ללכת כי כולם הולכים

ככל שההליכה הופכת לספורט נפוץ יותר, כך גם מתרבות קבוצות ההליכה - חלקן בתשלום וחלקן חינם. "גלובס" בודק איפה כדאי לצעוד, במה חשוב להצטייד, ומה עדיף - צעידה על הליכון או הליכה בשטח / יעל הראל

לאחרונה אנחנו עדים לגידול משמעותי במספר האנשים שהספורט המועדף עליהם הוא הליכה. הסיבות לפופולריות של ההליכה מובנות - ניתן ללכת בקבוצה או לבד, בחוץ או בחדר הכושר, ואפילו עם עגלת תינוק. להליכה השפעה חיובית מוכחת על מדדים בריאותיים כגון לחץ דם, דופק וסוכר, והיא משפרת את הסיבולת האירובית.

למעשה לא חסרות דרכים ללכת, באופן פרטני או בקבוצות. הצורך של אנשים לא ללכת לבד והקושי להתמיד הוליד קבוצות הליכה לאנשים בכל הגילים, לעתים בתשלום ולעתים חינם, דרך קופות החולים ובמסגרות אחרות.

הילה דותן, מנהלת מקצועית של Winlife, התכנית לאורח חיים בריא במכון ווינגייט, מסבירה: "עיקר הפעילות של הקבוצות שלנו היא הליכה, אצלנו בתכנית מתייחסים להליכה כמו לצחצוח שיניים".

קבוצות הליכה ללא תשלום

עדנה בוקשטיין M.Sc, מקדמת הליכה לאורח חיים בריא, יוזמת ומנהלת פרויקטים של הליכה ומחברת הספר "פשוט ללכת" יחד עם רותי דקל, מספרת כי במשך ארבע השנים האחרונות מתקיימת ברחבי הארץ, בקרב כל המגזרים (חילוני, חרדי וערבי), תכנית שנקראת "הליכה ורכיבה בשביל הבריאות". חברת "פייזר" מתקצבת את התכנית שנעשית בשיתוף האיגוד הקרדיולוגי, משרד הבריאות, איגוד האופניים והחברה למתנ"סים. "מה שמדהים בכל המיזם הוא הפן הקהילתי", מסבירה בוקשטיין. "יש קבוצה של נשים בדואיות, יש קבוצה של נשים אתיופיות שהפרויקט נרתם לרכוש עבורן נעלי הליכה מתאימות, ויש כמובן קבוצות מגוונות בערים השונות, שמתמידות בהליכה באופן רציני ביותר. הקבוצות הללו מועשרות בהרצאות וימי העשרה, לעתים תמורת תשלום סמלי. יתרון נוסף של ההשתתפות בקבוצות הליכה אלה הוא השימוש בפדומטר, אנו מחלקים פדומטר לכל משתתף, מציגים את ההתקדמות בגרפים ויכולים לעקוב אחר ההתקדמות".

גם הקרן הקיימת לישראל, בשיתוף החברה למתנ"סים והאיגוד הקרדיולוגי, נרתמה למאמץ, ומפתחת שבילי הליכה ביערות הקהילתיים-אורבאניים שלה. "המטרה היא ליצור רצף של שבילים המתחברים אל העיר, שיוציאו את ההולכים מהעיר/היישוב לירוק ולטבע", מסבירה בוקשטיין.

קבוצות הליכה במסגרות פרטיות

קבוצות הליכה רבות הפועלות באופן פרטי, כחלק ממועדון או במסגרת חדר כושר, מצויות ברחבי הארץ. "אנשים באים בגשם ובקור ומתמידים במשך שנים", מספר אמיר מזרחי, מדריך קבוצות הליכה במועדון הספורטן בהוד השרון. "הקבוצות שלנו קיימות כבר יותר מ-10 שנים, ובין חברי הקבוצה נרקמו מערכות יחסים מדהימות". הקבוצות מיועדות לבני 18-70 ולרוב נפגשות פעמיים בשבוע, כאשר המדריך מכתיב את הקצב ההתחלתי ואח"כ כל מתאמן ממשיך בקצב שלו. "אחרי כמה דקות, נפתחים פערים בין חברי הקבוצה והרצון של האחרונים לא להישאר מאחור מדרבן אותם. כאן בא לידי ביטוי היתרון של ההליכה בקבוצה לעומת הליכה לבד", מסביר מזרחי.

