פורסם המכרז להקמת רכבל מצומת הצ'ק פוסט לאוניברסיטת חיפה

חיפה הופכת למרכז של פרויקטי תשתית תחבורה. כשבועיים בלבד לאחר שפורסם המכרז להקמת ה"מטרונית" (קו אוטובוסים חשמליים), חברת התשתיות העירונית "יפה נוף" פרסמה היום (ב') את מכרז המיון המוקדם להקמת רכבל בין מפרץ חיפה לטכניון ולאוניברסיטת חיפה, בהשקעה הנאמדת ב-180-200 מיליון שקל.

מדובר בשלב הראשון בפרויקט, הכולל קו קרוניות באורך של 4.4 ק"מ, שיעפילו לגובה של 460 מטר ויסיעו עד 2,500 נוסעים בשעה. פרויקט הרכבל מוקם בתמיכת משרד התחבורה ובשיתוף פעולה עם חברת יפה נוף (תכנון והקמה) והחברה הכלכלית לחיפה (הפעלה).

לאחר שייקבע מי מהחברות הבינלאומיות רשאיות להשתתף במכרז, יתקיים מכרז לבחירת החברה המבצעת.

המכרז שפורסם השבוע, מבוסס על מסמך דרישות לבחירה מוקדמת של יצרני רכבלים בעולם, שמטרתו לקבוע מי רשאי להשתתף במכרז להקמת פרויקט הרכבל. הקריטריונים העיקריים לבחינת המשתתפים, כוללים ניסיון, כושר ייצור, יכולות ייצור ובהרכבה, מתן שירות ואיתנות פיננסית.

על פי התכנון, עד סוף המחצית הראשונה של 2009 ייבחר יצרן הרכבל. בחירה המהווה גורם מרכזי בשלב התכנון המפורט של התחנות, ובאחריות על העיתוי (לוח הזמנים) להקמה והפעלה של הפרויקט. הרכבל צפוי להתחיל לפעול לקראת סוף שנת 2010.

לאורך תוואי הרכבל מתוכננות 6 תחנות: מסוף המפרץ, צומת הצ'ק פוסט, דרך דורי, טכניון מרכז, טכניון עליון ואוניברסיטת חיפה. כאמור אורך תוואי הרכבל הוא 4.4 ק"מ ומשך זמן הנסיעה מהמפרץ לאוניברסיטה יהיה 18 דקות. משך הנסיעה ממסוף המפרץ לתחנת טכניון מרכז יהיה 10 דקות.

הפרויקט כולל מרכיבים טכנולוגים והנדסיים. החלק הטכנולוגי הוא באחריות יצרן וכולל תכנון ואספקת מרכיבי הרכבל (תחנות/רציפים, מערכת הנעה, עמודים, סוג כבל וקרוניות).

ראש עיריית חיפה יונה יהב אמר כי פרויקט הרכבל הינו אמצעי נוסף הנכלל במערך התחבורה הציבורית המתוכנן במרחב העיר חיפה. "הרכבל נחשב לפיתרון תחבורתי ידידותי לסביבה, נוח ומהיר, שישרת את אוכלוסיות הקמפוסים והסביבה הסמוכה, תוך הקלה על בעיות החניה ועומסי התנועה בצירי העיר חיפה ובמוסדות האקדמיים שעל הר כרמל".*