ועדת הכספים אישרה את הקיצוץ הרוחבי - הסיוע לניצולי השואה יוגדל

היקף הקיצוץ הרוחבי יסתכם ב-760 מיליון שקל, ואולם הסיוע לניצולי השואה יגדל השנה ב-230 מיליון שקל בלבד ; הגדלת הסיוע ייעשה באופן רטרואקטיבי מתחילת 2008

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום קיצוץ רוחבי של 764 מיליון שקל בתקציב 2008. בכך הושג מקור תקציבי ליישום דו"ח ועדת דורנר להגדלת הקצבאות לניצולי השואה, העומד על 230 מיליון שקל. הקיצוץ אושר ברוב של תשעה חברי כנסת, לעומת שלושה מתנגדים. שלושה חברי כנסת נמנעו.

במהלך הדיון הועלו טענות קשות מצד חברי הכנסת, על כך שמשרד האוצר כורך את מימון הקצבאות לניצולי השואה בקיצוץ רוחבי, אשר גבוה ביותר מפי שלושה מעלות היישום של דו"ח דורנר. יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן (העבודה) ביקש מחברי הכנסת בכל זאת לתמוך בקיצוץ בטענה כי ניצולי השואה קודמים לכל חילוקי הדעות הפוליטיים.
ח"כ אורית נוקד קראה אף היא להתגבר על המחלוקות הפוליטית. "צריך לשים את כל המשחקים הפוליטיים בצד. הניצולים לא צריכים להיות שבויים של כל המאבקים של חברי הכנסת. לניצולים אין זמן ומדינת ישראל חייבת להעביר להם את הכסף שיאפשר להם להזדקן בכבוד. אני שמחה שבזה הגיע משא הייסורים לקיצו", אמרה.

ח"כ יצחק גלנטי (גיל) אמר כי "לא יכול להיות מצב בו האוצר והממשלה יהפכו את ניצולי השואה לבני ערובה". גלנטי קרא ליו"ר הוועדה לקיים שתי הצבעות נפרדות שבהן תהיה לחברי הכנסת האפשרות להצביע בעד העברת הכספים לניצולי השואה ונגד הקיצוץ הרוחבי. אולם משלא הסכים ברוורמן הצביע גלנטי בעד.

ח"כ ראובן ריבלין, שיזם את הדיון הצביע בעד הקיצוץ. "למרות שאני חבר אופוזיציה, ואין זה מתפקידי לדאוג לתקציב המדינה, לביצועו ולסדר העדיפויות שהממשלה קובעת, בעניין זה אתמוך בבקשת הממשלה לקיצוץ. תיקון העוול לניצול השואה עומד בראש סדר העדיפויות הממלכתי, ולא רק השלטוני, ללא חשיבות איזו ממשלה מכהנת. אין כאן ימין ושמאל, אופוזיציה וקואליציה. נרדפי הנאצים מצויים באחריות של כולנו, עם ישראל והעם היהודי, ויש להביא את העניין לסיומו, גם במחיר קיצוץ". ריבלין ביקש מראש אגף התקציבים, להקטין למינימום את הפגיעה באוכלוסיות נצרכות במסגרת הקיצוץ הרוחבי.

ח"כ שלי יחימוביץ' הצביעה נגד הקיצוץ הרוחבי. יחימוביץ' קראה לגבש קיצוץ מופחת על מנת לאפשר אך ורק את המלצות ועדת דורנר. "אני קוראת לא לשמש כלי שרת בידי האוצר. הקיצוץ הזה הוא לא אצבע אלוהים אלא מעשה ידי אדם. אנחנו לא יכולים להצביע בעד המניפוליציה הזאת".

רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים, הודיע כי עלות יישום דו"ח דורנר עומדת על יותר מ-200 מש"ח, וכי מלכתחילה חשבו לחכות עד סוף השנה ולהקצות את המימון מעודפי תקציב. לדבריו "לא רצינו לדחות את הקיצוץ אלא להעביר את הכסף לניצולים עוד לפני החגים, ומשום כך יש צורך לאשר את הקיצוץ הרוחבי כבר היום".

בלינקוב הוסיף: "הקיצוץ הזה הוא מינימליסטי ולא פוגע באוכלוסיות חלשות. איתרנו סעיפים שההסתברות שיהיה בהם ניצול תקציבי הוא אפסי, ומהם קיצצנו. הפעילות של משרד הרווחה לא תיפגע במאומה מהקיצוץ הזה".