נציבת תלונות הציבור על שופטים: אני מוסמכת גם לנזוף ולהעיר לשופט

הנציבה, טובה שטרסברג-כהן, קובעת בחוות-דעת עקרונית כי היא מוסמכת להמליץ על הערה, נזיפה או התראה בשופט שתלונה נגדו נמצאה מוסמכת - וזאת למרות שהחוק אינו מקנה לה סמכות זאת במפורש

נציבת תלונות הציבור על שופטים, טובה שטרסברג-כהן, קובעת בחוות-דעת עקרונית כי היא מוסמכת להמליץ על הערה, נזיפה או התראה בשופט שתלונה נגדו נמצאה מוסמכת, וזאת למרות שהחוק אינו מקנה סמכות זאת במפורש.

חוק נציב התלונות מסמיך את הנציב להמליץ לשר המשפטים ולנשיא בית המשפט העליון לנקוט בצעדים לתיקון ליקוי שעלתה במהלך בירור תלונה נגד שופט. הנציב אף רשאי להמליץ להגיש קובלנה משמעתית נגד שופט ובמידת הצורך אף להדיחו.

ככלל, קובעת שטרסברג-כהן, יש לכבד ולקיים את המלצות הנציב כלשונן וכרוחן. עוד היא קובעת ש"האמור בחוק אינו בבחינת הסדר שלילי המצמצם את סמכות הנציבות לצעדים ההמלצתיים הנקובים בחוק במפורש. הנציב מוסמך להמליץ גם על נקיטת צעדים אחרים, בעלי אפקט אתי-משמעתי".

פרשנותה לחוק מבוססת על כך שתכלית הנציבות היא להביא לשיפור השירות הייחודי שנותנים השופטים לציבור מבלי לפגוע בעצמאותם; מתפקידה של רשות להפעיל אמצעים מידתיים וראויים להשגת התכלית הניצבת לפניה; מהסמכויות הרחבות ומההמלצות החמורות יותר שמוענקות לנציב בחוק ניתן ללמוד, מקל וחומר, גם על הסמכות לנקוט בצעדים קלים יותר. כן היא מסתמכת על כך ששר המשפטים בעת קבלת החוק אמר בכנסת שהנציב יוכל להמליץ גם על התראה ונזיפה בשופט.

בחוות דעת עקרונית נפרדת ממליצה שטרסברג-כהן להעניק לנציבות מעמד חוקתי, תוך שילוב הוראה בחוק יסוד השפיטה לצד ההסדרים לעניין מעמד השופטים.