מאיר גורביץ': "ארזים לא נמצאת בדיפולט וגם לא קרובה לזה"

בעל השליטה בחברת הנדל"ן שמנייתה איבדה 85% בשנה האחרונה, נתן היום את ההצגה הכי טובה בעיר באסיפת בעלי האג"ח של החברה ; גורביץ' ניסה להרגיע את המשקיעים המודאגים: "תנו לי זמן והכל יהיה בסדר"

"המפסיד הכי גדול בארזים הוא מאיר גורביץ'. האחזקה שלי במניות הייתה שווה יותר משל כל מחזיקי האג"ח. אשתדל לעשות מה שטוב לחברה, כדי שתצליח לעבור את הסערה בשלום", כך אמר היום מאיר גורביץ', בעל השליטה בחברת ארזים , בהופעה פומבית נדירה במסגרת אסיפת מחזיקי אגרות החוב מסדרה ד' של החברה בתל אביב.

מדי ערב מארח בית ציוני אמריקה בת"א זמרים ושחקנים, אבל היום התקיימה בו ההופעה הטובה ביותר בעיר, באסיפת בעלי האג"ח של חברת הנדל"ן הקטנה, שהייתה בעבר יקירת המשקיעים וצנחה בשנה האחרונה ביותר מ-85%.

"אנחנו לא בדיפולט ולא קרובים לזה", ניסה גורביץ' להרגיע את המשקיעים.

"אני קניתי לא מזמן מניות ארזים ב-75 שקל (מחיר המניה היום הוא 10.5 שקלים), אז מה, אני פראייר? אני אידיוט?", שאל גורביץ'.

ארזים סיימה את המחצית הראשונה של 2008 עם הפסד כבד של 157.4 מיליון שקל ושחיקה של כ-60% בהון העצמי. משבר הנדל"ן הפוקד את בריטניה פגע בחברה, כשמלבד השטחים המושכרים למפעלי מזון ביתר הנכסים שלה במדינה קיימות בעיות שונות עם השוכרים - בתי אבות ורשת מסעדות. "צלבו אותי על שהודעתי מאוחר על אזהרת הרווח של סאוטרן", ציין בהקשר זה גורביץ', כשהוא מכוון לחברת סאוטרן קרוס, שוכרת של החברה באנגליה המפעילה בתי אבות, שהודיעה לפני מספר שבועות על אזהרת רווח, עליה דיווחה ארזים רק כמה ימים מאוחר יותר.

האג"ח של ארזים נסחרות ברמות תשואה של 30-50%, המשקפות את חששות המשקיעים מפני יכולת החזר החוב. לאחרונה הורידה סוכנות מעלות את דירוג האג"ח של החברה ב-3 דרגות ל-BBB.

[לאתר אפיקים סולידיים]

על רקע בעיות אלו, התכנסה היום אסיפה של מחזיקי האג"ח של החברה. מרבית המשתתפים באסיפה היו משקיעים מוסדיים, וביניהם מגדל שוקי הון, הלמן אלדובי, אנליסט, הפניקס, הבנק הבינלאומי, דש, "עמיתים" של מקפת מבטחים והרמטיק, נאמן האג"ח שארגן את האסיפה. ציפינו לראות במקום גם נציג של פריזמה, שמחזיקה בשיעור ניכר של אג"ח ושל מניות החברה (פריזמה מחזיקה ב-10% ממניות ארזים), אך בפריזמה כנראה לא מודאגים מהמצב.

גורביץ', המשמש כמנכ"ל ויו"ר ארזים, מתגורר בלונדון ומגיע לארץ אחת לחודש. הוא מתרחק מחשיפה תקשורתית, והיום הייתה זו למעשה הפעם הראשונה שהתבטא בציבור מאז תחילת משבר הנדל"ן. לאסיפה הוא הגיע עם בנו יוסי ואחיו אברהם, המשמשים בתפקידים שונים בחברה, ועם מנהלים נוספים. הבן והאח, כמו גם קרובי משפחה אחרים, נהנים ממשכורות נאות בחברה, אך את מרבית האש ספג מאיר, כשמדי פעם אחיו נחלץ לעזרתו וניסה להרגיע את האווירה.

גורביץ' עמד לבדו על הבמה וענה לשאלות המוסדיים. מדי פעם כסס את ציפורניו, ובעיקר שידר תחושה שהיה מעדיף להיות במקום אחר.

האסיפה רק גורמת נזק

"אני רוצה להודות על האמון שלכם בי ובחברה עד היום", אמר גורביץ' בפתח דבריו, והעביר את רשות הדיבור לנוכחים להצגת שאלות. אתה יכול להגיד מה תעשו עם הכסף שגייסתם באג"ח?, נשאל גורביץ', והשיב: "לא בזבזנו את הכסף שגייסנו. יש לנו חגורת הצלה, אבל בסערה לא תמיד חגורת הצלה עוזרת. מרבית החוב הוא לזמן ארוך", ציין, "ואני לא מבין למה זימנו את האסיפה. אני ואתם יושבים על אותו ענף, והאסיפה עלולה להזיק, כי הבנקים בחו"ל עוקבים אחרינו ומחפשים סיבה להחרים נכסים. מה חשבתם, שגייסתי כסף כדי להחזיק בקופה?", הוסיף בתמיהה.

