שכונת מיליונרים חדשה? קיבוץ גליל ים צפוי להקים 700 יחידות דיור

הנהלת מינהל מקרקעי ישראל תביא לאישור המועצה הסכם פשרה שנחתם בינה ובין הקיבוץ אשר אמור לשים קץ ל-15 שנים של מחלוקות משפטיות ; היחידות יהיו חלק משכונה בת 3,118 יחידות דיור ; שווי הקרקע נאמד ביותר מ-3 מיליארד שקל ; הקיבוץ יבטל את תביעותיו על הקרקע

האם שכונת מיליונרים חדשה תקום בקרוב בקיבוץ גליל ים שבהרצליה? הנהלת מינהל מקרקעי ישראל תביא לאישור המועצה הסכם פשרה שנחתם בינה ובין הקיבוץ אשר אמור לשים קץ ל-15 שנים של מחלוקות משפטיות.

מדובר על קרקעות להקמת 3,118 יחידות דיור ו-100 אלף מ"ר לתעסוקה. שווי הקרקע נאמד בלמעלה מ-3 מיליארד שקל. במסגרת הסכם הפשרה, הקיבוץ יקבל קרקע עליה ניתן לבנות 700 יחידות דיור. בנוסף יקבל הקיבוץ הרשאה לתכנון מרכז תחבורה ומסחר וכן פיצוי כספי בעבור 200 יחידות נוספות (שאר הקרקעות ישווקו על ידי המינהל). בתמורה הקיבוץ מתחייב לבטל את כל תביעותיו כנגד המינהל, לשלם היטלי ההשבחה ולהסדיר 16 שימושים חורגים של מבנים מסחריים בשטחיו.

ראשיתה של הפרשה ב-1993, אז יזם הקיבוץ תוכנית ענק, המשתרעת על פני 1,100 דונם שכללה 300 דונם פארק תעשיה, מרכז תחבורה ומסחר בשטח 150 דונם וכן פרויקט מגורים ובו 1,000 יחידות דיור. את התוכנית ניסה הקיבוץ לקדם באמצעות החלטה 611 של מועצת מקרקעי ישראל, שאפשרה לקיבוצים ומושבים ליזום תוכנית בתשלום של 51% בלבד למינהל. שר השיכון דאז, אריאל שרון, תמך בתוכנית הקיבוץ, אך ההחלטה בוטלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה בטענה, שהיא מעניקה לחקלאים זכויות מפליגות בקרקע.

מאחר והתוכנית היתה בשלבים מתקדמים היא הובאה לוועדה מיוחדת שקבעה שקיימת מחויבות משפטית מצד המינהל לביצוע העסקה בתנאי 611. במשך שנים רבות ניסה המינהל לבטל את ההרשאה, אך הקיבוץ דחה בתוקף ניסיונות אלה בטענה שיש בידיו הסכם לפיו תמורת פינוי מהיר של שטח חקלאי שנועד לכביש אילון, מחלף שבעת הכוכבים ומכון הטיהור של הרצליה, הוא יקבל זכויות בקרקע.

בדברי ההסבר שלה להסכם קובעת הנהלת המינהל, שאם עמדת הקיבוץ היתה מתקבלת, הוא היה מקבל זכות לבנות 3,440 יחידות דיור ועוד 86 אלף מ"ר לתעסוקה שניתנות להמרה ל-344 יחידות דיור נוספות. וכל זאת בתשלום של 51% מערך הקרקע.

עוד טוען המינהל, שההסדר הנוכחי משאיר בידי הקיבוץ פיצוי של 17% מהשטח. המינהל גם מסביר, שבאמצעות ההסדר הוא שולט ב-80% מסך השיווק בתוכנית, ובכך יוכל למנוע עליות מחירים ולשווק חלק מהשטח לזוגות צעירים.

יש לציין שמשרד המשפטים, שהתבקש לאשר את העסקה, העיר שמדובר במתן הטבה מפליגה לקיבוץ, במיוחד אחרי שנים כה רבות בהן לא מילא הקיבוץ אחר התחייבויותיו. *