משרד התקשורת נגד האוצר: גם השנה לא יצליחו להכתיב לנו מדיניות דרך חוק ההסדרים

במסגרת חוק ההסדרים, מציע האוצר לבחון ביטול של דמי הקישוריות בסלולר ובטלפוניה וכן הכנסת מפעילי סלולר וירטואלים

במשרד התקשורת לא מתרגשים כל כך מכוונות משרד האוצר להכניס לחוק ההסדרים נושאים שנמצאים בדיון ובתחום סמכותו של שר התקשורת, אריאל אטיאס. "כמו שבשנים עברו מנסה משרד האוצר להכתיב את המדיניות בתחום התקשורת ולא מצליח. כך יקרה גם הפעם", אומרים בכירים במשרד התקשורת בתגובה לנייר העמדה שפרסם האוצר בסוף השבוע ושממנה עולה כי הוא מנסה לדחוף לחוק ההסדרים נושאים שבמחלוקת או שנמצאים בטיפול.

בין הנושאים שמנסה האוצר להכניס לחוק ההסדרים ניתן למצוא נושאים שאטיאס כבר הכריז כי יאמץ כמו הכנסת מפעילים וירטואליים כאמצעי להגברת התחרות בשוק הסלולר (MVNO). כמו כן, האוצר מנסה לקדם הקמת ועדת מומחים לעיסוק בתחום התוכן ו"החבילה הצרה" - הצעה שתאפשר בחירה סלקטיבית של ערוצים בכבלים ובלוויין במקום חבילת הבסיס. אטיאס כבר רמז בעניין זה כי אי אפשר לשבור את האיזון העדין בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית ללא שיתאפשר ל-HOT ול-yes לשלב פרסומות בשידוריהן.

עוד נודע כי האוצר מנסה לדחוף דרך חוק ההסדרים את נושא פתיחת רשתות הסלולר לשימוש שחקנים חדשים כפי שזה קורה בשוק הנייח - מה שקרוי VoIP על גבי הסלולר - כך ששחקנים חדשים יכולים להשתמש ברשת הסלולרית ולהתחרות בבעל התשתית.

נושא נוסף שהאוצר רוצה לדחוף הוא יצירת מדרג בקנסות שרשאי שר התקשורת להטיל על חברות שמפירות את רישיונן. היום הפער בין הקנס הגבוה ביותר לקנס הנמוך ביותר הוא גדול מדי (בין מאות אלפי שקלים למיליוני שקלים) ובאוצר רוצים לקבוע קנסות ביניים.

כמו כן, מדבר האוצר על יצירת רפורמה בשירותי הדואר ובנק הדואר, וכן על הפחתת תעריפי הקישוריות או ביטולם בתחום הסלולר והתקשורת הנייחת, כפי שהמליצה ועדת גרונאו, וקידום נושא שירותי הנדידה בין ישראל לאירופה. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", בעקבות המלצות ועדת גרונאו אמורה לקום ועדה שתעסוק בנושא תעריפי קישור הגומלין ואחת הסוגיות החשובות ביותר שיעמדו לנגד עיניה של הוועדה צפוי להיות ביטול קישור הגומלין לחלוטין בין המפעילים.

מרבית הנושאים מטופלים כבר במשרד התקשורת והאוצר מודע לניסיונות לקדמם, אך הוא מנסה לדחוף אותם בחוק ההסדרים משום שאינו שבע רצון ממהירות הטיפול בהם. זו הסיבה שבכל שנה דוחף האוצר נושאים לחוק ההסדרים מתוך מטרה ליצור לחץ על משרד התקשורת שיקבל החלטות מהירות, אך כמו תמיד הוא יוצר מתיחות עם השר והמשרדים הממונים שרואים בכך התערבות גסה בענייניהם. לכן, הם מסרבים להיכנס לריטואל הידוע של ויכוחים, שבסופו של דבר לא מניבים תוצאות. *