ענת ראובן, מפעילת חוגי ילדים ומבוגרים באזור השרון, מסבירה שהיא מנסה ליצור קבוצות שיהיו ברמה פחות או יותר הומוגנית: "בהתחלה ההנחיה היא אישית, ועם הזמן הקצב משתפר ואפשר להציב יעדים לא רק אישיים אלא קבוצתיים".

בוקשטיין מוסיפה כי גם בקרב קבוצות שמתפרקות לאחר תקופה, אנשים ממשיכים לבצע את ההליכה לבד וזאת בגלל המחויבות האישית לעצמם.

כמה זה עולה? עלות ההשתתפות בקבוצה נעה בין 260 ל-320 שקל, לפעמיים בשבוע. בספורטן הוד השרון נכללים שיעורי ההליכה במסגרת מערכת הסטודיו (מנוי ליחיד - 4680 שקל לשנה, מנוי זוגי - 7,440 שקל לשנה).

ניתן למצוא גם קבוצות לבני נוער במחירים דומים. אור רם, מאמן לאורח חיים בריא ומדריך קבוצות הליכה בפארק הירקון, מספר: "הקבוצה שאני מדריך בפארק הירקון נפתחה בגלל פניות רבות של בני נוער דרך הפורום שאני מנחה. אני ממליץ להורים לשלוח את בני הנוער לאימונים קבוצתיים ולא אישיים, משום שרוב בני הנוער פונים לקבוצות הללו בגלל הרצון בהדרכה מקצועית ובגלל המענה שנותנת הקבוצה לבדידות. מדובר בנערים בני 13-17 שנפגשים פעמיים בשבוע, כאשר במהלך מסלול ההליכה אני משלב גם משחקים שונים".

אפשר גם בקופות החולים

חלק מקופות החולים מפעילות קבוצות הליכה ברחבי הארץ. כך למשל קבוצות ההליכה של מאוחדת מתקיימות בחיפה, נהריה, רמלה, גדרה, בת-ים, אשדוד, רחובות וערים נוספות, בהדרכה של פיסיותרפיסטים מומחים. בחלק מהערים יש שיתוף פעולה עם העירייה, ולאורך המסלול הותקנו מתקני כושר עממי. ההשתתפות כרוכה בתשלום - 80 שקל לחודש למבוטחים רגיל, 60 שקל למבוטחי "עדיף" ו-40 שקל למבוטחי "שיא", אך גם מי שאינו מבוטח יכול להצטרף תמורת 100 שקל בחודש.

בכללית מספרים על הקמת עשרות מסלולי הליכה בערים וביישובים בארץ, ובחלקם פועלות קבוצות הליכה בליווי הדרכה מקצועית. קבוצות ההליכה פועלות ללא קשר לשייכות הלקוחות לקופת חולים מסוימת וללא תשלום (פרטים במוקד הכללית: 2700*).

הליכון - כן או לא?

מה עדיף, הליכה על מסילה נעה או הליכה בחוץ? מסתבר שלעצמות ולשרירים לא ממש משנה איפה נלך. "היתרון של הליכה בחוץ הוא שהגוף מתאים את עצמו לתנאי שטח שונים, בניגוד למסילה נעה, שבה התנועה חוזרת על עצמה לאורך כל האימון. יש הטוענים שעל מסילה הם הולכים מהר יותר, אבל זה לא קורה לכולם. בחוץ, לעומת זאת, אנחנו משתפים יותר חושים: ריח, שמיעה, וכמובן שיווי משקל.

לדברי בוקשטיין, גם בהליכה על מסילה וגם בחוץ חובה להקפיד על סגנון הליכה נכון ועל יציבה נכונה: אסיפת הישבן והבטן; הורדת הכתפיים לאחור ולמטה; שמירה על בית חזה מורם; מבט קדימה; גלגול כף הרגל מהעקב לבהונות, ונשימה טבעית בקצב ההליכה. רצוי לא להגדיל או להקטין את הצעד באופן מוגזם, ללכת בגודל צעד טבעי. ככל שקצב ההליכה גובר, יש להקטין את זווית היד באזור המרפק וכך לשמור טוב יותר על שיווי המשקל. e