משקי העולם כולו צועדים באוויר

כמו דמויות בסרטי אנימציה המהלכות מעל תהום עד שהן מגלות שהיא נפערת מתחתן

חיים ונציה הוא מנכ"ל פרוקסימה בית השקעות

בסדרת סרטי האנימציה של וורנר ברדרס הציפור "רוד ראנר" ואויבה זאב הערבות ווייל אי, מופיע קטע קבוע: הזאב, שמנסה בשלומיאליות אמיצה לתפוס את הרוד ראנר המעצבנת, מוצא את עצמו מהלך מבלי משים מעל תהום. הוא הולך באוויר ללא הפרעה, מרוצה מעצמו על כך שהוא סוגר מרחק אל עבר הציפור השנואה. ואז, רגע לפני שסוף סוף בא הקץ על הקוקיה האצנית המתוחכמת הזאת, היא מסתובבת, מצייצת "ביפ ביפ" ומצביעה אל עבר רגליו של הזאב המסכן. ההכרה בכך שהוא הולך על אוויר היא זו שלבסוף שולחת את וויל אי קיוטי אל הנפילה הבלתי נמנעת באוזניים מושפלות ומבט מאוכזב בעיניים.

הכלכלה העולמית, אם נאמין לכל מצווחי הביפ ביפ שמסביב, צועדת גם היא על אוויר ועומדת ליפול אל תהום המיתון הבלתי נמנע. אך להפתעת כולנו, בניגוד לקיוטי האומלל, הכלכלות ברחבי העולם מסרבות בינתיים להישמע לכוח המשיכה וממשיכות לצמוח.

הבנה ניזכר מיתון מהו

על פי ההגדרה המקובלת מיתון הוא שני רבעונים רצופים של ירידה בפעילות הכלכלית במשק. כל המומחים מבטיחים לנו שהנה מגיע המיתון, אך בינתיים לא היתה ירידה אפילו ברבעון אחד, לא בישראל וגם לא בארה"ב. הירידה שנרשמה באירופה ברבעון השני של 2008, מעלה את החששות שההאטה תגיע גם לכלכלות אחרות. אבל בינתיים זה לא קורה.

למען האמת, אנו לא לגמרי מבינים למה זה לא קורה. מניסיון אנו יודעים שכלכלות מתאימות את עצמן להערכה הרווחת. אם כולם מעריכים שההאטה תבוא, הדבר יביא לכך שעסקים יתאימו את עצמם לירידה בפעילות, יקטינו השקעות ויצמצמו הוצאות, וכך תהפוך ההערכה על המיתון לנבואה שמגשימה את עצמה. אולי זה עוד יקרה.

בינתיים העצירה בצמיחה ותחושת המחנק מגיעה רק מסקטורי הנדל"ן והפיננסים. באופן לא מפתיע, אלו המומחים מהסקטורים החלשים אשר צופים שחורות גם לכל שאר הסקטורים. זה נראה די פשוט. כך היה תמיד: סקטורי הנדל"ן והפיננסים סימנו את תחילתו וגם את סיומו של כל מיתון.

האטה כלכלית מאופיינת בסגירת חברות ובפיטורים נרחבים, שהם אלו שיוצרים את הבעיות בסקטורי הנדל"ן והפיננסים. חברות שנסגרו משאירות שטחי מסחר נרחבים ריקים וחובות לבנקים ואילו עובדים שמפוטרים מתקשים לעמוד בהתחייבויות שלהם ובתשלומי המשכנתא. הפעם הסדר הוא הפוך. המשבר מוגבל בעיקר לסקטורים המסוימים ועדיין לא גלש לשאר. הראייה לכך היא שהאבטלה לא רק שאינה גדלה, היא אף קטנה במקומות מסוימים (בישראל).

קשה מאוד להעריך כיצד תסתיים הצעידה באוויר של הכלכלות בעולם. שמענו הערכות שזהו המשבר החמור ביותר מאז המיתון בשנות ה-20 והאזנו לכל תחזית שחורה שרק אפשר לדמיין. אך אנו מתרשמים יותר מכך שלמרות כל התחזיות הפסימיות, מצליחות מרבית הכלכלות בעולם להלך מעל התהום כאילו יש להן על הגב צמד מבערים ששומר עליהן ומונע מהן ליפול.

צריך להיערך גם לאפשרות הזאת ולא להתרשם אך ורק מההערכות הפסימיות שמפזרים המומחים. המבערים יכולים להיות המשך הצמיחה בכלכלות המזרח והם גם יכולים להיות ירידה במחירי הדלק ושיפור בכלכלת ארה"ב והתחזקות הדולר.

בכל מקרה, מה שטוב לכלכלות בעולם צריך להיות טוב גם לקיוטי המסכן. האמת היא שתמיד רצינו לראות אותו מצליח, ואפילו רק לפעם אחת, לתפוס את הציפור השחצנית הזאת. ביפ ביפ.

מניות
כמו בכל שנה בישראל (חוץ משנים של מלחמות והתנתקויות), עונת המלפפונים של אוגוסט מביאה עימה שיממון לפעילים בשוק. המחזורים הנמוכים והתנודתיות הנמוכה מבטיחים שמי שיוצא לחופש לא יפסיד שום אקשן.

בעולם, מחירי הנפט היורדים מתחילים סוף סוף להטיב עם השווקים. גם מחירי המניות הסיניות שירדו חזק מאוד לקראת האולימפיאדה מתחילות להיראות לנו אטרקטיביות יותר.

המלצתנו: לנצל את אווירת החופש כדי לקנות מניות במחירים נוחים. לשקול לחזור למניות מסין ולחברות שייהנו מירידת הדלק.

סולידי שקלי
לאחר פרסום מדד חודש יולי יש לנגיד שלנו לגיטימציה להעלות את הריבית שוב. לגיטימציה אולי, אבל אין לכך כל צורך. ראוי שנזכיר שהאינפלציה בישראל עדיין נמוכה יותר מהאינפלציה בארה"ב ונמצאת באותה רמה של האינפלציה של גוש היורו.

הריבית, לעומת זאת גבוהה יותר בארץ מאשר בארה"ב וכמעט שווה לריבית באירופה. האינפלציה היא בעיה כלל עולמית שלא תיפתר על ידי העלאת ריבית נקודתית על השקל הישראלי.

המלצתנו: להגדיל את האפיק השקלי הקצר .

מט"ח
התערבותו החד משמעית של נגיד בנק ישראל במסחר במט"ח הצליחה ללא כל צל של ספק להעלות את שער הדולר מרמות השפל שבהן הוא ביקר. ההצלחה הזו מעלה תהיות לגבי היכולת של הביקושים בשוק להחזיק את המטבע ברמות הללו גם לאחר שההתערבות של בנק ישראל תיפסק כמצופה בעוד כחודשיים.

המלצתנו: ברמות של 3.6 כדאי להוריד קצת אחזקות בדולר כדי להקטין סיכון לקראת הפסקת ההתערבות של בנק ישראל.

אין לראות במאמר זה ייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.