נציבת תלונות הציבור על שופטים: "לא הצלחתי לצמצם משמעותית את הסחבת"

השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן: "בלי תוספות מהותיות של כוח-אדם ופיתוח מסיבי של אמצעי הפישור והגישור,יהיה מאוד קשה לטפל בעומס בבתי המשפט ובסחבת של התיקים"

"בלי תוספות מהותיות של כוח-אדם או אמצעים אלטרנטיביים ליישוב סכסוכים, ופיתוח מסיבי של אמצעי הפישור והגישור, לא על-ידי לחץ של שופטים אלא על-ידי הכרה במוסדות האלה כחשובים, יהיה מאוד קשה לטפל בעומס בבתי המשפט ובסחבת של התיקים". במילים אלה מסכמת היום (ב') נציבת תלונות הציבור על שופטים, השופטת בדימוס טובה שטרסברג-כהן, את כהונתה.

במסיבת עיתונאים שכינסה הנציבה היוצאת במשרדי הנציבות בירושלים, היא סקרה את הנושאים המרכזיים שפעלה לקידומם במהלך כהונתה - בין היתר, מבצע חיסול תיקים ישנים מ-1996 ואילך וצמצום הסחבת בבתי המשפט - ואת המלצותיה לעתיד. במקביל, פרסמה את הדו"ח החמישי והאחרון שהגישה לנשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ולשר המשפטים, דניאל פרידמן, לקראת פרישתה מתפקידה ב-30 בספטמבר, בתום 5 שנות כהונה.

מהדו"ח עולה כי במחצית הראשונה של שנת 2008 התקבלו בנציבות 543 תלונות, ממוצע של כ-91 תלונות לחודש, מתוכן 45 נמצאו מוצדקות (8%). לדברי הנציבה, הנתונים בדו"ח מצביעים על ירידה במספר ובאחוז התלונות המוצדקות, המשקפת את המשך הירידה ההדרגתית בשנים האחרונות.

"יש מגמת ירידה במספר התלונות שנמצאו מוצדקות. כך לדוגמה, במחצית הראשונה של 2007 עמד אחוז התלונות על התנהגות בלתי ראויה של שופטים על 15% ובמחצית הראשונה של 2008 ירד המספר ל-11%. בתלונות על התנהגות בלתי ראויה של שופטים מחוץ לכס השיפוט עמד שיעור התלונות בשנה שעברה על 9% מסך התלונות, והשנה ירד שיעורן ל-7%". מצד שני, מודה הנציבה, "יש תחומים שזיהינו בהם עלייה. תלונות על התבטאויות בלתי ראויות בפסקי דין, שהיוו בשנה שעברה רק 2.6% מכלל התלונות, הגיעו השנה ל-9%".

רגע לפני שהיא מעבירה את השרביט למבקר המדינה לשעבר, שופט בית המשפט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, עושה הנציבה סוג של חשבון-נפש ומודה: לא הצלחתי לצמצם משמעותית את הסחבת. "במה נכשלתי? לא הגעתי להישגים המספיקים בעיניי בנוגע לכיסוי הפיגורים, הסחבת של הדיונים והעיכוב במתן פסקי דין. אמנם כל שנה התקדמנו בהדרגה, והאחוזים הראו כי יש מגמת ירידה ויש שינוי ושיפור, אך הציפיות שלי היו גבוהות יותר. הייתי רוצה להשיג את התוצאות מהר יותר וגם הרבה יותר. בזה לא הצלחתי".

בדו"ח הנציבה לשנת 2007 נמצא, כי כמעט מחצית התלונות המוצדקות היו נגד שופטים שעיכבו החלטות ופסקי דין באופן מוגזם. השנה ירד המספר ל-31%, אך נראה, כי הסחבת היא עדיין הרעה החולה של מערכת המשפט. זו השנה החמישית ששיעור התלונות המוצדקות בקטגוריה זו הוא הגבוה ביותר מבין התלונות שבוררו. לזכותה של הנציבה ייאמר שהיא אינה מאפשרת לשופטים להסתתר תחת התירוץ של העומס הבלתי נסבל, ומבהירה בדו"ח: "למרות הגורמים האובייקטיבים המשפיעים על תופעת העיכובים, אין להשלים עם התופעה ויש לפעול למיזעורה, אם לא למיגורה". במסיבת העיתונאים היום היא אומרת: "לפעמים אנחנו מרגישים שעשינו שני צעדים קדימה וצעד אחורה בעניין הזה".

כשבמהלך מסיבת העיתונאים מוסרים לנציבה היוצאת כי הוועדה לבחירת שופטים אישרה את מינויו של אליעזר גולדברג למחליפה, היא ממהרת לפרגן. "הוא יהיה נציב מצוין, ואני רק מקווה שלא ישכחו אותי תכף בגללו. הוא משפטן מעולה, מצפוני, הגון, רציני, וורקהוליק ויש לו רמה גבוהה מאוד של אתיקה פנימית והתנהגות מוסרית".

שטרסברג-כהן לא תתקשה למצוא עבודה לאחר שכיהנה כשופטת בבית המשפט העליון וכנציבת תלונות הציבור על שופטים. להערכת גורמים במערכת המשפט עם פרישתה היא תשלב בין תחום הבוררות לבין האקדמיה. לדבריה, היא עדיין לא החליטה לאן היא ממשיכה. שטרסברג-כהן: "אני עדיין לא יודעת מה אני רוצה לעשות עם פרישתי, אבל אני יודעת מה אני לא רוצה לעשות. אני לא רוצה לקבל מישרה מלאה שתחייב אותי להיות מחוץ לבית בשנים הבאות. אני לוקחת את הזמן לחשוב מה אני רוצה לעשות בעתיד ואני לוקחת את הסיכון שאני אשכח ולא יוצעו לי תפקידים כפי שמוצעים לי כעת. אף פעם לא הייתי מודאגת מה אעשה בעתיד".