גישות להשקעה במט"ח

תהליך קבלת ההחלטות בתחום המט"ח מושפע ממספר מרכיבים, הנכנסים במשקל משתנה למערכת השיקולים של כל משקיע משקי, מוסדי, פרטי או קרן גידור

תהליך קבלת ההחלטות בתחום המט"ח מושפע ממספר מרכיבים, הנכנסים במשקל משתנה למערכת השיקולים של כל משקיע משקי, מוסדי, פרטי או קרן גידור:


מצב מאקרו כלכלי של כל משק ומשק, ומצב הכלכלה הגלובלית.
מרכיבים גיאופוליטיים, ביטחוניים, מדיניים וכיוב'.
ניתוח מגמות בשוק או ניתוח טכני של מגמות אלה.
עיתוי ההשקעה ו"סנטימנט השוק".
מידת הסיכון שבהשקעה במט"ח.

לגבי משקיע שמתייחס למט"ח כאל ערוץ השקעה, השיקולים הכתובים לעיל נכנסים לכל תהליך של קבלת החלטות: איזה מטבע לקנות, איזה למכור, באיזה מכשיר לבחור ובאיזה היקפים. השאלה, בכל מקרה, היא מה הוא המשקל אשר המשקיעים השונים יעניקו לכל אחד מהשיקולים כשייגשו לקבל החלטה סופית. כל משקיע מתקשר לאסטרטגיה או לסגנון השקעה אחרים, במסגרתם ההסתכלות העיקרית היא על גורם אחד.

מטח 7

מאקרו כלכלה או ללכת עם העדר

כך, למשל, ניתן לזהות משקיעים - במיוחד חלק מקרנות הגידור או המשקיעים המוסדיים - אשר מבססים את האסטרטגיות שלהם על בחינת גורמים מאקרו כלכליים בסיסיים, כדי לנסות לזהות מטבעות שנסחרים מעל או מתחת לערכם על פי מודל של שיווי משקל. לעתים קרובות, אסטרטגיות אלה מזוהות עם גישות "לעומתיות" למטבע מסוים. למשל, כאשר ערכו גבוה מדי, או נמוך מדי, ביחס למה שהמודל המבוסס על משתנים כלכליים בסיסיים מנבא.

לעומת הגישה המאקרו כלכלית, יש אסטרטגיות המבוססות דווקא על מעקב אחרי המומנטום, או המגמה הכללית של השוק. פעמים רבות מדובר בגישות המתבססות על ניתוח טכני, המנסה לזהות מגמות וכיווני מסחר, כדי להשתלב במגמות אלה. לעומת הגישות המאקרו כלכליות, אשר ממתנות תנודות, גישות המגמה דווקא מעצימות תנודות אלה, ומניחות שיש משהו כמו "סנטימנט השוק" אשר מניע שינויים בערכם של מטבעות.

בבסיס גישת "סנטימנט השוק" טמונה ההנחה, כי אותם דפוסים בתנועות בשוק המט"ח, אשר מתגלים על ידי הניתוח הטכני, מסוגלים "ללכוד" מידע אשר חומק מהמודלים המתבססים על משתנים כלכליים "יסודיים". מחקרים שונים אשר בוצעו במהלך שנים רבות לא הצליחו להפריך טענה זו. מכל מקום, הנושא עצמו עדיין שנוי במחלוקת, כאשר לא מעט אנשים, במיוחד באקדמיה, מפקפקים בטענה זו, ואילו אנשי השוק והסוחרים מעניקים למסקנות הניתוח טכני משקל לא מבוטל בתהליך קבלת ההחלטות שלהם.

מטח 16

גישת פערי הריביות

גישות מאקרו במסחר במט"ח מבוססות על ניסיון לחזות את ערכם של מטבעות, בעוד הגישות הטכניות או גישת המומנטום (או גישת סנטימנט השוק) מנסות לחזות את הכיוון של המסחר. לעומת שתי אלה ניתן לדבר על גישות אשר מנסות לחזות את התשואה למשקיע שתנבע ממסחר בנכסים הנקובים בשני מטבעות שונים.

כדי להמחיש גישה זו אפשר להסתכל על הסחר בפערי ריביות (Carry trade), אשר פרח עד לפרוץ המשבר הנוכחי בשווקים הפיננסיים. כדאי להזכיר, כי ב-2006, ובתחילת 2007, התנודתיות בשוק המט"ח הגלובלי הייתה בשפל (ראה להלן), כך שהסיכון של תנודה לא צפויה במהלך המסחר, הרחק מהשער הצפוי, ירד יחסית.

בתנאים אלה ניתן היה ללוות כספים במשק עם ריבית נמוכה יחסית, למשל המשק היפאני, ולהמירם למטבע של משקי מדינות עם ריביות גבוהות יחסית, למשל אוסטרליה, ולגרוף רווחי הון. ברור שבשוק המט"ח הדבר יתבטא בהחלשת הין היפני ובהתחזקות הדולר האוסטרלי. יתר על כן, בשלב זה, המודלים שמנסים לעקוב אחרי מגמות איתרו את התנועה בין שני המטבעות, ויצרו זרם עסקאות נוסף, אשר דחף אף הוא לאותו כיוון, ויצר תנאים להזדמנויות עבור סוחרי פערי ריביות (Carry traders).

להורדת המחקר המלא