העזרה לקוני הבתים בארה"ב: 45 דולר לחודש

משלמי המסים שואלים בצדק, אם במהלך החילוץ יהיה די כדי לייצב את שוק הדיור. ההטבה הזו לא נראית גדולה מספיק כדי להציב רצפה למחירי נכסי הדיור

מערכת הפיננסית האמריקנית, כמו אחיינית חסרת אחריות, שוב הזדקקה לעזרה מהדוד סם בעל הכיסים הגדולים, כדי לקבל קצת מזומנים שיאפשרו לה לעמוד בהתחייבויותיה. אחרי שהדוד הניח לה להזיע קצת, הוא פתח את הארנק, אך לפתע, הפיננסים שלו הועמדו בסימן שאלה. האם הוא יכול להרשות לעצמו את הסיוע?

שלוש סוכנויות הדירוג הגדולות תמימות דעים שהאוצר האמריקני אמנם כבר לא עשיר כשהיה, אך עדיין מגיע לו ועוד איך דירוג האשראי הגבוה ביותר, גם אחרי העלויות של הלאמת פאני מיי ופרדי מק בפועל.

S&P מעריכה את העלות הישירה של החילוץ במשהו כמו 2.5% מהתמ"ג האמריקני - בערכים של היום, מדובר בסכום הדומה לזה שהוצא על חילוץ אגודות החיסכון וההלוואות הידועות לשמצה לפני 25 שנה.

משלמי המסים שואלים בצדק, אם בכך יהיה די כדי לייצב את שוק הדיור. לפי מחקר של הפד מ-2005, היתרון ארוך הטווח של איגוח משכנתאות על-ידי פאני ופרדי, שנבע מהגיבוי הממשלתי המרומז לפעילותן, הצטבר לסובסידיה של 192 מיליארד דולר, אך רוב הסכום הזה הלך לכיסיהם של בעלי המניות של שתי התאומות, והותיר רק כ-16% אצל נוטלי המשכנתאות.

אם נניח שכל יתרון המימון הזה יגיע מעתה אל נוטלי המשכנתאות, המסקנה היא שמי שרוכש בית בשווי חציוני בארה"ב ייהנה מתוספת צנועה לכוח הקנייה שלו. עם הרכיבים האחרים של עלויות המשכנתא, כמו מסים וביטוח, שנשארים ללא שינוי, ההחזר החודשי של הרוכש יפחת בכ-45 דולר בממוצע, או 3.5% אם נניח שהמשכנתא נלקחה כדי לממן 80% מערך הנכס.

ההטבה הזו לא נראית גדולה מספיק כדי להציב רצפה למחירי נכסי הדיור, אך באתר Economy.com של מודי'ס מאמינים שחילוץ התאומות הלא-אחראיות יכול להגביל את ירידות המחירים לעוד 5%-10% מהרמות הנוכחיות, כלומר בנוסף לירידה של 18% שכבר נרשמה במחירי הבתים מאז השיא שלהם ביולי 2006. *