פנסיה עתיד משתנה - המהפכה בשוק החיסכון לטווח ארוך

מערכת הפנסיה בישראל עוברת תהליך דינמי של שינוי, המחייב היערכות מחודשת של הפעילים השונים בשוק ■ להורדת הסקירה

סקירה זו דנה במגמות ובשינויים הצפויים בשוק הפנסיה והביטוח הפנסיוני בישראל בשנים הקרובות. נקודת המוצא הן הרפורמות שעברו על השוק בשנים האחרונות - בעיקר הרפורמה של שנת 2003, והרפורמות שעוד צפויות - בעיקר ניוד הכספים הפנסיוניים, ואולי גם הנהגת פנסיה חובה.

זווית הראייה המרכזית של הסקירה היא זו של הצרכנים הפרטיים. הכוונה היא לבחון מה יהיו השינויים האפשריים בדרך בה הצרכנים מתייחסים לחיסכון לטווח ארוך. השאלות העיקריות נוגעות להיקף החיסכון לטווח ארוך, למוצרים הפנסיוניים אשר ימשכו את משקי הבית ולתגובות הרגולציה לסביבה המשתנה.

שאלה נוספת נוגעת לשינויים צפויים במערך ההפצה של מוצרים פנסיוניים, ולהשפעה שתהיה להתנהגות הציבור על קרנות הפנסיה וחברות הביטוח, בכל הקשור להיצע מוצרים ולשיווקם. לבסוף, נבחן מה יהיו ההשפעות של שינויים בזרמי החיסכון על התנהגות השווקים הפיננסיים, על תיק הנכסים של חברות ביטוח וקרנות פנסיה ועל הדרך בה חברות אלה יתייחסו לנושאים הקשורים לניהול סיכונים.

הסקירה מתארת את מצב העניינים בסוף 2006, בעקבות תוצאות הרפורמה של 2003, את הבעיות הקיימות בשוק ואת הפתרונות והרפורמות המוצעות כיום. התמקדות נוספת היא בהשלכות המדיניות הכלכלית והרגולציה בתחום, בתוואי ההתפתחות הצפוי לצרכנים, ליצרנים ולמפיצים וכן סוגיות מיסוי קופ"ג וקרנות.

להורדת הסקירה