"להבנתנו, יש עילה לפירעון מיידי של האג"ח", אמר אחד המשתתפים. "נעשה מה שטוב לחברה", הבהיר גורביץ'. "הבנקים תמיד 'נותנים לך על הראש' בזמנים כאלה. תנו לי זמן והכל יהיה בסדר", ביקש. "אל תלחצו אותי לקיר.

זאת המפולת השלישית שאני עובר בנדל"ן. יש לנו מזומן ויש לנו נכסים - החברה עושה כסף בלי למכור נכסים, לכן אמרתי שלא היה מקום לכנס את האסיפה הזאת. אנחנו לא חברה בפשיטת רגל. אם לא ילחצו עלי, הכל יהיה בסדר".

"הסערה היום היא לא של נדל"ן, זה משבר פיננסי עולמי. מה, אני יצרתי את הפער בין השקל לליש"ט? אני יכול לשלוט על זה?", אמר גורביץ'. "היום אתה יכול לבוא לבנק עם העסקה הכי טובה ולא יתנו לך אשראי, כי אין להם מקורות. היום קשה מאוד לגייס כסף, כשהשוק באנגליה ירד בשנה האחרונה וקשה לממן היום נכסים. יש בעולם משבר שלא היה כמוהו זה שנים".

מי שהצליח באמת להרגיז את גורביץ', עד שפניו האדימו לחלוטין, היה בוריס שניידמן ממגדל שוקי הון.

שניידמן הכין היטב שיעורי בית, והצליח להפתיע את גורביץ' כשפנה אליו: "אתם צריכים להחזיר ב-2010 הלוואות של כמיליארד שקל. איך תעשו את זה?". תשובת גורביץ' הייתה כי "אנחנו לא בדיפולט. יש לנו נכסים לא משועבדים ויש כסף בקופה - אני יכול למכור נכסים".

למה שלא תרכשו אג"ח של ארזים?, המשיך שניידמן. "יש לנו אינטרס להחזיר את האג"ח ולא לרכוש אותו", השיב גורביץ'. "אני צריך לדאוג לבעלי המניות וגם לבעלי האג"ח. לא גייסתי כסף כדי לקנות חזרה בפחות. את רכישות האג"ח ביצענו כי אמרו לנו שאנחנו חייבים לקנות".

"המציאות היא שהשתנתה"

כשנשאל לגבי העסקה האחרונה שביצעה סאוטרן קרוס, למכירת תשעה נכסים תמורת כ-31 מיליון ליש"ט לפני מספר ימים, אמר גורביץ': "אני לא בטוח שהם יצאו מהצרות שלהם, ולמעשה רב הנסתר על הגלוי. קשה להבין כי זו הייתה החברה מספר 1 באנגליה בזמן שעשיתי איתה את העסקה. יש להם כ-730 בתי אבות. זה יצר בעיה של ממש באנגליה, ואני מקווה שהממשלה תיחלץ לעזרתה, אך איני יכול להתחייב על כך", אמר.

עוד נשאל גורביץ' האם אינו חושש שסאוטרן יסיימו את החוזה עימם. "זה לא נעים לחפש שוכר חדש, וזה גם כואב, הרי מדובר בגימלאים. תבינו שלסאוטרן קרוס יש 37 אלף מיטות, כלומר זו עלולה להיות בעיה לאומית שתחייב את הממשלה שם להתערב. אם זה יקרה - זה חלום בלהות, אבל נמצא שוכר חלופי, אם כי אני לא יודע באיזה מחיר".

סוגיה נוספת אליה התייחס גורביץ' הוא רשת ליטל שף. "כרגע אין תזרים בליטל שף. הצלחתי להשכיר רק 25% לרשת ברגר-קינג, אך אם נצליח להשכיר הכול, נצא מזה בסדר".

גורביץ' ניסה לסכם את דבריו עם מסר מרגיע למחזיקי האג"ח: "יש שבע שנים טובות ושבע רעות, וצריך לעבור אותן ולא לעסוק בספקולציות. אני מקווה לעבור גם את המשבר הזה, אבל אני לא מבטיח".

אך הישיבה לא הסתיימה על מי מנוחות, כפי שקיווה גורביץ', והוא נדרש להסביר את הפער בין המדיניות המוצהרת של ארזים באשר ליחס החוב ובין החריגה ממנה, כפי שעולה מתוצאות החברה. גורביץ' הסביר כי "המדיניות לא השתנתה - המציאות השתנתה", אך הנוכחים לא הסתפקו בתשובה הזאת.

האסיפה הסתיימה בעימות קולני שנרשם בין גורביץ' לנציגי מקפת מבטחים, שביקשו לבחון האם יש מקרה של הפרת תנאי האג"ח. "אז למה השקעת בנו?", שאל גורביץ' את נציג מקפת. "אני דווקא המלצתי לא לקנות ארזים", אמר אותו נציג. "אז חטאת למשקיעים שלך אם אמרת לא להשקיע בחברה. אתה צריך להחזיר את הכסף מהכיס שלך", הטיח בו גורביץ', והעצבים גואים בו.

אחיו, שיושב בשורה השנייה, צועק לו: "מאיר תחתוך, תחתוך", אבל גורביץ' חייב להשחיל משפט אחרון לפני שהוא יורד מהבמה, והוא פונה לנציג מקפת מבטחים: "אני רוצה לעזור לך, אתה יכול גם לפנות לבית משפט".

אמנם קשה לומר שגורביץ' הצליח באמת להרגיע את מחזיקי האג"ח, אך מצד שני לא התקבלו החלטות בישיבה סוערת זו.