פשרה בתביעה הייצוגית: ויליפוד תשווק כחצי מיליון אריזות טונה מוגדלות ללא תוספת מחיר

השופטת דרורה פלפל: אמנם שינוי במשקל ללא שינוי באריזה יכול לגרום להטעיה צרכנית, אך קשה להוכיח כמה צרכנים רכשו את מוצרי הטונה מבלי לבדוק את פרטיהם המשתנים, ולכן קשה להוכיח את היקף התביעה הייצוגית

חברת ויליפוד תערוך מבצע לכלל צרכניה, במסגרתו היא תשווק 480 אלף יחידות של המוצרים טונה בשמן וטונה במים, שיכילו תוספת בחינם של 8 גרם. כך נקבע בהסכם פשרה ב-3 התביעות הייצוגיות שהוגשו נגד החברה ושאושרו היום (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בתביעות נטען כי החברה הטעתה את צרכניה, כשהפחיתה את משקל אריזות המוצרים בהיקף של 8-10 גרם בתקופה שבין ינואר 2003 לפברואר 2007, מבלי להפחית במחיר ומבלי להודיע לצרכנים. מבלי להודות בטענות, הגיעו הצדדים לפשרה, לפיה ויליפוד תשווק את אריזות המבצע במשקל של 120 גרם במקום 112 גרם באותו מחיר.

בהסכם נקבע כי רכישת המוצרים תהיה לכלל הצרכנים ללא צורך בהצגת קבלות על רכישת המוצר בעבר. עוד נקבע עוד כי ויליפוד תשלם לכל אחד מהתובעים - שקד שוורץ, תומר נווה ומשה דהן - גמול בסכום של 3,000 שקל ולבא-כוחם, עו"ד יוחי גבע, שכר טרחה בסך של 41 אלף שקל.

בהחלטתה לאשר את הסכם הפשרה, ציינה השופטת ד"ר דרורה פלפל כי הגעה לפשרה הינה המעשה הנכון. זאת, כיוון שאמנם שינוי במשקל ללא שינוי באריזה או הודעה על כך בצורה מאירת עיניים, יכול לגרום להטעיה צרכנית. ואולם, קשה להוכיח מהו מספר הצרכנים שרכש את מוצרי הטונה מבלי לבדוק את פרטיהם המשתנים, ולכן קשה להוכיח את היקפה הכספי של התביעה הייצוגית.

השופטת ציינה עוד כי הגמול שנקבע לתובעים הייצוגים ובא-כוחם אינו מופרז, ומביע את ההערכה על כך שתיקנו עוולה אפשרית לציבור. (ת.א. 2574/06; 126/07; 1239/07).