הישג להסתדרות: ביה"ד הורה לא לכלול בינתיים בחוק ההסדרים את הסעיף לגבי הנמלים

זאת לפחות עד לדיון נוסף בעניין שיתקיים ב-21 בספטמבר ; במקביל, נשיא ביה"ד הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, הורה לעובדי הנמלים לשוב לעבודה סדירה - זאת לאחר שבוע של שיבושים כבדים בהם נקטו

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, הורה אמש (ג') למשרד האוצר שלא לכלול את הרפורמה החדשה בנמלים במסגרת תזכיר חוק ההסדרים שיפיץ מחר האוצר למשרדי הממשלה, זאת לפחות עד לדיון נוסף שיתקיים בעניין ב-21 בספטמבר. במקביל, הורה אדלר לעובדי הנמלים לשוב לעבודה סדירה, לאחר שבוע של שיבושים כבדים בהם נקטו, בשיאם נטישה של מאות עובדים אמש לטובת הפגנה מול בית הדין.

עד למועד הדיון החדש שנקבע, הוחלט לקיים מו"מ בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שר האוצר, רוני בר-און, ושר התחבורה, שאול מופז. במשולש הזה קיים רוב לטובתה של ההסתדרות, שכן מופז כבר הביע את עמדתו, לפחות באמצעות מנכ"ל משרדו, נגד הכללת הרפורמה בחוק ההסדרים. במשרד התחבורה הבהירו לאחרונה לאוצר כי הם אמנם תמכו במובהק ברפורמה, אולם "לא ידעו כי לא היתה כל התייעצות עם העובדים". על פי הערכות שונות, מופז מבקש שלא להכעיס את עובדי הנמלים ערב הפריימריס בקדימה עובדים שכבר סימנו מזמן "אויב" פוליטי אחד: בנימין נתניהו. לא מן הנמנע כי השלושה יסכימו להוציא את הרפורמה בחוק ההסדרים בתמורה למו"מ המלווה בלוחות זמנים ברורים.

ההסתדרות הכריזה בשבוע שעבר על סכסוך עבודה בנמלים, בעקבות אישור חוק ההסדרים בממשלה הכולל סעיף שלפיו התפעול בנמלי הים יעבור לבעלות חברת נמלי ישראל (חני"י). מדובר בהפרה לכאורה של הסכמי הרפורמה בנמלים שתוקפם עד 2015, בהם נקבע כי רק הנכסים של הנמלים יהיו בידי חנ"י. משמעות העברת התפעול היא כי חנ"י תוכל להעסיק בעצמה עובדים חיצוניים כדוגמת עובדי קבלן או עובדים בחוזים אישיים, ובכך עשויה להיפגע העבודה המאורגנת בנמלים. באוצר טענו מנגד כי הרפורמה נועדה לקבוע "בעל בית ברור" לנמלים, על מנת להסדיר את כלל הפעילות הנוגעת בתחומי בטחון, איכות סביבה, בטיחות ומתן שירותים באופן שיווני למשתמשים ברציפים.

ההכרזה על סכסוך העבודה נעשתה רק בשבוע שעבר והחוק מחייב תקופת צינון של 14 יום עד שניתן יהיה לעובדים לנקוט בצעדים ארגוניים. ואולם, עובדי הנמלים פתחו מיד בשיבושים, באמצעות "עבודה לפי הספר", הקטנה דרסטית של התפוקות ולמעשה סוג של "שביתה איטלקית". העובדה שההסתדרות והעובדים רשמו הישג אתמול בבית הדין, עשויה להוות תקדים לעובדים אחרים שיבקשו לשבות באופן לא חוקי.

בהסתדרות טענו בבית הדין כי אין מדובר בשביתה לא חוקית, שכן לא ניתן לכפות על העובדים לעבוד באופן פורה באמצעות צו מניעה כפי שביקשו התעשיינים, אם גזירה מוטלת על ראשם. "אם העובדים קמים בוקר אחד ורואים באתר האינטרנט של משרד האוצר שהממשלה מרשה לעצמה להפר הסכמים חתומים, לא ניתן לצפות מהם למוטיבציית יתר בעבודה", טען אתמול שי תקן, היועץ המשפטי של האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות.

תקן ברך היום על החלטת בית הדין ואמר כי זוהי למעשה הוצאה דה-פקטו של הרפורמה מחוק ההסדרים: "ביה"ד קיבל את ההחלטה הנכונה שמאזנת בין הצורך להחזיר את יחסי העבודה בנמלים למסלולם מחד, ומאידך למנוע מהממשלה לנקוט בהחלטה חד צדדית בחקיקה במסגרת הכוללנית של חוק ההסדרים - זאת ללא הידברות עם ההסתדרות כפי שראוי ביחסי עבודה תקינים".