אפריקה ישראל יורקת לבאר ממנה שתתה כל-כך הרבה מים

על מלחמת העולמות בין אפריקה למעלות - פרשנות / ד"ר אפרת טולקובסקי

המתקפה של חברת אפריקה ישראל על חברת דירוג האשראי מעלות מדגימה את הסכנה הגלומה במשבר האשראי הנוכחי. מעבר להפסדים הישירים במשכנתאות, המשבר הנוכחי כולל את המרכיב המסוכן ביותר לשוק ההון, קרי משבר אמון. משבר האמון כולל ערעור האמינות של מרכיבים מרכזיים של המערכת - חברות דירוג האשראי.

שוק ההון העולמי נשען בשנים האחרונות ברמה הולכת וגוברת ועם כל הגוף על שלוש חברות דירוג האשראי - S&P, FITCH ו-MOODY's. למרות זאת, החזרת האמון בחברות אלו היא הסיכוי היחיד של העולם לחזור למסלול. האמינות של חברות דירוג האשראי נפגמה בגלל טעויות ואולי אפילו אי אלו מקרים של חשש מפני עצימת עיניים.

אפריקה ישראל, בחושים מחודדים, מזהה את הפגיעה באמינות ויורקת לבאר ממנה שתתה כל כך הרבה מים. חברות דירוג האשראי משרתות את המשקיעים בלבד. לחברות המדורגות נשמרת הזכות לבחור שלא להיות מדורגות, אין להן זכות לצאת בדיעבד במתקפה המסכנת את הקרקע עליה שוק ההון עומד - קרקע האמון.

אם נחזור לישראל, בהחלט לא ברור שאי ראיית הנולד הגלומה בדירוגים שנעשו על ידי חברות דירוג האשראי היא חמורה יותר מאשר החלטות שגויות במתן אשראי שנעשו על ידי הבנקים ו/או המשקיעים המוסדיים בהשקעות באיגרות החוב הלא מדורגות.

חברות דירוג האשראי הן מרכיב בלתי ניתן להחלפה בשוק ההון כיום. לא ניתן לחזור לעולם בו כל משקיע מוסדי בוחן כל איגרת חוב בנפרד, הן משום שעלות ניהול הכסף תעלה דרמטית ולכן עלות ההון לחברות, והן משום שכאמור לא נראה שהמשקיעים המוסדיים ו/או הבנקים עושים עבודה כל כך הרבה יותר טובה.

אין ספק שצריך לחשוב מחדש על שיטות הדירוג ועל מערכת היחסים בין חברות דירוג האשראי לבין החברות, המשקיעים והרגולטור. עם זאת, אין זה תפקידן של חברות הרואות את עצמן נפגעות בדיעבד מהורדת דירוג, בלי קשר לפרטי אי ההסכמה. הפגיעה באמינות של המערכת על ידי השתלחות אישית מאיימת לא על עושרו של מנהל חברה כזו או אחרת, אלא בעיקר על עושרם של המשקיעים שקנו את איגרות החוב שלו ושל חברות אחרות. שוק ההון זקוק לחברות דירוג אשראי אמינות כמו אוויר לנשימה. הורדת הדירוג האחרונה משדרת לשוק שהחברות עוקבות אחר המתרחש ומעדכנות בהתאם. שוק ההון העולמי התדרדר מאוד מאז ינואר האחרון ולכן העדכונים נראים הכרחיים ומתבקשים.

הכותבת היא מנהלת מכון כצמן גזית גלוב לנדל"ן בפקולטה לניהול, אוניברסיטת תל אביב.