"בסר פרויקטים הייתה על סף הערת עסק חי בדו"חות הרבעון"

כך חשפו בעלי השליטה בחברה באסיפת בעלי אג"ח שהתקיימה היום ; הם סיפרו על ההשקעה הכושלת בפרויקט בלאס וגאס וניסו להרגיע את המשקיעים: "אנו פועלים למזעור הנזקים של בעלי המניות והאג"ח"

"אני מקווה שנצליח לייצר בטווח הקרוב עסקה מול הבנק מלאס וגאס על-ידי משקיעים שיבואו מישראל ויקנו את הפרויקט", חשף היום איתן אלדר, מבעלי השליטה בחברת בסר פרויקטים , במסגרת אסיפת בעלי האג"ח מסדרה ב'. המשקיעים יצאו ככל הנראה מעודדים מהאסיפה, שכן האג"ח של החברה עלתה ב-5.7%.

נחשון קיויתי, איתן אלדר ורועי גיל, המחזיקים בחברת הנדל"ן באמצעות חברת בסר הנדסה, התייצבו היום במלון שרתון סיטי טאואר ברמת-גן כדי להרגיע את משקיעי האג"ח מסדרה ב' של בסר פרויקטים הנסחרות כיום בתשואה של 34%.

ביום שלישי פרסמה החברה דו"חות ולפיהם היא מחקה ברבעון השני 53 מיליון שקל בגין פרויקטים בארצות-הברית; השקעות אלו יצרו גרעון חמור של 66.5 מיליון שקל בהון העצמי של החברה. בשורה התחתונה נרשם הפסד של 44.5 מיליון שקל והתוצאות משתקפות היטב בביצועי ניירות הערך של החברה בבורסה. המניה נחתכה בשנה האחרונה ב-43%.

אלדר סיפר לנוכחים מה עומד מאחורי ההודעה לבורסה שפורסמה בבוקר יום שלישי לגבי הלוואה. "לדו"חות של החברה הייתה צריכה להיות מצורפת הערת 'עסק חי', אך לאחר התחייבות של בסר הנדסה לממן הלוואה של 5 מיליון שקל לבסר פרויקטים, רואי החשבון של החברה הסכימו להימנע מהערה שכזו", אמר אלדר.

החברה ניצלה אמנם לעת עתה מהכתם הזה, אך לכולם ברור שמצבה אינו פשוט, ובעלי השליטה אינם מנסים להסתיר זאת. "בסר פרויקטים עוברת תקופה לא קלה, ואנחנו פועלים למזער את הנזקים של בעלי המניות ובעלי האג"ח. הפעילות שלנו בארצות-הברית נמצאת במצב קשה מאוד, הלוואת המזנין בבעיה קשה והפרויקט הגדול הולך למעשה לכינוס", הסביר אלדר.

הוא גם התייחס לפרויקט החברה בלאס-וגאס, הנחשב לבעייתי, ואשר בגינו מחקה החברה 11.5 מיליון דולר ברבעון השני. "יש לבסר שיפויים להלוואות ואנחנו מנסים להציל משהו מלאס וגאס, אבל לא נעביר יותר כספים ל-וגאס. המקרה הזה הוא דוגמה לעיתוי רע מאוד של השקעות בארצות-הברית", הוסיף אלדר.

עוד נשאל, מדוע לאחר המחיקות שרשמה בסר בסוף 2007 בלאס וגאס, היא הזרימה עוד 9 מיליון דולר. "הערכנו ש-75% מהדירות יימכרו, אך ככל שהזמן עבר התבררה התמונה השחורה", הוא ציין.

"הבנו את המצב האמיתי רק לפני שלושה חודשים. הייתה לנו טעות בשיקול הדעת של ההשקעה, אבל אני לא יכול לחזור אחורה לישיבת הדירקטוריון ולשנות את ההחלטה", הוא הוסיף.

"אמריקה יכולה למחוק אנשים"

לבסר פרויקטים נשאר כיום נכס מרכזי אחד במאזן - קרקע בפניקס אריזונה בשותפות אם אפריקה ישראל, היכן שהושקעו 12.5 מיליון דולר. שאר הנכסים נמחקו, וספק רב אם ערך הנכס נותר כשהיה.

קיויתי, אף הוא כאמור מבעלי השליטה בחברה, התייחס למצבו של הפרויקט. "בסר פרויקטים שותפה ב-40% על הקרקע עם שותפים נוספים ואפריקה ישראל. בסך-הכול הושקעו 30 מיליון דולר, אך אין שום חוב על הקרקע. מדובר בקרקע מושבחת עם תכנון מאושר של הרשויות שמחכה לשלב של ביצוע. כרגע מכיוון שאין לנו שום חוב לבנק - הקרקע נשארת כפי שהיא. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם אפריקה", אמר קיויתי.

בכל הקשור למבנה השליטה בקרקע ציין קיויתי, כי הוא אינו רואה אפשרות שיקנה אותה מאפריקה, ואלדר הוסיף, כי "אם תהיה הצעה נכונה נמכור את הקרקע".

בסר ביצעה לא מעט רכישות עצמיות של האג"ח שלה. בעלי השליטה בחברה נשאלו מדוע הם אינם ממשיכים ברכישות. "בעקבות הרכישה העצמית של האג"ח בחודשים האחרונים המצב השתפר דרמטית. לחברה יש מחויבות לשלם קרן וריבית בזמן וכך אנו עושים עד היום", אמר אלדר.

בעלי השליטה בבסר אמנם נכוו בשוק האמריקני, אך בכל הנוגע לשוק המקומי, בכוונתם להרחיב את הפעילות. "בסר המציאה את פעילות קבוצות הרכישה, וכיום יש לנו שלושה פרויקטים בתחום, שאמורים להניב לחברה הכנסות של עשרות מיליוני שקלים", אמר אלדר. בסיום האסיפה לא התקבלו החלטות.

[לאתר אפיקים סולידיים]