דליה אנרגיה דורשת לעצור את מכרז החשמל פרטי של מקורות: טוענת שנתפר לטובת דוראד

היקף המכרז - 300 מיליון שקל לשנה ל-15 שנים ; ביהמ"ש הוציא צו במעמד צד אחד האוסר על מקורות להתקדם במכרז ; הגשת ההצעות נדחתה בינתיים ; מקורות טרם הגישה את תגובתה

מכרז החשמל הפרטי הגדול בארץ מגיע לבית המשפט: לבקשת חברת דליה אנרגיות כוח הוציא בית המשפט המחוזי בתל-אביב במעמד צד אחד צו האוסר על חברת המים מקורות מלנקוט בכל פעולה בקשר להליך המיון המוקדם או להליך המכרז לצורך רכישת חשמל מיצרן חשמל פרטי.

עוד הוציא בית המשפט צו הדוחה את המועד להגשת ההצעות הקבוע ליום ב' בהליך המיון המוקדם, במסגרת הליך המכרז עד לאחר מתן פסק הדין בעתירה.

לטענת המבקשת (דליה אנרגיה), מקורות גמרה אומר לבחור בחברת דוראד אנרגיה, המתעתדת להקים תחנת כוח פרטית לייצור חשמל, כזוכה במכרז. תוך שהיא מסווה את בחירתה בקיום הליך של מכרז כביכול, אשר ברור כי הוא מכרז למראית עין בלבד.

עוד טענה המבקשת כי הליך המיון המוקדם נתפר על פי מידותיה המדויקות של דוראד אנרגיה וכל תכליתו להכשיר את ההתקשרות של מקורות עם דוראד שהיא החברה היחידה שיכולה לעמוד בתנאי הסף בהליך המיון המוקדם הקובע כי למציע הסכם ו/או הסכם עקרונות תקף לרכישת מלוא הגז הנדרש לצורך ייצור החשמל המסופק למקורות.

לדברי המבקשת, תנאי סף זה הינו בלתי סביר ובלתי רלוונטי ועל כן מתבקש בית המשפט בתיק העיקרי לבטלו. את דליה אנרגיה מייצג משרד עו"ד דוד תדמור ושות'. מנכ"ל דליה, איתן מאיר מסר כי "בכוונת החברה לעמוד על זכותה לפתיחה שוויונית של התחרות במשק החשמל".

המכרז שפרסמה מקורות נחשב לאחד מהגדולים בתחום ייצור החשמל הפרטי, בהיקף מוערך של 300 מיליון שקל לפחות מדי שנה, למשך 15-10 שנה - כמחצית מסך צריכת החשמל של מקורות. היקפו הכולל נאמד בכ-4.5 מיליארד שקל. כפי שפורסם ב"גלובס", מלבד דוראד במכרז צפויות להתמודד גם חברת OPC של משפחת עופר ודליה אנרגיה.

מקורות פרסמה לפני כחודש את פרטי המיון המקדים למכרז, שעוררו ביקורת במשק האנרגיה בטענה כי קבוצת דוראד עשויה להיות היחידה שתעמוד בתנאי הסף, מאחר והיא היחידה שמחזיקה בחוזה גז חתום עם EMG המצרית.

מקורות חייבה את המתמודדות להציג לכל הפחות הסכם עקרונות לרכישת הגז הטבעי הנדרש להפעלת תחנת הכוח עד לחודש דצמבר. תנאי הסף כוללים גם הספק תחנה מינימאלי של 250 מגוואט שיוקצה לצרכי מקורות, הצגת רישיון מותנה לייצור חשמל, זכויות בקרקע התחנה המיועדת ואישור סטאטוטורי להקמתה.

קבוצת דוראד מתעתדת להקים תחנת כוח בהיקף של 800 מגוואט במתחם קצא"א באשקלון. החברה מוחזקת בידי א.דורי (18.75%), אדלקום שבשליטת איש העסקים יוסף אדלסבורג (18.75%), קצא"א (37.5%) והקונצרן התורכי זורלו (25%).

דליה אנרגיות מוחזקת בבעלות משותפת של חברת משק אנרגיה (שתי אגודות שיתופיות חקלאיות שנמצאות בבעלות כ-260 קיבוצים ומושבים שיתופיים), חברת חירם אפסילון וקרן תשתיות ישראל (IIF), ומתעתדת להקים באתר צפית שבדרום תחנת כוח בהספק של 560 מגוואט (בשלב ראשון).

קבוצת O.P.C מוחזקת בבעלות משפחת עופר (80%) ותאגיד סימנס הגרמני (20%), ומתעתדת להקים תחנת כוח בהספק 370 מגוואט במישור רותם שבנגב. לפני מספר חודשים הופשרה זכיית החברה במכרז שפרסמה המדינה, וכעת מנהלת החברה לישראל בדיקת נאותות לקראת רכישתה.