אתרי האינטרנט של חברות הביטוח הגדולות אינם נגישים לאנשים עם מוגבלויות

ביטוח ישיר קיבלה החלטה להנגיש את האתר שלה, וחברות הפניקס ו-AIG הודיעו כי "ישקלו בחיוב את הנושא" ; עד היום לא התקבלה כל תגובה מהחברות מגדל ומנורה

אתרי האינטרנט של חברות הביטוח הגדולות, ביניהן מגדל, הראל, ביטוח ישיר, AIG, הפניקס ומנורה, אינם נגישים לאנשים עם מוגבלויות. כך עולה מבדיקה שערכו קבוצת המשימה של איגוד האינטרנט הישראלי ועמותת נגישות ישראל.

בשנה האחרונה מבצעים שני הגופים בדיקות נגישות לאתרי אינטרנט במגזרים שונים. עד כה, נבדקו אתרי משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, קופות החולים, רשתות השיווק ובנקים. במרבית המקרים התגלה כי בעת הבנייה והתחזוקה השוטפת, בוני ומתחזקי האתרים לא לקחו בחשבון את בעלי המוגבלויות המשתמשים באינטרנט.

לאור הנתונים הקשים פנו איגוד האינטרנט ועמותת נגישות למנכ"לי חברות הביטוח במטרה לעורר את מודעותם לנושא. תגובות חיוביות הגיעו מחברת ביטוח ישיר, שקיבלה החלטה להנגיש את האתר שלה ומחברות הפניקס ו-AIG, שהודיעו כי הן "ישקלו בחיוב את הנושא". הראל אמרה בתגובה: "חברת הראל נמצאת כיום כבר בתהליך הנגשה של האתר ופועלת לצורך קידום הנושא".

לעומת זאת, עד היום לא התקבלה כל תגובה ממגדל ומנורה.

"לקויות ראיה, שמיעה, קריאה, קשב ומוטוריקה הן מנת חלקם של מעל למחצית מבני האדם בשל לקויות מולדות, כתוצאה ממחלה או פגיעה, או כתוצאה מגיל מתקדם", אומר רימון לוי, נשיא איגוד האינטרנט הישראלי, "כאשר אתר נגיש מדובר ב-WIN WIN - אתר נגיש מרוויח שיפור בתדמית, גידול בקהל הלקוחות, גידול ברווחיות, שיפור הנוחות ושביעות הרצון של הלקוחות ועמידה בדרישות החוק".

מוסיף יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל, כי "איגוד האינטרנט ועמותת נגישות ישראל ישמחו לתת ייעוץ ותמיכה מקצועית לגופים המעוניינים להנגיש את אתריהם ולהתאימם לתקנים של ה W3C.

"הוכח מעבר לכל ספק כי להנגשת אתרים ישנן גם תועלות כלכליות", אומרת גילה גרטל, מנהלת קבוצת המשימה לנגישות באינטרנט. "אתר אינטרנט נגיש מעלה משמעותית את הדירוג במנועי החיפוש. בנוסף, כאשר האתר אינו נגיש, יעדיפו אנשים מבוגרים ואנשים עם צרכים מיוחדים לקבל שרות פרונטאלי או טלפוני, הכרוכים בעלות תפעול גבוהות פי 10 מעלויות תפעול שרות אינטרנטי".

case study שפורסם ע"י ה BSI - מכון התקנים הבריטי - מצביע על תועלות כלכליות של הנגשת ושדרוג של אתר של חברת ביטוח בריטית גדולה. בין התוצאות המרשימות: עלייה של 30% בכניסה לאתר דרך מנועי החיפוש, וכן עלייה של 95% במספר הבקשות להצעות מחיר לביטוח חיים ועלייה של 90% במכירות ביטוח החיים באמצעות האתר.

בחודשים הקרובים ייערכו בדיקות נגישות אתרים לבעלי מוגבלויות גם בתחומים הבאים: אתרי טלויזיה ורדיו, אתרי חברות הסלולר ואתרי העיתונות המקוונת.