ארגנטינה ממשיכה להפתיע: תשתמש ביתרות המט"ח כדי לפרוע את חובותיה ל-19 ממשלות

עד כה סירבה המדינה להשתמש בכספים אלה, למרות שבכך היא חסמה קבלה של סיוע חוץ חיוני

כריסטינה פרננדז, נשיאת ארגנטינה, ביצעה אתמול (ג') פניית פרסה בנושא חובות החוץ של ארצה והודיעה שהיא תחזיר למדינות הנושות ב"מועדון פריז" חובות בסך 6.7 מיליארד דולר שארגנטינה לא פרעה, באמצעות יתרות המט"ח של הבנק המרכזי.

המהלך של פרננדז בא על רקע הזעזועים בשווקים והחששות הגוברים של המשקיעים שארגנטינה, למרות ביצועיה המקרו-כלכליים החזקים, צועדת לקראת מפולת נוספת, אחרי שב-2001 הגיעה לחדלות פירעון של החוב הריבוני (ממשלתי) הגדולה בהיסטוריה.

עד כה סירבה ארגנטינה להשתמש ביתרות הבנק המרכזי כדי לשלם ל-19 הממשלות ב"מועדון פריז", של המדינות הנושות את חובותיה, למרות שחדלות הפירעון הזו חסמה העברה של סיוע חוץ שהיה נחוץ לה מאוד בסך של עד 8 מיליארד דולר.

מועדון פריז לחץ על ארגנטינה להסכים למעקב של קרן המטבע הבינלאומית, כתנאי לכל דיון או מו"מ על שינוי בתנאי הפירעון של חובותיה. אך ארגנטינה, ששילמה בבת אחת את יתרת חובותיה לקרן המטבע בסך 9.5 מיליארד דולר ב-2006, לא התלהבה לחזור למעקב של הקרן, מה שלטענתה של ממשלת ארגנטינה, יצר את התנאים שהובילו למשבר הקודם במדינה.

ההחלטה לפתור את בעיית החובות בבת אחת התקבלה אמנם כבשורה טובה, אך היא גם הדגימה את האופי הבלתי צפוי והידוע לשמצה של ממשלת ארגנטינה. בחודש שעבר זעזעה הממשלה את המשקיעים כאשר היא מכרה במפתיע אג"ח יקרות לוונצואלה. הריבית של האג"ח, 15%, נראתה מופרזת וגרמה לארגנטינה להיראות נואשת למזומנים, למרות שכל הכלכלנים מסכימים שהמדינה אינה ניצבת בפני משבר חדש. *