סופית: הרכבת ובכיריה יואשמו בגרימת מוות ברשלנות בתאונות ברבדים ובאחוזם

כך הוחלט לאחר השימוע ; הבכירים שיואשמו הם סמנכ"ל התשתיות, איליה וולקוב; סגנו, סורין שיוביץ; ומנהל אגף התנועה, הראל אבן ; בתאונה ברבדים נהרגו 8 בני אדם ונפצעו כ-200, ובתאונה באחוזם נפצעו הנהג ו-63 נוסעים

פרקליטות מחוז הדרום תגיש בקרוב כתב אישום נגד רכבת ישראל וכמה מבכיריה, בגין אחריותם לתאונות הרכבת שאירעו ברבדים ובאחוזם ביוני ויולי 2005. בתאונה ברבדים, בה פגעה רכבת במשאית, נהרגו 8 בני אדם ונפצעו כ-200, ובתאונה באחוזם בה פגעה רכבת ברכב משא נפצעו נהג הקטר ו-63 נוסעים.

מלבד הרכבת יואשמו גם סמנכ"ל התשתיות ברכבת, איליה וולקוב; סגנו, סורין שיוביץ, המשמש גם ממלא-מקום מנהל אגף ההנדסה; וכן הראל אבן, מנהל אגף התנועה ברכבת, שמונה מאוחר יותר לסמנכ"ל הפעלה ותחזוקת תשתיות. סעיפי האישום הצפויים נגדם הם גרימת מוות ברשלנות וחבלה ברשלנות.

באוקטובר 2005 המליצה המשטרה להעמיד לדין את הרכבת ובכיריה, וכן בעלי תפקידים נוספים בה. כן הומלץ להעמיד לדין את חברת אוליצקי, שהיתה אחראית על ביצוע עבודות עפר ותשתית במקטע רבדים שבכביש חוצה ישראל, וכן את איליה גיטמן, מנהל הפרויקט מטעמה.

אמצעים סבירים

במשטרה סברו כי אחריות הרכבת ובכיריה נובעת מכך שלא נקטו באמצעים סבירים למניעת תאונה במפגש. בהיעדר הפרדה מפלסית במקום, הם לא הפחיתו את מהירות הרכבת; לא הציבו מחסום אוטומטי או תצפיתן בכל שעות הפעילות של המשאיות במקום; התעלמו מהתנועה הרבה במקום; התעלמו מהתרעות רבות על סכנה במפגש ומאירועי כמעט תאונה שהתרחשו בו כחודש לפני התאונה. כן נטען שהם לא יישמו כנדרש מסקנות מוועדה פנימית ברכבת שחקרה תאונה קודמת במפגש סמוך.

לרוב החשודים נערך שימוע, ובסופו הוחלט סופית להעמיד לדין את הרכבת ו-3 בכיריה. עם זאת, בפרקליטות החליטו לסגור מחוסר ראיות מספיקות את התיק נגד דובי גולדפינגר, מנהל אגף הביצוע ברכבת, נגד חברת אוליצקי ונגד גיטמן.

עוה"ד תמי וייל-בונן, ליאת שמיר-הירש וואדים סיגל מהפרקליטות הודיעו על כך לסניגורי החשודים. אוליצקי וגיטמן יוצגו ע"י עוה"ד עופר דורון ומוריה שלו.