חברת הכרייה הסינית מאיימת להפסיק את העבודות במנהרות הכרמל

הסינים רוצים לפתוח את החוזה מחדש לאחר שהפסידו כסף עקב עליית מחירי חומרי הגלם וירידת שער הדולר

פרויקט מנהרות הכרמל שוב בדרך למבוי סתום. החברה הסינית CCECC, האחראית על כריית המנהרות, מאיימת להפסיק את עבודת הכרייה באופן מיידי, בשל מחלוקת כספית עם קבוצת כרמלטון שבבעלות אשטרום וסולל בונה, כך נודע ל"גלובס".

הסיבה להפסקת העבודה נעוצה בכך שלעת עתה הסינים פשוט מפסידים כסף על הפרויקט, וזאת בשל העלייה במחיר חומרי הגלם, בעיקר הברזל, וירידת שער הדולר. כעת הסינים רוצים לפתוח את החוזה מחדש. נציין שהחוזה המקורי בין החברה הסינית לכרמלטון עומד על 330 מיליון שקל.

עוד נודע כי בחודשים האחרונים מנהלת החברה הסינית משא ומתן מול כרמלטון בעניין אך לעת עתה ללא תוצאות. בימים האחרונים המחלוקת בין הצדדים גברה והמו"מ נמצא כעת על סף הכרעה, כאשר אי היענות לדרישת הסינים תוביל להפסקת עבודות הכרייה באופן מיידי.

ניהול המשא ומתן מצד הסינים מתנהל על ידי סגן נשיא החברה יחד עם צוות הנהלה בכיר. בימים האחרונים הצוות, בראשות סגן הנשיא, נועד עם הנהלת כרמלטון הבכירה בראשות יפתח נאור. לעת עתה הסינים מאטים את קצב העבודה, אך לא עצרו אותה לגמרי.

דובר כרמלטון אישר ל"גלובס" כי מסתמנת האטה בעבודת החברה על רקע מחלוקת כספית ובנוסף ציין כי "עבודות המנהור בפרויקט מקדימות את לוחות הזמנים ואנו מנסים להגיע להבנה כדי לפתור את המחלוקת".

500 עובדים

פרויקט מנהרות הכרמל הינו פרויקט BOT שאמור לחבר את הכניסה הדרומית של חיפה עם צומת הצ'קפוסט בעזרת שתי מנהרות שנחפרות על-ידי 500 עובדי החברה הסינית. אורך המנהרות הוא כ-4.7 ק"מ והן אמורות לקצר את זמן הנסיעה משמעותית בין הכניסה לחיפה לקריות. מועד הסיום המשוער של הפרויקט הוא לקראת סוף שנת 2010, כאשר כרמלטון תתפעל את הפרויקט למשך 35 שנה לאחר ההקמה.

נציין שלאחרונה נתקלו הסינים בבעיה נוספת כשרצו להגדיל את היקף העבודה וביקשו ממשרד התעשייה והמסחר אישור להעסקת 120 עובדים נוספים בפרויקט, בכדי לפתוח קידוח נוסף. בקשה זאת נדחתה על ידי משרד התמ"ת. בנוסף בוחנת קרן תשתיות ישראל, בניהולו של ירון קסטנבאום, שמחציתה בבעלות קבוצת הראל, כניסה לפרויקט על-ידי רכישת שליש ממנו תמורת 150 מיליון שקל.