה להנפיק את צים בבורסת הונג-קונג לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר, ולגייס כחצי מיליארד דולר. עם זאת, לאור מצבם הרעוע של השווקים והתוצאות החלשות של צים, החליטו בחברה לישראל לזנוח את רעיון ההנפקה.

שווי השוק של צים הנגזר מהעסקה האחרונה (לפני הכסף) עומד על כ-500 מיליון דולר. כ-58% פחות מהערכות החברה לקראת ההנפקה הצפויה בבורסה של הונג-קונג וכ-37% פחות משווי השוק הקודם שהוערך על ידי אנליסטים שהעריכו את שווי החברה בכ-800 מיליון דולר. שווי החברה לאחר ההשקעה של החברה לישראל עומד כיום כ-750 מיליון דולר.