נדחתה תביעת מפרקי קווי אשראי נגד קובי מימון בשל התיישנות

בפברואר השנה הורה בית המשפט על סילוק התביעה כנגד 6 נתבעים מתוך 42 הנתבעים בתיק בשל התיישנות, ועל החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון

נדחתה על הסף בשל התיישנות התביעה של מפרקי קווי אשראי כנגד איש העסקים יעקב (קובי) מימון. כזכור, בפברואר השנה הורה בית המשפט על סילוק התביעה כנגד 6 נתבעים מתוך 42 הנתבעים בתיק בשל התיישנות, ועל החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון.

פרשת קריסת חברת קווי אשראי הסעירה את שוק ההון בשנות ה-90. ב-2004 הגישו המפרקים תביעה, אותה העריכו בכ-500 מיליון שקל, נגד בעלי שליטה ונושאי משרה ודירקטורים, בהם יובל רן, שנמלט מהארץ ב-97'. בתביעה נטען, שקווי אשראי נבזזה על-ידי בעלי השליטה והמנהלים, תוך שיתוף-פעולה של הדירקטורים ונושאי המשרה.

בכתב התביעה נטען כי קבוצת מימון (תאגידי חברות נפט) שבבעלות מימון, שהיה נושא משרה בקווי אשראי, חברה לנתבעים הנוספים כדי לנסות ולהשתלט על אשכול תאגידי קווי אשראי ונכסיהם וסייעה לרן לנהל את קווי אשראי באופן שיקנה לה טובות הנאה.

מימון טען כי עילת התביעה נגדו התיישנה. המפרקים טענו כי פעולות רבות של מימון כללו תרמית והונאה, ולפיכך בהתאם לחוק ההתיישנות יש לדחות את תחילת מרוץ ההתיישנות עד למועד מינויים. זאת, כיוון שרק אז ניתן היה לגלות את מעשי התרמית.

השופט אבי זמיר קיבל את טענתו של מימון, לפיה תקופת ההתיישנות חלה על כלל העסקאות המיוחסות לו, ועל כן דחה את התביעה נגדו ופסק לו הוצאות של 20 אלף שקל.

עם זאת, החליט השופט לדחות את בקשתם של הנתבעים הנוספים - איש העסקים דוד דוד, ששימש דירקטור ומנכ"ל בקווי אשראי; חברת כרמן נכסים והשקעות; חברת כרמן ניהול נכסים שבשליטת בני משפחת לבנת; ובנק דיסקונט (שלדברי המפרקים מילא תפקיד מרכזי בהשתלטות קבוצת מימון על קווי אשראי) - לסלק על הסף את התביעה נגדם.

הנתבעים שנמחקו מהתביעה בפברואר הם החברות נפטא, י.ו.א.ל ירושלים, בודן אחזקות, ג'נרל מילס, עופר קרז'נר ודני נגל. (ת.א. 2201/04).