שר האוצר בר-און: "יש להיערך לכך שהכלכלה הגלובלית תשפיע על ישראל"

בר-און הציג את תקציב 2009 במפגש עם איגוד לשכות המסחר ; "אני לא יודע להגיד אם זה הרגע למכור את חלקי בבל"ל"

"אין סרט בעולם שתלמיד בתל-אביב ותלמיד באופקים יקבלו אותה הזדמנות" - כך אמר היום (ג') שר האוצר, רוני בר-און, במפגש עם המגזר העסקי באיגוד לשכות המסחר, בו הציג את תקציב 2009 ועיקריו - קידום הפריפריה וצמצום הפערים.

לדברי בר-און, "מדינת ישראל לא יכולה לברוח מאחריות להזנחת הפריפריה ולתרץ את זה כל הזמן באי-ודאות כלכלית. זה לא תירוץ. יותר מאשר הפריפריה צריכה את כלכלת ישראל - היא צריכה את הפריפריה, כיוון שאי-השיוויון הופך את הפריפריה להזדמנות הכי גדולה שלה, למקום שבו הצמיחה יכולה להיות הכי דרמטית, הכי מהירה".

"יש להיערך לכך שהכלכלה הגלובלית תשפיע על ישראל ותהיה האטה בקצב הצמיחה. עיננו פקוחה יחד עם בנק ישראל וכל הרגולטורים. לאור זאת קיימת חשיבות רבה להעברת התקציב כדי לשדר יציבות למשק".

לדברי בר-און, "לא לכל מה שנכון וצריך לעשות, יש לנו כסף עבורו. אנו נצטרך לחלק את העוגה קצת אחרת, והמרכז ישלם על הפריפריה. לא יהיה על זה ויכוח. היכולת להבקיע את המבנה הדואלי של המשק עוברת דרך הפריפריה. בלי זה זה לא יקרה".

לדבריו, "אנו מנסים לקבוע סדר יום אחר למדינת ישראל ולקבוע כאן חזון שבעצם מבוסס על תפיסות כלכליות סדורות ומוצקות. כשאנו מדברים על צמצום הפערים, יש לנו תהליכים מבניים ארוכי-טווח שמשפיעים דרמטית על אי-השיויון במדינה. זו מלחמה לא פשוטה. לא תאמינו איזה פערים רואים".

בנוסף דיבר בר-און על הנתון של ייצור כ-300 אלף מקומות עבודה בפריפריה.

האוצר הקפיא את הנסיונות למכירת השליטה בבנק לאומי, רמז בר-און. בהתייחס לשאלה שהופנתה אליו בנוגע להכנסות מהפרטות, אמר כי "אני לא יודע להגיד אם זה הרגע למכור את חלקי בבל"ל".

בהתייחס לשאלה האם האוצר יתערב במשבר שייגרם למוסדות פיננסים בישראל, כפי שקורה כעת בארה "ב, אמר בר-און, כי "עיננו פקוחה". בר-און ציין, כי "ההיסטוריה הישראלית בטיפול בסוג כזה של משבר, היא לא בהכרח היסטוריה שצריכים להשתמש בה. הלוואי שלא נשתמש בה".