לשכת סוכני המכס: נמל אשדוד גונב מאיתנו כספים תוך ניצול לרעה של האמון

מאשימה את נמל אשדוד בלקיחת כספים מסוכני המכס, ללא אישורם וללא ידיעתם ; לטענתה, הנמל מחייב את הסוכנים בתשלום רטרואקטיבי על הפרשי אגרות נמל שנויות במחלוקת של יבואנים שהרישומים שלהם תוקנו

לשכת סוכני המכס מאשימה את חברת נמל אשדוד בלקיחת כספים שלא כדין מסוכני המכס, ללא אישורם וללא ידיעתם, באמצעות מסלקה בנקאית (מס"ב). לדברי הלשכה, הנמל מחייב את הסוכנים בתשלום רטרואקטיבי על הפרשי אגרות נמל שנויות במחלוקת (אגרת רציף) של יבואנים שהרישומים שלהם תוקנו.

עו"ד גיל נדל, המתמחה בייבוא, ייצוא וסחר בינלאומי, שיגר אתמול (א') בשם לשכת סוכני המכס מכתב למנכ"ל חברת נמל אשדוד, שוקי סגיס, בו הוא מודיע כי לנמל אין כל סמכות משפטית לגבות כסף באופן רטרואקטיבי מסוכני המכס.

קודם לכן שלחה לשכת סוכני המכס מכתב למנכ"ל הנמל, בו כינתה את הפעולה "שאיבת כסף". לדבריה, "הנמל מנצל לרעה את האמון המלא והעיוור שסוכן מכס נותן בנמל ע"י מתן הרשאה למשוך כסף באמצעות המס"ב, כשהחתימה על המס"ב נחתמה במטרה אחת בלבד - לשחרר טובין ומשלוחים שטרם יצאו מהנמל, ובהחלט לא לשאוב כסף לאחר שחרור המטען".

הלשכה הוסיפה כי היא "רואה בפעולה זו של הנמל הכנסת יד לכיס וגניבה ללא רשות". בתגובה שיגר סמנכ"ל הכספים של נמל אשדוד, אפי ארבל, מכתב תשובה בו נטען שהפרשי החיובים נובעים מהעלאת ערך שמבצע המכס למטענים שנפרקו באמצעות חברת הנמל, וכי הדבר מתאפשר בתקנת הנמלים.

"פקודת הנמלים קובעת כי סוכן המכס הוא שלוחו של בעל המטען ויראו אותו כבעל הטובין", כתב ארבל. "לפיכך, אחראי סוכן המכס אישית לתשלום כל אגרות הנמל והיטלים אחרים המוטלים בגין הטובין. לאור האמור, כאשר המכס מעלה את ערכם של המטענים, אין בידנו אלא לגבות את ההפרשים. אני נאלץ לדחות את בקשתך לזיכוי החיובים שבוצעו לסוכני המכס".

בלשכת סוכני המכס לא השתכנעו וכאמור פנו לעו"ד נדל, ששיגר מכתב התראה לנמל. "סוכן המכס אינו שלוחו של בעל הטובין, שכן אין בביצוע תשלום אגרת הנמל משום פעולה משפטית היוצרת חיוב משפטי", כתב.

"סוכן המכס הינו צינור להעברת כספים מהיבואן/יצואן אליכם, וצינור שכזה אינו נחשב כשלוח. מה חטאו ומה פשעו של הסוכן? אין לו כל שליטה על ענייני ערך הטובין, והדבר נמצא באחריותו של היבואן/יצואן. נראה כי אין כל הצדקה לדרישתכם מלבד הרצון לגבות כספים לטובת הנמל באופן הקצר ביותר, תהא אי-חוקיותו אשר תהא".

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "הפרשי החיובים שמפיק הנמל לסוכני המכס נעשים בגין העלאת ערך, שמבצע המכס למטענים שנפרקו באמצעות חברת הנמל. המחוקק הטיל חובות אישיות על סוכן המכס, כבעל טובין, המקנות לחברת הנמל סמכות מלאה לגבות את האגרות, המוטלות על הטובין מסוכן המכס. כפי שכבר הבהירה החברה בעבר, במידה והמכס יכריע בדבר הפחתת ערך הטובין במקרה כלשהו, יזוכה סוכן המכס בהתאם. אין לחברת הנמל אפשרות טכנית ליידע את סוכן המכס טרם הפקת החיוב. עם זאת, החברה תערוך בדיקה עם מיישמי המערכת, בכדי לראות האם ניתן לקבל התראה טרם הפקת החיוב ותיידע את הפונה עם סיום הבדיקה".