ביהמ"ש: הסכם אי תחרות מונע ממתווך שעזב סוכנות לפעול ברמלה במשך חצי שנה

עוד נקבע כי המתווך "יהיה מנוע מלעשות שימוש ברשימת הלקוחות והנכסים של הסוכנות שהגיעו לידיעתו בתקופת התקשרות הצדדים"

אחד הנושאים הרגישים בשוק העבודה, המלחמה בין חופש העיסוק וזכות הקניין לאיסור תחרות עם מעסיק לשעבר, קיבל לאחרונה הכרעה נוספת.

שופטת בית משפט השלום ברמלה קבעה כי מתווך שעזב סוכנות תיווך בעיר לא יוכל לפעול בה חצי שנה, אחרי שחתם לפני שנים איסור תחרות עם מעסיקיו לשעבר - אך יוכל לעבוד בכל מקום אחר מחוץ לרשות המוניציפלית של רמלה.

הסוכן פרש מאנגלו-סכסון רמלה, שבבעלות רונן שטרית. הוא עבד בה מספר שנים, ועם כניסתו לתפקיד חתם על אי-תחרות לתקופת צינון של שנה לפחות.

העובד עבד באנגלו-סכסון כיועץ עצמאי, ובסוכנות טענו כי שם קיבל את כל ההכשרות ושיטות העבודה שלו. בממוצע שילם 30% מהעמלה שלו למשרד.

לפני כחודש אמר שברצונו לעזוב ולעבוד באזור נס-ציונה והצדדים נפרדו, אך לאחר שבוע גילו, לטענתם, שהסוכן פתח אתר אינטרנט ועובד מהבית בתיווך דירות ברמלה. לאחר שבקשות ומכתבי התראה לא נענו, הם ביקשו צו מניעה.

הצו, שהוצא על-ידי השופטת הלית סילש, ניתן במהירות, וקובע כי המתווך "יהיה מנוע מלעשות שימוש ברשימת הלקוחות והנכסים של הסוכנות שהגיעו לידיעתו בתקופת התקשרות הצדדים". הצו נקבע לתקופה של חצי שנה על דרך הפשרה, וכולל סעיפי פיצוי וקנסות גבוהים אם התחייבות הסוכן תופר שוב.

נקבע קנס של 40 אלף שקל בגין הפרת חובת סודיות, הפרת הצו לעניין אי התחרות תעלה לסוכן 50 אלף שקל, ותקופת אי התחרות תוארך עד יולי. כן נקבע קנס של 15 אלף שקל, שלא ייגבה אם הסוכן ישמור על תנאי צו המניעה.

לדברי שטרית, בעל הסוכנות ברמלה, "הוסכם שחופש העיסוק חשוב, אך ניתן לפגוע בו. לא נקבעה הגבלה גיאוגרפית של כל המדינה אלא של רמלה בלבד - 0.6% ממנה - והוא יכול לעבוד בתחום בכל מקום אחר. לעבוד ברמלה כעת בלי לשלם עמלות לנו זו גניבה. הוא לא יטפל בלקוחות וקונים אליהם נחשף בסניף.

"דרך העבודה של סוכנים מביאה למצב שבו לקוחה שהעובד טיפל בה לפני חודש וחצי ולא רצתה דירה מסוימת בשל מחירה, עשויה להתקשר אליו עכשיו ולומר שהיא מעוניינת בנכס, כי מבחינתה הוא זה שטיפל בו. סביר להניח שהוא יצא עם רשימה של קונים ומוכרים ולא מתקבל שעכשיו הוא ייעשה לביתו". את אנגלו-סכסון ייצג עו"ד סלים אבו חמד.