צינור הנפט בחיפה עומד להתפוצץ אך העירייה מסרבת לאשר צינור חדש

גורמים בעיריית חיפה אמרו ל"גלובס" כי העירייה מעוניינת להעביר את בסיס חיל הים לקריית חיים, במקום בו עובר כיום הצינור ולכן היא מעוניינת שהמתקן של תש"ן לא יהיה באזור זה ; להערכת הגורמים, תושבי קריית חיים כלל אינם מודעים לאפשרות שהבסיס הצבאי יקום דווקא בחוף קריית חיים ולכן טרם הביעו את דעתם בנושא זה

עיריית חיפה מתנגדת להחלפת צינור של תש"ן (תשתיות נפט ואנרגיה), המעביר 30% מהנפט המגיע לחופי הארץ למתקני בית הזיקוק. מדובר בצינור שעל פי הערכות עלול לקרוס בכל רגע. במידה והצינור יתפוצץ יש סכנה של זיהום הים באלפי טונות של דלק, פגיעה אנושה בסביבה החופית, בחופי הרחצה ובמתקני התשתית. בנוסף, הצינור משמש כגיבוי במידה ומתקני תש"ן הסמוכים לחופי עזה ייפגעו מקסאמים.

גורמים בעיריית חיפה אמרו ל"גלובס" כי העירייה מעוניינת להעביר את בסיס חיל הים לקריית חיים, במקום בו עובר כיום הצינור ולכן היא מעוניינת שהמתקן של תש"ן לא יהיה באזור זה. להערכת הגורמים, תושבי קריית חיים כלל אינם מודעים לאפשרות שהבסיס הצבאי יקום דווקא בחוף קריית חיים ולכן טרם הביעו את דעתם בנושא זה.

בינתיים הצינור החדש, שנרכש בעלות של 33 מיליון שקל, נמצא בימים אלה בדרכו לישראל והוא יגיע לנמל אילת בעוד ימים ספורים. בתגובה להתנגדות העירייה, כתב השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, מכתב לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בבקשה להסיר את התנגדותו לתיקון הצינור.

הצינור הונח בשנות ה-60'

לדברי עזרא, לחשש של יהב לפיו תיקון הצינור יפריע להעתקת מתקנים ביטחוניים לחוף קריית חיים, אין בסיס. לדבריו, הובטח לו גם על ידי שר התשתיות, בנימין בן אלעיזר, שאם יתקבלו האישורים להעתקת המתקנים הביטחוניים לחופי קריית חיים, יסייעו משרדי הממשלה לבצע זאת. במכתבו מדגיש עזרא את חשיבות החלפת הצינור, שהוא כיום גורם סיכון גדול מאוד למפרץ חיפה.

הצינור הוכנס לים עוד בשנות ה-60'. ב-2005 תש"ן בדקה את הצינור באמצעות מערכות אולטרה סוניות, שגילו שהצינור נשחק ויש צורך דחוף להחליפו.

לדברי מנכ"ל תש"ן רפי טטרקה, "כל הגורמים תומכים בתיקון הצינור ובהם משרד הפנים, שאף אישר את העבודות בים. היחידה שמתנגדת להנחת הצינור החדש היא עיריית חיפה, שבעבר תמכה בעבודות ועתה החליטה להקפיאן". טטרקה מדגיש, שבכל מקרה הוא לא יאפשר את זיהום הים.

עיריית חיפה מסרה בתגובה, כי "לדעת העירייה יש לבצע את החלפת הצינור במקביל עם עבודות התכנון של חברת נמלי ישראל להקמת הנמל החדש באזור המזרחי של מפרץ חיפה. לאחר שתש"ן תתחייב להעתיק על חשבונה את המתקן כך שלא יפריע לפיתוח הנמל הימי או הצבאי בסמוך לצינור הנפט, לא תהיה לעיריית חיפה כל התנגדות לביצוע עבודות החלפת הצינור".