בן הערובה של האוצר להרחבת ויסקונסין: מס הכנסה שלילי

"זו שערורייה שאין כדוגמתה. מדובר בשוד לאור יום שמנסה לעקר את החוק מהיסוד", מאשים ח''כ סילבן שלום מהליכוד, שיזם את החקיקה ולא היה ער לשינוי" ; "פקידי האוצר היו נגד החוק הזה כל הזמן וההחלטה של שר האוצר להצטרף להצעתי היתה לצנינים לעיניהם

מס הכנסה שלילי ישולם ב-2009 רק לתושבי אזורים שבהם מופעלת תוכנית ויסקונסין - אזור שדרות-אשקלון, אזור ירושלים, אזור נצרת-עילית ואזור חדרה. כך עולה מסעיף נידח - 11ב' - בהצעת מחליטים, הנוגעת לפריסה ארצית של תוכנית אורות התעסוקה (תוכנית ויסקונסין), שהכניס אגף התקציבים בתוך חוק ההסדרים.

על-פי הסעיף יש "לתקן את חוק מס הכנסה שלילי ולקבוע בו כי בשנת המס 2010 ישולם המענק בעד חודשי עבודה בפועל בשנת המס 2009 רק לעובד תושב אזור השילוב, בחודשים בהם היה תושב אזור השילוב".

המשמעות בפועל של סעיף זה היא ביטול הפריסה הארצית של תוכנית מס הכנסה שלילי עד מועד בלתי ידוע, בניגוד להחלטת ממשלת ישראל, הוראות ראש הממשלה ועבודת המטה שהחלה לגבי מס הכנסה שלילי לפני שנתיים.

על-פי התוכנית המקורית, המענק היה אמור להינתן למשתתפי אורות התעסוקה רק עד 2009, מסיבה של קשיים בהיערכות הלוגיסטית. ואולם לפני שבוע הופיע בעז סופר, סמנכ''ל בכיר ברשות המסים, בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, ובישר בחגיגיות כי רשות המסים ערוכה ומוכנה להעניק את ההטבה לכל תושב מדינת ישראל אשר זכאי לה וכך ייעשה החל מ-2010.

גם התשלום על 2008 בסכנה

על-פי התכנון המקורי כפי שנקבע בחוק, התשלומים על 2009 יינתנו בפיגור של שנה (במקרה הזה ב-2010), אך לכלל העובדים העניים, מקבלי הבטחת הכנסה, שממלאים את הקריטריונים הקשורים להכנסה, ללא כל קשר להרחבה של ויסקונסין.

בפועל החליט שר האוצר רוני בר-און, יחד עם אנשי אגף התקציבים, להעניק את מס הכנסה השלילי רק לעובדים אשר מתגוררים בעיר שבה התוכנית מופעלת. בכך מתנה האוצר את הענקת מס הכנסה שלילי, שהוא אחד מהחוקים היחידים בהיסטוריה שעליו חתמו כל חברי הכנסת ללא הבדל בשיוך פוליטי, בהרחבת תוכנית ויסקונסין, שהוא אחד הסעיפים היותר שנויים במחלוקת בכל התוכנית הכלכלית לשנת 2009 ועל-פי הערכות לא יעבור את הכנסת ואף לא את אישור הממשלה. משמעות הדבר היא שאם הרחבת ויסקונסין לא תאושר, רק תושבים בארבע ערים יקבלו את ההטבה.

לעומת מרכיבים אחרים בחוק ההסדרים, אשר נובעים מצורך חיוני "לחסוך" עקב עודף התחייבויות, לסעיף זה אין כל משמעות תקציבית בשנת 2009, שכן מדובר בתשלומים עבור 2009, שיתבצעו בשנת 2010 ולכן ייכנסו לתקציב 2010, דבר שהופך את הסעיף לתמוה עוד יותר. בינתיים תשלום ההטבה עבור שנת 2008 נמצא בסכנה, שכן עובדי רשות המסים דורשים תוספת שכר בשל העומס שייווצר עליהם בגלל יישום מס הכנסה שלילי.

"לא להצביע בעד"

"זו שערורייה שאין כדוגמתה. מדובר בשוד לאור יום שמנסה לעקר את החוק מהיסוד", מאשים ח''כ סילבן שלום מהליכוד, שיזם את החקיקה ולא היה ער לשינוי. "פקידי האוצר היו נגד החוק הזה כל הזמן וההחלטה של שר האוצר להצטרף להצעתי היתה לצנינים לעיניהם.

"מצד אחד מדברים על פריפריה ובמעשים עושים את ההפך בדיוק. אחד בפה, אחד בלב. זה טירוף הדעת ואני מבקש משר האוצר, שתמך ביוזמה, להורות לפקידיו להוציא לאלתר את הסעיף הזה מחוק ההסדרים ומבקש משרי הממשלה שלא להצביע בעד התקציב עד שתוסר החרפה", סיכם שלום.

"בר-און דואג לעשירים"

מהמועצה הלאומית לכלכלה נמסר בתגובה כי "היא תומכת במס הכנסה שלילי ככלי לעידוד תעסוקה ואף פעלה רבות לגיבושו ואישורו בכל הדרגים. אנו מתנגדים לכל דחייה ביישום ונמליץ לראש הממשלה והממשלה להסיר את הסעיף האמור מהתוכנית בכלכלית".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "אכן קיימת התניה".